R1 och R6-tråden!

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
FRÅGA som är VIKTIG att få svar på snabbt.
Har ett kolfiberslipon som jag inte tycker låter så mycket. Dock mer än orginal. Har en polare som vill sälja ett Vance&Hines slipon till mig. Är det ett gött ljud i sådant (till en r1 -00 om det spelar roll). Med gott ljud menar jag lite mullrigt och "högt"... Någon som har erfarenhet av detta? som det är nu låter motorn mer än sliponet när jag varvar lite framför brudarna och då vill dom inte visa tuttarna för mig. HJÄLP MIG BULLEN /besviken posöråkare.

Jag har ett V&H S4 till min -98. Tycker det låter riktigt fint.
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
hej! lämnade in lösa hjul för däcksbyte på en firma, och dom satte på bakdäcket åt fel håll! märkte det först när jag monterade tillbaks hjulen på hojen!
ska självklart få det fixat men jag undrar om det är nån fara att köra så länge? kan tänka mej att regnegenskaperna försämras? nåt annat man ska tänka på?

MVH Martin
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag provade en modern R1 för en gångs skull och fasen vad de tappat på mellanvarv för att få ur sin enorma effekt på topp, personligen tycker jag det är löjligt bara, fasen de gamla 98-02 hade ju vrid på normalvarv, de modernare är ju tomma som mitt kylskåp från lågvarv, man får kugga ner för omkörningar mm.
Ok det blir förstås så, allt kortare slag, högre varv för hög uteffekt, men modellen blir rent löjlig om mna inet vrålkör dem.

Visstt de går fort, men ville jag ha en GSXR750 så skaffade jag väl en sån ungefär, jag anser att de är helt fel ute.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
hej! lämnade in lösa hjul för däcksbyte på en firma, och dom satte på bakdäcket åt fel håll! märkte det först när jag monterade tillbaks hjulen på hojen!
ska självklart få det fixat men jag undrar om det är nån fara att köra så länge? kan tänka mej att regnegenskaperna försämras? nåt annat man ska tänka på?

MVH Martin
Med risk för att bli mördad i däckfrågan, JA!! Du ska inte åka på hojjen med däcket åt fel håll!!! Det kan bli självsvängningar när mönstret inte roterar åt det hållet det är tänkt. Inget jag skulle prova för man lär märka det när man kommer upp i fart. Hade en Honda med fel typ av framdäck (road2ct) som började vobbla av sig själv runt 150km/h!!! Bytte allt innan jag till slut ringde däcktillverkaren och fick veta att det däcket var av fel typ för min hoj!! Bytte däck och den gick bergstadigt efter det, jag passar mig noga för att inte "dribbla" med däckena!!!
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
hej! lämnade in lösa hjul för däcksbyte på en firma, och dom satte på bakdäcket åt fel håll! märkte det först när jag monterade tillbaks hjulen på hojen!
ska självklart få det fixat men jag undrar om det är nån fara att köra så länge? kan tänka mej att regnegenskaperna försämras? nåt annat man ska tänka på?

MVH Martin

Funkar förmodligen alldeles utmärkt att vända på däcket.

(Vanligt bland bandagsåkare för att öka livslängden något..)

/ Micke
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Då har man äntligen köpt sig en riktig hoj,
en R1 -01.

Behöver byta fjädrar och packboxar fram.
Verkar inte så svårt eller?
"Flyger" fjädern ur när man demonterar?
Och i så fall är det svårt att få ner den nya?

Vill även vända på växellägena,
finns det någon sniklösning?

Grattis till en bra och snygg bike!! Har en 99-a och precis bytt gaffelolja, samma jobb som att byta fjädrar och tätningar. Om du inte har specialverktyg till att komprimera fjädern med så får du lämna in grejorna:mad: Torskade på det när jag upptäckte att det sitter en stor hylsa utanför muttern som håller i fjädern. Står även i handboken att har du inte det verktyget är det ingen idé. Jag blev vansinnig och tänkte att det går ändå men gav upp efter en timme, det blir bara bonnmek av allt så jag fick åka till Carlbarks och slanta 1100:- för arbete inkl olja....:huvet
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Igår var jag ner till Uppsala och hämtade min nya hoj, en R1 från 2003. Eftersom det var 37mil enkel resa så blev det till att ta släpvagn, skulle ju lämna över min till den snälle mekanikern från handlaren i visby som var snäll nog och mötte mig i Upssala.
Har varit ute och kört ca 20mil idag och jäklarns vad kul det är, lite skillnad mot min 79hk twin jag hade tidigare, men man får hålla igen lite, fortfarande kallt här uppe och idag har det regnat en del.
Som tur är så hann sambon knäppa kort på den i morse innan jag drog iväg och skitade ner den i regnet :tungan
 

