R1 och R6-tråden!

Grymt fräsch bajk men alldeles för dyr if you ask me. Dessutom använd köp o sälj, det är väl det den finns för? :tummenupp
Måste tyvärr hålla med här, speciellt med tanke på att -07 var en stor uppdatering. Vore bättre/enklare (enligt mig) att köpa en helt ny hoj om man ändå ska plöja ner +100 lakan i en hoj som är så pass ny. Tyvärr gäller - enligt mig iaf - samma regel för MC som för bilar, dvs att den sekunden du sätter dig på hojen/i bilen och gasar ut från handlaren så har du tappat 30-50 laxar i värde, beroende på ursprungspris då. Lägg på 2 år och 750 mil på det så ...

Dock måste jag erkänna att jag tänkte "Wow, snygg hoj!" när jag såg annonsen - hoppas du får den såld! Du verkar verkligen ha behandlat den bra!
 
Fuckin hell, nu har jag övat, och övat, och övat men får faan ingen känsla för det här med wheelies.

På ettan:
- snabbt av/påslag runt 9-10000 varv. Kommer upp snabbt men känns jävligt obehagligt. Har varit nära rundvarv 2 gånger men får ingen jämnhet.

På tvåan:
- kopplar upp runt 9-10000 varv. Kommer lungt och skönt men har snart varvat ur den växeln utan att nått den höjd jag vill ha.

Både på ettan och tvåan blir det lite ryckigt, full gas till den kommer upp sen blir jag skraj och släpper för mycket och sen försöker gasa igen men då är det för sent. Ska försöka hålla jämn gas nästa gång.

Frågan till alla er R6 ägare nu, behöver ni upp på sånna höga varv? Koppla upp den under 9000 varv på tvåan går inte över huvudtaget. Och huvudfrågan, hur faan vågar ni koppla upp på ettan?!?! Känns som man ska slå runt på en tiondels sekund.

Tips? Har haft en del sköna lyft på kanske 30-40 cm men vill högre och dom gånger jag varit uppe 1 meter med framhjulet så skiter jag ju faan på mig. Vill ogärna skylla på hojen så jag måste få kläm på skiten. Har ju testat ett antal gånger under 1 månads tid nu.

/Tack
 
Någon här som vet om öhlins bak dämpare ttx36 till r6 08a passar r6 06/07 slaget och måtten ska vara samma men behållaren sitta i en annan vinkel

tacksam för svar
 
Tänkte bara slänga upp min annons här om de e någon som e intresserad av min svarta r1:a http://www.blocket.se/vi/16690217.htm

håller med dark mess...för dyr....

Fuckin hell, nu har jag övat, och övat, och övat men får faan ingen känsla för det här med wheelies.

På ettan:
- snabbt av/påslag runt 9-10000 varv. Kommer upp snabbt men känns jävligt obehagligt. Har varit nära rundvarv 2 gånger men får ingen jämnhet.

På tvåan:
- kopplar upp runt 9-10000 varv. Kommer lungt och skönt men har snart varvat ur den växeln utan att nått den höjd jag vill ha.

Både på ettan och tvåan blir det lite ryckigt, full gas till den kommer upp sen blir jag skraj och släpper för mycket och sen försöker gasa igen men då är det för sent. Ska försöka hålla jämn gas nästa gång.

Frågan till alla er R6 ägare nu, behöver ni upp på sånna höga varv? Koppla upp den under 9000 varv på tvåan går inte över huvudtaget. Och huvudfrågan, hur faan vågar ni koppla upp på ettan?!?! Känns som man ska slå runt på en tiondels sekund.

Tips? Har haft en del sköna lyft på kanske 30-40 cm men vill högre och dom gånger jag varit uppe 1 meter med framhjulet så skiter jag ju faan på mig. Vill ogärna skylla på hojen så jag måste få kläm på skiten. Har ju testat ett antal gånger under 1 månads tid nu.

