R1 och R6-tråden!

Hej R1-bullen. Jag upplever för första gången något som kan betäcknas som ett strul med min hoj.
När den fått upp arbetstemperatur så börjar den gå ojämnt på låglast (stadskörning, tomgång etc). Den är liksom lite halvdöd och kan få för sig mitt i en rondell rycka till så man håller på att lägga omkull. På tomgången så går den ojämnt och om jag blippar på gasen så svarar den lite tvekande först. När man drar på så går den som ett troll (i positiv bemärkelse) och levererar minst lika bra som den ska.
Jag misstänker att det är något knorr med tändningen. Iridiumstiften är relativt nya (3-4 år gamla och 1500 mil max), så där tror jag inte att skon klämmer.

Är detta fenomen något som andra R1-ägare känner igen? Har ni några bra tips på åtgärder?
 
Jag vet inte om det är rätt metod, men ifall jag kopplar in mig med datorn i PC3an så visar TPS rätt. 0 är noll och 100% uppnås exakt vid full gas.
 
Jag vet inte om det är rätt metod, men ifall jag kopplar in mig med datorn i PC3an så visar TPS rätt. 0 är noll och 100% uppnås exakt vid full gas.
Har den varit sur nån gång? Vet att min 05a blev sur en gång och sen gick den illa på låglast särskillt på tomgång kunden bluddra men på fullgas och över halvgas gick den som vanligt... Bytte stiften som då hade gått 600mil och problemet va över.
 
Har den varit sur nån gång? Vet att min 05a blev sur en gång och sen gick den illa på låglast särskillt på tomgång kunden bluddra men på fullgas och över halvgas gick den som vanligt... Bytte stiften som då hade gått 600mil och problemet va över.

Klassikern med igenslagna stift. Det hade jag ofta på min gamla vässade RD350 när jag körde i stadstrafik... Pajade stiften hela tiden pga för fet blandning på nålarna.
Det brukar dock inte försvinna på lite högre varveller när motorn är kall på samma sätt som det här fenomenet gör. Men känslan är väldigt snarlik!
Att kolla stiften får bli steg ett. Det är ju bara fan att det ska vara så bökigt att komma åt dem!
 
Då har man skaffat en Yamaha för första gången! Det blev en R1 årsmodell 2007. Tyvärr gick det inte att ladda upp en bild med Tapatalk...
 
Funderar på att byta till en nyare R6:a, preliminärt i spannet 2006-2010. Läst om diverse uppdateringar som gjorts men att den blev tyngre och färre hk ex 2008(?). Kanske finns andra saker som blev bättre? Köper hellre än äldre för mindre pengar men vill inte dumsnåla. Vilken årgång rekommenderar ni?
 
Funderar på att byta till en nyare R6:a, preliminärt i spannet 2006-2010. Läst om diverse uppdateringar som gjorts men att den blev tyngre och färre hk ex 2008(?). Kanske finns andra saker som blev bättre? Köper hellre än äldre för mindre pengar men vill inte dumsnåla. Vilken årgång rekommenderar ni?
Den svenska Wikin för R6 har en ganska korrekt lista över specarna för varje årsmodell.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6
 
Har tittat på den innan vilket skapade en del förvirring då den enligt tabellen ser ut att bli sämre och sämre efter 06/07. Det som inte framgår där är om andra saker har ändrats som ex medfört att den blivit bättre balanserad osv. Känns lite konstigt att tro att den skulle blivit sämre ju nyare den är!? Förvirrad...
 
R6 06-07 är "sämre" än 08- det kom över 130 ändringar på 08a framåt med magnesium i svingen o div andra och jag har även provkört 06-07 och jag upplevde den som tröttare än min 08a så det skiljer på dom... När jag köpte min 08a hittade jag mycket på tuben om vad dom uppdaterat så sök där!
 
DSCF7776.jpg här kommer en bild på min r1-99 462 mil på mätaren :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top