Bifogat

  • IMG_5937.jpg
    IMG_5937.jpg
    154.9 KB · Visningar: 79
  • IMG_5939.jpg
    IMG_5939.jpg
    145.4 KB · Visningar: 75
  • IMG_5941.jpg
    IMG_5941.jpg
    152.9 KB · Visningar: 68

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag slog till på ett nytt kåpglas på ebay idag, riktigt billigt (332kr inkl. frakt).

Pit-eck speedparts heter de som säjer dom där om någon blir nyfiken.

Igår var jag ner till Uppsala och hämtade min nya hoj, en R1 från 2003. Eftersom det var 37mil enkel resa så blev det till att ta släpvagn, skulle ju lämna över min till den snälle mekanikern från handlaren i visby som var snäll nog och mötte mig i Upssala.
Har varit ute och kört ca 20mil idag och jäklarns vad kul det är, lite skillnad mot min 79hk twin jag hade tidigare, men man får hålla igen lite, fortfarande kallt här uppe och idag har det regnat en del.
Som tur är så hann sambon knäppa kort på den i morse innan jag drog iväg och skitade ner den i regnet :tungan

Den ser riktigt fin ut! Schtekigt värre!
 
Last edited:

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Jag provade en modern R1 för en gångs skull och fasen vad de tappat på mellanvarv för att få ur sin enorma effekt på topp, personligen tycker jag det är löjligt bara, fasen de gamla 98-02 hade ju vrid på normalvarv, de modernare är ju tomma som mitt kylskåp från lågvarv, man får kugga ner för omkörningar mm.
Ok det blir förstås så, allt kortare slag, högre varv för hög uteffekt, men modellen blir rent löjlig om mna inet vrålkör dem.

Visstt de går fort, men ville jag ha en GSXR750 så skaffade jag väl en sån ungefär, jag anser att de är helt fel ute.

Märks det så pass stor skillnad i mellanregistret? Är gammelrettorna starkare där än de nya? Man har ju läst mycket om att de nya ska ha "slött" mellanregister för att sedan komma rejält på toppen, men jag har trott att det bara har varit i jämförelse med de andra literhojarna av senaste modell. 07-08:as R1:eek:r har ju på papperet nästan 40hk mer än de första årsmodellerna, man tycker att de borde vara starkare genom hela registret då.
 

Dark_Messenger

Guest
Tyckte att min gamla CBR1000 hade ett jämt o fint register men rettans är nästintill likadant bara starkare över hela. Visst det är klart att det mesta moset ligger i de övre regionerna men har du rätt växel i anpassat efter din hastighet så drar hojen tokstabilt även från botten. Ok över 4-5000 rpm då men allt under det är ju i princip tomgång. :D

Sen händer det ju massor på chassi/broms/väghållning och whatever-fronten också. Har provat polares 99-01:eek:r och de känns som antika klonk-skrammel-rassel-hojar kan jag säga.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Riktiga klöset på -07 retta kommer först vid 8000-8500 rpm, dugligt mycket efter 5000 rpm.
100 kmh = 4300 rpm så nog behövs det kuggas ner vid omkörning ibland (om man inte gillar att sega sig om).
 
Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tjena vet att frågan kommit upp innan men hittar den inte nu krashpuckar vart hittar man billiga å snygga framförallt????
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
:hej Har plockat av dom bakre passagerare fotpinnarna och behöver "täck plattor"? Någon som vet var jag hittar det till Rexxan?
 

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Johanneshov
Hoj
CBR1000RR -06
Öhlin gaffel R1-99

Hej.

Någon som har en Öhlingaffel liggandes o vill sälja till mig?

Skicka gärna ett PM i så fall.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Hur långa är ni R1 förare?????? var på bikedagarna och provsatt en röd-vit 08:kär :drool och med mina 198 cm kändes det faktiskt som att det skulle kunna funka.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top