R1 och R6-tråden!

Har tydligen spritt sig att dom var billiga på iaf yamaha,har dom jag med då det var det bästa alternativet,och kanske fått justera uppåt lite.

Men du hade väl fått en offert så då kommer dom ju inte undan då de oftast gäller 30dagar.

Henrik

Ja jag hade fått ett pris på 24 sen började dom snacka om att de blivit nått fel o blaha blaha.. så dom ville ha nästan 50 istället.. lite gay tyckte jag, men vist är de så, har dom lovat nått får dom faan hålla de me..


//FISHI
 
Ja jag hade fått ett pris på 24 sen började dom snacka om att de blivit nått fel o blaha blaha.. så dom ville ha nästan 50 istället.. lite gay tyckte jag, men vist är de så, har dom lovat nått får dom faan hålla de me..


//FISHI

Blivit något fel i dersas kostnadstäckning när dom helt plötsligt fick en massa olycksriskhojar på sin lista över försäkrade fordon!

Henrik
 
jag fick en premie på 24k hel helårsförsäkring på min genom sveland.. helt klart de billigaste annars brukar de ligga på mella 50 till 100 tusen ungefär..
men jag ringde precis innan förra helgen till sveland för o kolla hur mycke de ville ha sen stälde jag över hojen på mej och ringde dom igen några dagar senare o då hade solen tittat fram så då hade dom bestämt sej för o dubbla premien.....
blev då lite ledsen o förbannad och efter hårda förhandlingar så fick jag 24 tusen iaf.. lite svinit av dom men dom höll de dom hade lovat..
ring o kolla med dom..värt ett försök..

//FISHI

Okej. Hur gammal är du, hur länge har du haft körkortet och vart i Sverige bor du? Så man kan jämföra lite :tummenupp
 
Tjena.
Tänkte om man skulle köpa en gammal hederlig R1a. Typ 98-99.
Vet in så mkt om dom cyklarna så om nån kunde berätta om dom är bra eller anus vore det ju hyvens.
Hade en 929a innan så det är väl vad jag har att jämföra med.

En tio år gammal hoj är vad den är. Hittar du ett välskött ex och inte vill lägga några pengar så visst men jag skulle lätt gå upp lite i årsmod. -04 och uppåt skulle jag kolla, nollfyrorna kan man hitta till "vettiga" priser idag.
 
Tjena.
Tänkte om man skulle köpa en gammal hederlig R1a. Typ 98-99.
Vet in så mkt om dom cyklarna så om nån kunde berätta om dom är bra eller anus vore det ju hyvens.
Hade en 929a innan så det är väl vad jag har att jämföra med.

Bra tänkt tycker jag. :tummenupp
Om du tycker att det är en bra hoj eller inte hänger troligtvis rätt mycket på vad du har kört innan, men jag gillar verkligen körställningen, utseendet och helt enkelt hur den känns på vägen (och banan också faktiskt).

En nyare maskin är naturligtvis lite bättre på allt, men jag tror faktiskt inte att jag skulle ha roligare för det. :)

Det var lite problem med kopplingskorg och nån detalj i växelmekanismen på 98 och ev. 99 års modell, men det är oftast fixat på garantin. I så fall ska det stå "**" före och efter ramnumret. Motorerna kan dra lite olja också, men det är bara att hålla koll och fylla på lite ibland.

98-99 är för övrigt väldigt lik 00-01 så man kan kanske få lite billigare inköprspris och försäkring för den äldre som ändå är nästan lika bra som den lite nyare...om du fattar. :)
 
Jo försäkringspremien är ju nästan ingenting. Beror ju självklart på vad man jämför med men jajja. :gnissla
Om man jämför första modellen av R1 med den andra som kom -02-03 (??) då. Är det sån ruskig skillnad att det är värt att betala dom 20k extra det kostar att köpa en sån ?
Motorn är på ungefär lika mkt effekt va ? Fast det är insprutning på nyare då. Men tänkte om det nya chassiet är skönare än det gamla..

Jag har inte gjort någon direkt jämförelse 98-99 vs 00-02 däremot har jag jämfört 98-99 mot 04-05 och det är grym skillnad. Moset i motorn är gött även på de äldre hojarna men chassimässigt så känns det som en helt annan hoj.
 
Säljer mitt GPR slipon. Fullt fungerande, några småmärken finns. http://www.sporthoj.com/annonser/?id=16164

Du får en 500 ing :tungan

Om man jämför första modellen av R1 med den andra som kom -02-03 (??) då. Är det sån ruskig skillnad att det är värt att betala dom 20k extra det kostar att köpa en sån ?
Motorn är på ungefär lika mkt effekt va ? Fast det är insprutning på nyare då. Men tänkte om det nya chassiet är skönare än det gamla..

Den gamla modellen är lite annorlunda i chassit än den som kom 02, jag köpte en äldre för jag tyckte 02/03 kändes så snäll på nåt sätt. Den gamla modellen är mer levande....tycker jag. Rent effektmässigt känner inte jag nån skillnad :)
 
Last edited:
-98-99, är de först sedan kom -00-01 sedan kom -02-03 från -04 till -06 iprincip samma -07 ny modell...
kolla in denna sida http://www.yamaha-motor-europe.com/rseries-10/
För övrigt är de tidiga rettorna fantastiskt roliga att köra om man som de flesta av oss vardagskör och någon bandag då o då, väl värt pengarna för dessa maskiner, skulle de knasa så finns det mycket erfarenhet om lösningar på problemen...

tveka inte KÖP. :tummenupp

Vet någon vad det är för rördiameter där man monterar slipon på R1 98-01?
Jag kollade lite snabbt med min tummstock på anslutningen som man trär på under motorn :confused: om du fattar och fick måttet 6,1 cm inner mått tvärs öven.... är det otydligt nog? :va
 
Last edited:
Krosspost

Tjoho!

Nu tänker jag fiska efter ngn i Stockholm som kan hjälpa mig att byta packboxar och gaffelolja på min R1 -07.

Jag har aldrig gjort det själv och vill passa på att lära mig (vad jag har förstått så krävs ett specialvektyg... såvida man inte vet vad man håller på med.)

1000 skattefria Svenska kronor kan jag pröjsa om någon vill hjälpa mig i morgon, alternativt på fredag. På lördag och söndag erbjuder jag 800 SEK och på mån-ons 500 SEK. Därefter kommer verkstaden att få göra jobbet istället.

Passa på snabbt så blir festen i helgen "gratis" :)
 
Tjoho!

Nu tänker jag fiska efter ngn i Stockholm som kan hjälpa mig att byta packboxar och gaffelolja på min R1 -07.

Jag har aldrig gjort det själv och vill passa på att lära mig (vad jag har förstått så krävs ett specialvektyg... såvida man inte vet vad man håller på med.)

1000 skattefria Svenska kronor kan jag pröjsa om någon vill hjälpa mig i morgon, alternativt på fredag. På lördag och söndag erbjuder jag 800 SEK och på mån-ons 500 SEK. Därefter kommer verkstaden att få göra jobbet istället.

Passa på snabbt så blir festen i helgen "gratis" :)

Behöver du byta redan verkligen?
 
vilken olja ska jag använda till polarens R6-06? har köpt Castrol GPS men är osäker om jag kan använda den utan att kopplingen kommer att slira....

Är det bara att hälla i o köra?
 
vilken olja ska jag använda till polarens R6-06? har köpt Castrol GPS men är osäker om jag kan använda den utan att kopplingen kommer att slira....

Är det bara att hälla i o köra?

Du kan ju chansa & prova. Ibland går det & ibland inte. Men jag skulle valt något annat fabrikat.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top