R1 och R6-tråden!

Eftersom min R1 -98 kanske kommer att lösas in håller jag på att kolla upp lite alternativ. Skulle vilja ha ett regnummer på en R1-00 för att se om det skiljer nåt nämnvärt i försäkring. Någon som kan PM:a ett till mig? :)
 
Hejsan!

Har funderingar på att köpa en öhlinare fram till min R1-98
Är det en bra investering, har ev fått nys på en bättre beg för ett bra pris, vad säger ni, är det onödigt eller blir den väldigt mycket bättre med denna?
 
Funderar på att byta upp till en R1 02-03 från min 00:a.
Någon som vet om uppdateringen till nästa generation är värt bytet? Hur känns cyklarna emellan? Chassie, bromsar, körställning och motor osv.

Skillnaden i sving gör att 02-03 inte lika lätt kan gasas upp på bakhjulet på tvåan som jag förstått att tidigare årsmodeller kan. Annars är det en kanonfin hoj, det är väldigt bra gasrespons trots övergång till insprutning.

(men hade jag haft 20ksek till så hade jag köpt en 04...)
/Olle
 
Hejsan hejsan!
Håller på att meka dit en R6 gaffel anno 99 på min fazer men först ska jag byta packboxarna.
Vet någon av er hur mycket olja det ska vara i gaffelbenet??
Next question....har någon en hjulaxel till ovanstående gaffel skräpandes i ett hörn?? Sköna gröna väntar den som säljer! :tummenupp

Ja, jag vet...antagligen ska detta inlägget höra hemma i både teknikforumet och skrottippen men tänkte det var störst chans att någon kunde hjälpa mig här!:rolleyes:

PM:a mig!
 
Hejsan!

Har funderingar på att köpa en öhlinare fram till min R1-98
Är det en bra investering, har ev fått nys på en bättre beg för ett bra pris, vad säger ni, är det onödigt eller blir den väldigt mycket bättre med denna?

Jag är skeptisk till att det är värt pengarna.
 
Jag är skeptisk till att det är värt pengarna.

Har hört tvärtom, att det är en livsinvestering på den modellen men å andra sidan säger du tvärtom så man tar de me en nypa salt allt som skrivs på SH :)

Ok jag vill ha den för mina 2 polare jag åker med har öhlinare, vill ju skryta oxå....
 
Har hört tvärtom, att det är en livsinvestering på den modellen men å andra sidan säger du tvärtom så man tar de me en nypa salt allt som skrivs på SH :)

Ok jag vill ha den för mina 2 polare jag åker med har öhlinare, vill ju skryta oxå....

Ja jag har också hört det om både din och min hoj men jag har inte under mina 500 mil i år på min saknat någon i alla fall, hur mycket som skiljer mellan 98 och 03 vet jag inte.
 
Snackar ni styrdämpare eller stötdämpare?

jag snackade styrdämpare... iaf..

förlåt min dumma fråga men stötdämpare?

Ja jag har också hört det om både din och min hoj men jag har inte under mina 500 mil i år på min saknat någon i alla fall, hur mycket som skiljer mellan 98 och 03 vet jag inte.

din är väl kanske mer stabil då den e nyare? kanske..
 
Last edited:
letar extra fälgar till en r6a 03, och dom verkar vara hårdvaluta eller också är det jag som inte letar tillräkligt bra:rolleyes: en fråga som kanske hör hemma i fråga mecken delen, men finns det fälgar till någon annan hoj som går att använda rakt av alt. konvertera?
 
jag snackade styrdämpare... iaf..

förlåt min dumma fråga men stötdämpare?



din är väl kanske mer stabil då den e nyare? kanske..

Ok, en styrdämpare är mer eller mindre ett måste på R1:an om man kör väldigt aktivt. Annars uppstår gärna brutala styrslag vid hård gaspådrag te x ut ur kurvor. Men kör man mer civiliserat så kan man nog klara sig utan.

Med stötdämpare syftade jag på om ni menade fjädringen i gaffelbenen. Att byta ut dem mot Öhlinare kan jag hålla med om är rätt onödigt så vida man inte tävlar seriöst då dessa vanligtvis är ruskigt dyra. Dock kan man köpa en fjädersats från Öhlin om man vill styva upp fjädringen lite.

Min -05 har en fabriksmonterad styrdämpare som inte är justerbar, den gör säkert viss nytta men det vill gärna bli hiskeliga styrslag ändå.:näsblod

På racehojen är det en Öhlins-styrdämpare som är fullt justerbar, den fungerar kanonbra även om det gärna uppstår ett & annat fladder.
 
Det var styrdämpare jag menade också.
2000 låter som ett bra pris för Öhlins.
Ps. Jag kör inte med fullt nedlägg och fullt gaspådrag. Never ever.
 
Snabb fråga:
R1-98 hade ju några smågrejer som fixades på garantin. Hur är det med efterföljande årsmodeller (typ 99, 00 och 01)? Var det något som behövde fixas i efterhand på dessa, och hur ser man i så fall att det är gjort?
 
Vad är orginaldrevningen på R1-00??

Min hastighetsmätare visar ca 20km/h för mkt, kan det ha med drevningen att göra isåf? (har bara haft hojen en vecka)
 
Funderar på att byta upp till en R1 02-03 från min 00:a.
Någon som vet om uppdateringen till nästa generation är värt bytet? Hur känns cyklarna emellan? Chassie, bromsar, körställning och motor osv.


Cyklarna ovan är mycket lika.. Vissa skillnader i utseende, körställning och givetvis insprutningen..

Vad jag kan se, så verkar trenden på blocket vara ett visst, och enligt mig omotiverat, överpris på 02-03.

Speciellt i jämförelse med 00-01 och 04-

Jag tror att 04 börjar komma ner såpass att det går att hitta en till bra pris.
Därför är det vansinne att byta från 98-01 till 02-03

my five cent's

/ Micke
 
Får väl säga hej i den här trådet :)

Tänkte byta min K7 mot en R1 så småningom och tänkte söka ett snabbt svar.

Har jag förstått detta rätt?
R1 -04 är första med uppdraget system, finns endast detta år.
Uppdaterad -05 och -06 är samma.
Kom en ny -07?
Så kommer det en ny nu -08?

:va
 
Back
Top