R1 och R6-tråden!

Tidiga rettor är kända för att dricka olja va? Med andra ord, börjar tryckmätaren lysa är det bara att fylla på och fortsätta..? Vill inte rasa nått här nu. :tungan

Det är inte helt ovanligt nej. :) För övrigt indikerar lampan bara att oljenivån är låg, så det är inte riktigt så illa att du tappar oljetrycket. Fyll på så snart som möjligt bara.

Upptäckte en grej när jag bytte olja sist föresten. Hade tidigare OK/Q8 SBK 10W50 (tror jag den heter) och bytte till Biltmeas nya Racing-hojolja märkt 10W40. Resultatet blev att hojen drog betydligt mindre olja efter bytet. Fint att slippa fylla på så ofta. :tummenupp
 
Det är inte helt ovanligt nej. :) För övrigt indikerar lampan bara att oljenivån är låg, så det är inte riktigt så illa att du tappar oljetrycket. Fyll på så snart som möjligt bara.

Upptäckte en grej när jag bytte olja sist föresten. Hade tidigare OK/Q8 SBK 10W50 (tror jag den heter) och bytte till Biltmeas nya Racing-hojolja märkt 10W40. Resultatet blev att hojen drog betydligt mindre olja efter bytet. Fint att slippa fylla på så ofta. :tummenupp

Ok! Det låter bra. Fyllde f.ö på med statoils 10W40-variant så nu kanske den går ännu bättre då. :)
 
Du behöver byta som minst gaffel samt 2:ans drev... (ca 4500 i delar) Med ite otur så är alla galar skadade samt axlar och trumma, då kostar det nästan 8000 i delar. 4500 gaflar ,2500 drev, 1000?? för trumman.

Passa även på att kolla kopplingens tjocklek vid demonteringen.

Har du plats att meka? Såg att du bor i Göteborg... Kontakta Chalmers motorklubb om du berhöver hyra billig plats att demontera din motor..

Hänger på i den här frågeställningen då jag har liknande problem. R1a från 1999, vid kraftigt gaspådrag på tvåan så känns det som att det kuggar över, växeln hoppar ej ur! Har även upptäckt att detta händer på treans växel då jag skjutsar, någon som vet vad som troligtvis är kajko? Symptomen inträffar endast när jag haft ettans växel i före tvåans, ej om jag kör på trean och växlar ner...
 
Tidiga rettor är kända för att dricka olja va? Med andra ord, börjar tryckmätaren lysa är det bara att fylla på och fortsätta..? Vill inte rasa nått här nu. :tungan

Svar ja!
Min 99:a tar rätt duktigt med olja, var och körde på gotland förra helgen och då gick det från fullt i fönstret på motorkåpan till under minimum på 1,5 dag bana ca 20 mil.

Försöker vara petig och kolla nivån då man ju inte vill att nåt rasar, men de är lätt att glömma bort sig.
 
Hänger på i den här frågeställningen då jag har liknande problem. R1a från 1999, vid kraftigt gaspådrag på tvåan så känns det som att det kuggar över, växeln hoppar ej ur! Har även upptäckt att detta händer på treans växel då jag skjutsar, någon som vet vad som troligtvis är kajko? Symptomen inträffar endast när jag haft ettans växel i före tvåans, ej om jag kör på trean och växlar ner...

Du har med stor sannolikhet en krokig gaffel till skillnad från föregående skribent som även har trasigt drev. I ditt fall är det nog så att gaffeln inte trycker ihop dreven nog vid uppväxling men väl vid nedväxling. Detta kommer sig av att den är just krokig. Tror jag....
 
Svar ja!
Min 99:a tar rätt duktigt med olja, var och körde på gotland förra helgen och då gick det från fullt i fönstret på motorkåpan till under minimum på 1,5 dag bana ca 20 mil.

Försöker vara petig och kolla nivån då man ju inte vill att nåt rasar, men de är lätt att glömma bort sig.

Hmm lite lustigt är det. Oljetryckslampan verkar leva sitt eget lilla liv. Jag fyllde på vad jag tyckte var en ordentlig slurk olja pga det jag skrev tidigare. Körde ett par mil på e4 när jag ska hem från jobbet för några timmar sedan och den fan börjar att lysa igen. Testar o hoppa lite mellan växlar och varvtal men det verkar inte ha någon betydelse. Ända gången det blir skillnad är om jag låg och vaggade fram och tillbaka ett tag. Eller om det gick i lite uppförslut.