/Tack

Jag körde i typ 40-50km/h på ettan och kopplade upp den (r6-03) när du kör så låmgsamt så e de inte så läskigt att koppla upp den
 
Last edited:
Hej.
Skruvar på hojen och dom här två vajrarna som öppnar nån trottel i avgassystemet blir ju över när jag byter helsystem, hur har ni som bytt
gjort med dom? Ska jag följa dom upp till servot som styr dom och koppla ur dom där?

issue
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    32.5 KB · Visningar: 81
Hej.
Skruvar på hojen och dom här två vajrarna som öppnar nån trottel i avgassystemet blir ju över när jag byter helsystem, hur har ni som bytt
gjort med dom? Ska jag följa dom upp till servot som styr dom och koppla ur dom där?

issue

Det är Exup-ventilen som reglerar avgasflödet. Lossa den & ställ den i fullt öppet läge. Hojen kommer att gå lite ojämt i lägre hastighet men normalt vid pådrag.
 
Det är Exup-ventilen som reglerar avgasflödet. Lossa den & ställ den i fullt öppet läge. Hojen kommer att gå lite ojämt i lägre hastighet men normalt vid pådrag.

Men jag kommer ju tabort det gamla systemet. Och som jag fattat det finns det ingen sån funktion på det nya jag får måndag/tisdag! :va
 
Men jag kommer ju tabort det gamla systemet. Och som jag fattat det finns det ingen sån funktion på det nya jag får måndag/tisdag! :va

Du har helt rätt. Därför får du "bygla" Exup:en och peta undan den på lämpligt ställe på hojen.

En mappning av hojen efter genomförd installation är att rekommendera.

(Hälsningar X-up inloggad på frun´s konto)
 
Tja!
Min r1a har snart rullat 1000mil och de är dax för service. Jag har bokat tid på lelles mc, men fick en tid den 9 juli. De är ju en månad dit! På en månad kommer jag hinna köra säkert 200mil. Men visst är det så att den måste servas på ett yamaha ställe för att garantin ska gälla? Hur blir de me den om den servas vid 1200mil tex? Finns det andra ställen nära uppsala som man kan lämna in på service så även garantin gäller?
Vet att jag skulle bokat tid tidigare (bokade för ca 2v sen) men trodde inte att de skulle va så här lång väntetid.
mvh.m
 
Finns ju fler yamaha handlare i närheten av uppsala t ex sthlm testa och ring dom :)
 
Men jag kommer ju tabort det gamla systemet. Och som jag fattat det finns det ingen sån funktion på det nya jag får måndag/tisdag! :va

Har gjort detta på min egen hoj, du skall ta bort vajrarna helt från servot, blir inga felkoder heller så det är bara att ta bort rubbet..

Vilket system har du köpt?

Fuckin hell, nu har jag övat, och övat, och övat men får faan ingen känsla för det här med wheelies.

/Tack


Jag kopplar upp min på 1:an, tycker det funkar skapligt.. Går ju även att plocka upp på 2:an men då hamnar man ju lite högre upp i varv direkt. Nackdelen med 1:an som du säger är ju att de kan bli lite ryckigt, den är ju rätt känslig på gasrörelserna då..
 
Last edited:
Tja. Nån som har varit med om att en r1-99 "kuggar" över på 2an när man ger fullt pådrag? e nästan helt säker på att de e lådan men snackade me yamaha-center o dom hade aldrig hört talas om att lådan pajjar. Dom trodde de va drivpaketet men de e fint o de e ju bara 2an o inte dom andra växlarna. den borde ju kugga över när man kopplar upp den på slangen på 3an om de skulle va drivpaketet?!?!

nån annan som har hört talas om de?
 
Konstigt att dom aldrig hört talas om det, kollar du i vilken beg-guide som helst så står det att du måste kolla om 2:an hoppar ur vid gaspådrag på gammelrettor....och de flesta andra hojar med lite mos i maskin...

F-n till och med min gamla zzr600 tog ju 2:an slut på, fast då hade den nästan gått 10.000mil.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top