R1 och R6-tråden!

Är sugen på att trimma min R1'a -01 men är inte intresserad av turbo. Har slipon, that's it. Det hade ju varit kul med några pållar till :)

Hade gärna fått hjälp med förslag på prylar och vad dom ger i effekt.

//Ladde
 
Hej. Mitt första inlägg i denna tråd- Nu har jag köpt min andra R1-99 efter ett par år utan hoj sporthoj..Hojen jag skaffade var en streetfighter men med orginaldelar till. Nu har jag återställt hojen till det den ska va, en racer!! :yoparty Problemet jag har är att jag kan omöjligt passa in kåperna. kåperna jag har kommer från en 98, men det ska väl inte skilja till 99:e?? Jag kan passa in allt tills jag kommer till magen (botten kåpan). Ska allt sitta i alla fästen tar magen i framhjulet? Så nu har jag flyttat allt bakåt med buntband till lösning för att inte framhjulet ska ta i magen.. Får in lillfingret mellan kåpa och mage... Vad är fel? Hojen går som den ska. Allt på ramen och gaffeln är som det ska.. Varför passar inte mina kåpor i orginal fästena??

Mvh // Mapa
Är det samma fästen så är det ju märkligt. Det låter faktiskt som att ramen/gaffeln fått sej en knäck trots allt, den svaga punkten är styrkronan..
jämför med en exakt likadan o kolla avståndet mellan hjul och magkåpa!
 
Tja gubbs..
Undrar om nån vet utifall en r1:ans -03 bakfälg passar på -99:an.
Bromsskivan på -03:an är lite mindre o överhängd vet ja, men är det samma hålbild på skivorna och kanske samma fälg, då borde det passa.
(ja bryr mig inte om det är olika artickelnummer på fälgarna, ja undrar om dom passar =)

Är det nån som vet?
 
Hej. Mitt första inlägg i denna tråd- Nu har jag köpt min andra R1-99 efter ett par år utan hoj sporthoj..Hojen jag skaffade var en streetfighter men med orginaldelar till. Nu har jag återställt hojen till det den ska va, en racer!! :yoparty Problemet jag har är att jag kan omöjligt passa in kåperna. kåperna jag har kommer från en 98, men det ska väl inte skilja till 99:e?? Jag kan passa in allt tills jag kommer till magen (botten kåpan). Ska allt sitta i alla fästen tar magen i framhjulet? Så nu har jag flyttat allt bakåt med buntband till lösning för att inte framhjulet ska ta i magen.. Får in lillfingret mellan kåpa och mage... Vad är fel? Hojen går som den ska. Allt på ramen och gaffeln är som det ska.. Varför passar inte mina kåpor i orginal fästena??

Mvh // Mapa

tja.
vill inte måla faan på väggen åt dig, men ja tror som peter att det fanns en anledning till att den va streetad... En polare till mig köpte en klotad R1:a som hade exakt samma symtom som din, underkåpan tar nästan i framdäcket.

vi ställde upp våra hojjar o mätte på allt som fans, men utan att riktigt kunna sätta fingret på vad det va. kollade hjulbasen mm. Framgaffel o krona testade vi med nya, utan förbättring.

Det kluriga är att det bara behövs pyttesmå förskjutningar i ramen för att det ska ge ganska stort utslag på vinkeln ned till framhjulet, vilket gör att det är svårt att sätta fingret på vart ramen fått stryk..

Det man kan kika på är om du kan se mycket "stressanvisningar" i ramen, det ser ut som microsprickor som ibland syns i rätt ljus.

hör me crille71 här på forumet..
 
Hej. Mitt första inlägg i denna tråd- Nu har jag köpt min andra R1-99 efter ett par år utan hoj sporthoj..Hojen jag skaffade var en streetfighter men med orginaldelar till. Nu har jag återställt hojen till det den ska va, en racer!! :yoparty Problemet jag har är att jag kan omöjligt passa in kåperna. kåperna jag har kommer från en 98, men det ska väl inte skilja till 99:e?? Jag kan passa in allt tills jag kommer till magen (botten kåpan). Ska allt sitta i alla fästen tar magen i framhjulet? Så nu har jag flyttat allt bakåt med buntband till lösning för att inte framhjulet ska ta i magen.. Får in lillfingret mellan kåpa och mage... Vad är fel? Hojen går som den ska. Allt på ramen och gaffeln är som det ska.. Varför passar inte mina kåpor i orginal fästena??

Mvh // Mapa

Mm som Sudden påpeka så tror jag tyvärr att din ram fått sej en "snyting" :-(
Ett litet tips: Ta en vanlig ficklampa och kolla efter "stressmärken" i ramen, börja uppe vid styrkronan och titta i släpljuset efter lampan, ser det svagt ut som om ramen är kall och du andats på den är den nog tyvärr sne.
Vill tillägga att det är sk...t svårty att se.
Men misströsta inte, köp en beggad ram och montera så funkar det sen.
Tjing!!
 