Ska det vara såhär på gammelrettor eller är det bara jag som hade rekordlåg oljenivå eller wtf? Nu har jag tryckt i närmare en liter iaf. Undrar vad som händer nästa gång jag tar ut den. :D :va
 
Hejsan.
Jag tänkte köpa en x-a tank till min R1-98. Passar en tank från 00-01 på min gamla bajk ?
Har hört att dem småa plastskydden är annorlunda och inte passar årsmodellerna emellan ? Stämmer det :confused:
Anyone...

/Peter
 
Ska det vara såhär på gammelrettor eller är det bara jag som hade rekordlåg oljenivå eller wtf? Nu har jag tryckt i närmare en liter iaf. Undrar vad som händer nästa gång jag tar ut den. :D :va
Jag brukar gå efter hur nivån är i nivåfönstret, oljelampan tänds iaf bara på min hoj när de är riktigt dåligt med olja i hojen :)
 
Du har med stor sannolikhet en krokig gaffel till skillnad från föregående skribent som även har trasigt drev. I ditt fall är det nog så att gaffeln inte trycker ihop dreven nog vid uppväxling men väl vid nedväxling. Detta kommer sig av att den är just krokig. Tror jag....

Som föregående skribent måste jag påpeka att jag aldrig skrev att min växel hoppar ur, varken vid pådrag eller avslag.
 
Kör du med det kan du knäcka eller stuka gafflarna i lådan. När tvåans drev släpper från sexans pressas det ut mot gaffeln som skjuter in dreven i varandra vid växling. Fixa innan det blir det mycket mer å fixa.
Om det inte är mycket slitet och sexans drev ser ok ut räcker det med att undrecutta, annars byt.
Ska du köra med det så undvik kraftigt gaspådrag på tvåan.

Ja, köra med det skall jag, orkar inte göra nåt denna sesongen. Särskilt efersom jag inte lider så mycket av det.

Vad kostar det att undercutta då, vem gör?
 
Jag brukar gå efter hur nivån är i nivåfönstret, oljelampan tänds iaf bara på min hoj när de är riktigt dåligt med olja i hojen :)

Jo det brukar ju vara så. :)

Jaja, jag kollade ärligt talat inte nivån så jättenoga för det var hyfsat mörkt när jag kom hem. Är säker inget fel förutom att den är oljetörstande då. Bra klös är det i den iaf. :D

Det är på något sätt mer rejs med gamla sporthojar. Det rasslar och skramlar och lever rövare. Det är fränt. :yoparty
 
Du behöver byta som minst gaffel samt 2:ans drev... (ca 4500 i delar) Med ite otur så är alla galar skadade samt axlar och trumma, då kostar det nästan 8000 i delar. 4500 gaflar ,2500 drev, 1000?? för trumman.

Passa även på att kolla kopplingens tjocklek vid demonteringen.

Har du plats att meka? Såg att du bor i Göteborg... Kontakta Chalmers motorklubb om du berhöver hyra billig plats att demontera din motor..

Aj, det låter ju inte så kul. Som sagt är det ett senare projekt, får väl helt enkelt ta det lungt med 2:an :gnissla

Jo, har haft funderingar på att gå med i motorklubben, men jag har ju aldrig behöft göra stora grejer förut.
Har hört att det inte skall vara så svårt, gillar sådana utmaningar så det gör man väl hemma i köket? :tungan

hm, börjar bli dyrt med retta, trots att det är den nyaste hoj jag ägt :va
 
Jag hade en R6 -01 förut och min oljelampa hade med ett eget liv, men sen fick jag berättat för mig att det är ett vanligt fel på R1/R6 av dom tidigare modellerna, så bara hålla koll på nivån och inte bry sig om lampan...
X-up har skrivit flera ggr ganska nyligen om detta fenomen, det kan ha o göra med att kylvätskenivån är för låg också.
 
X-up har skrivit flera ggr ganska nyligen om detta fenomen, det kan ha o göra med att kylvätskenivån är för låg också.

Hmm, visst är det samma lampa? Eller är kylvätskan den röda runda medan oljetrycket är den blinkande "kannan"? Ja vet jag kan läsa i manualen men den är i garaget. :tungan
 
Som föregående skribent måste jag påpeka att jag aldrig skrev att min växel hoppar ur, varken vid pådrag eller avslag.

Det är inte så att det är drevytorna som saknas eller kuggar över utan de klackar som greppar i varandra på sidorna. Detta upplevs som ett överkugg,,, händer när de blivit rundde eller inte når varandra riktigt som vid en sned gaffel..

men du är fri att tro vad du vill. jag hade inte kört med det...
 
Funderar på att kugga ner en kugg på mitt framdrev på min R6-99:a för att få mer vrid i lägre varv.

Vad är orginal o nån som kan rekomendera nått drev som är bra o vart man kan inhandla det?

Undrar oxå om det är svårt att göra själv??
Har bara mekat 2-takts moppe när jag var 15.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top