Drog upp hojen på depåstödet här om dagen med låset fast i bromskivan där fram. Resten kan ni kanske gissa själva. Låset åkte in i framhjulskåpan så det blev sprickor i den :(. Stör mig väldigt mycket på detta då hela hojen är i princip fläckfri för övrigt. Jag tvivlar på att jag är den förste som glömt låset på framhjulet.

Nu till min fråga! Vad kostar en ny sådan kåpa, eller kan man hitta begagnat?
 
Drog upp hojen på depåstödet här om dagen med låset fast i bromskivan där fram. Resten kan ni kanske gissa själva. Låset åkte in i framhjulskåpan så det blev sprickor i den :(. Stör mig väldigt mycket på detta då hela hojen är i princip fläckfri för övrigt. Jag tvivlar på att jag är den förste som glömt låset på framhjulet.

Nu till min fråga! Vad kostar en ny sådan kåpa, eller kan man hitta begagnat?

Tråkigt att höra, men det har nog hänt många att man glömt låset i nån gång tyvärr.. Antar att du menar att framskärmen är spräckt allså, har en helt ny yamaha orginal framskärm i kolfiber, samt en helt ny hugger (lilla bakskärmen) också i kolfiber.. Båda är tillsalu om du är intresserad.

MVH Robban
 
Funderar på att byta upp till en R1 02-03 från min 00:a.
Någon som vet om uppdateringen till nästa generation är värt bytet? Hur känns cyklarna emellan? Chassie, bromsar, körställning och motor osv.
 
Funderar på att byta upp till en R1 02-03 från min 00:a.
Någon som vet om uppdateringen till nästa generation är värt bytet? Hur känns cyklarna emellan? Chassie, bromsar, körställning och motor osv.

Lite mildare körställning än på din 00:a.
Ny motor med insprutning, några fler hästar.
Ny ram & sving.


Sammantaget så kan man säga att det är mer hästar & mindre vikt.
Kvickare chassie men med lite mer civiliserad körställning.
Största skillnaden är nog att det är insprutning, är du van vid förknasare så märker du en viss skillnad i gången.

Men om det är värt bytet? Det kan nog bara du avgöra själv! :)
 
Lite mildare körställning än på din 00:a.
Ny motor med insprutning, några fler hästar.
Ny ram & sving.


Sammantaget så kan man säga att det är mer hästar & mindre vikt.
Kvickare chassie men med lite mer civiliserad körställning.
Största skillnaden är nog att det är insprutning, är du van vid förknasare så märker du en viss skillnad i gången.

Men om det är värt bytet? Det kan nog bara du avgöra själv! :)

hmm ok, tackar för svaret;) Jepp sant, får på något sätt hitta en som man kan testa:)
 
Har diverse r6 delar (år 03-05) till salu.. Kopplings- o bromshandtag (nytt i förp.), org. avgasrör, org. undertail med skylthållare o blinkers, fotpinne höger..
Pma vid intresse..

(inget satt på hojen jag gick omkull med..)
 
Hej hej!
Nu har jag köpt en R1 -98 som jag är grymt nöjd med, hojåkning har aldrig varit så roligt :)

Ska pre på denna tråd nu :) Hoppas vi ses där ute
 
hej. är lite sugen på det här. men är det någon som vet något om deras prylar.. om det är bra.. /mike
 

Bifogat

  • r1_04_utxs_main.jpg
    r1_04_utxs_main.jpg
    72 KB · Visningar: 133
hej. är lite sugen på det här. men är det någon som vet något om deras prylar.. om det är bra.. /mike

Hade deras system som liknar detta på min förra GSXR750.
Blev besviken när jag fick det.
Var tillverkat i Galvad plåt som var tung.
Lät anskrämligt.
Fästen som vibrerade loss.
Riktigt dåliga att ha att göra med i USA och dåvarande Svenska importör.
Smälte undertray'en som var gjord av ABS-plast ochinte Glasfiber.
Dåligt bakljus som knapt syndes (enligt de som låg bakom)
Lika med bromsljus och blinkers.

Mina 2 ören

Dal-Mausen
 
ska tydligen ge några hästar till & ett fränt ljud.

men jag har hört att det skall bli grymt varmt & att underdelen blir brändskadad/smälter & blir skitful

Just ja, glömde att skriva att min sadel smälte hål i...

Fränt ljud?
Mja. Skramligt och metalliskt oljud blev det. Inte alls ett skönt muller.
INGEN tyckte det lät bra. Inte ens jag om köpt det. Erkänner...

Dal-Mausen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top