R1 och R6-tråden!

Motul 300V för att jag har fått tag på det till bra pris. Innan dess har jag kört helsyntet 10w-40 för hojar från Valvoline. Inga problem med kopplingsslir.
 
Tänkte försöka igen här i R1-tråden. Är på jakt efter en bucklig, skadad och billig tank från en 04-06, med eller utan plasten för ett experiment till min gammelRetta. Dock får den inte vara i skick med platt :D
Är det nån här som har eller vet av nån som kanske har en liggandes och är villig att skiljas från den utan överpris?
 
Här kommer jag med den återkommande frågan. Olja.

Yamaha själva rekommenderar delsyntet, hade något med kopplingen att göra. Så det är vad jag kört på hittils (inte just deras olja då, men Motuls motsvarighet).

Så vad kör ni med för olja i era R1:or egentligen?

Hojen det gäller är en R1 -05, den går en del bana varje säsong. Absolut inget licens/race-tempo på mig, men står väl på hyfsat för att vara "gatåkare" iaf. Några oljerekommendationer?

Jag rekommenderar Motul 300V Dubbel-Ester Helsyntet, 15W50.
Har kört med den sedan urminnes tider utan några problem.
 
Så vad kör ni med för olja i era R1:or egentligen?

Hojen det gäller är en R1 -05, den går en del bana varje säsong. Absolut inget licens/race-tempo på mig, men står väl på hyfsat för att vara "gatåkare" iaf. Några oljerekommendationer?

OK's SBK Racing. Bra pris via ÅFA, 75kr/L för småflaskorna. Butik i Tumba eller lev. via Posten. Be dom sponsra www.HTRacing.se med 20L om du ringer :D
 
Någon som har erfarenhet om GB-racing deras ''engine covers'' till R6 om det är någe och ha, lägg gärna upp bild om ni har, gärna om ni har vurpat också om dom har hjälpt till att skydda någe. Ni kanske har något annat som är bättre som skyddar motor kåporna?
 
Tja, min r1 a har snart gått 4000 mil och då är det dags för service med ventiljustering. Lite taskigt ekonomi just nu och börjar bli orolig att detta kan vara en dyr historia. Nån som vet ca hur mycket det kan kosta?
 
Tja, min r1 a har snart gått 4000 mil och då är det dags för service med ventiljustering. Lite taskigt ekonomi just nu och börjar bli orolig att detta kan vara en dyr historia. Nån som vet ca hur mycket det kan kosta?

ventilkontrollen kan du utföra själv, en haynesbok, en näve verktyg och bladmått.

av med kåpor och tank.
lyft ventilkåpa, kanske luftburk och insprutarbrygga

sen snurrar du runt motorn i rätt läge, mäter och notetar spelen, är den inom toleranserna så plockar du ihop igen.
är det utom toleranserna så är det dags för justering, vilket innabär lyfta kammar och byta schimms under kopparna, nu kan du fundera på att lämna iväg, eller ge dig på det också, det "klyriga" är att sätta ihop allt rätt igen, men det är ingen raketforkning.....
 
Visst har du lite tunnt för tillfället så fixa själv, eller plocka av kåpor tank od. och ta den på släp till verkstaden så kommer du undan med några tusenlappar. En välservad och jyste cykel ska det vara :rock
 
Igår skulle jag plocka ut r6an och köra lite i det fina vädret. Men startknappen funkade inte, all el funkade o så...förutom startknappen. När man fibblar med dödarknappen så "knäpper" det tyst vid batteriet när man slår av och på den så den borde ju funka också och inte ha något glappt... Går inte att putta igång den heller.

Hände så här förra sommarn också när jag hade stannat för att tanka, stog i 30min och tryckte på startknappen och tillsist så gick den igång. Glapp nånstans där startknappen sitter tro? Har sprutat in 5-56 i tändlåset och hela "dosan" där start och dödarknapp sitter.

:(
 
Vad finns det för knep för att byta tändstift på en R6-00 utan att riva isär halva hojen? De tändstiftnycklar jag testat är för korta och med förlängare får jag inte ner hylsan i toppen pga av luftburk och ram och bös som sitter i vägen.
 
Vad finns det för knep för att byta tändstift på en R6-00 utan att riva isär halva hojen? De tändstiftnycklar jag testat är för korta och med förlängare får jag inte ner hylsan i toppen pga av luftburk och ram och bös som sitter i vägen.

Plocka av luftburken och förgasarbryggan så kommer du åt!
 
Igår skulle jag plocka ut r6an och köra lite i det fina vädret. Men startknappen funkade inte, all el funkade o så...förutom startknappen. När man fibblar med dödarknappen så "knäpper" det tyst vid batteriet när man slår av och på den så den borde ju funka också och inte ha något glappt... Går inte att putta igång den heller.

Hände så här förra sommarn också när jag hade stannat för att tanka, stog i 30min och tryckte på startknappen och tillsist så gick den igång. Glapp nånstans där startknappen sitter tro? Har sprutat in 5-56 i tändlåset och hela "dosan" där start och dödarknapp sitter.

:(

Rent spontant så låter det som du har ett dåligt batteri. Då brukar hojen bete sig så, frånsett det du beskriver när du stod och tryckte till den startade. Om det inte är batteriet så ligger glappkontakt i form av oxidering nära till hands. Skruva isär omkopplaren och inspektera!
 
Igår plocka jag ur batteriet o satte det på laddning med min ctek. kom tillbaka efter ca 4 timmar o det hade inte laddats alls! Vafan jag körde ju med hojjen för 2 veckor sedan...aja blir att åka till biltema idag o köpa nytt :) Tack för tipset, ska testa det om det visar sig vara det också. Är ju inte omöjligt att det är oxidering ändå.
 
Nån som har tips på korta , ställbara (men behöver ej vara vikbara), kopplings/bromsgrepp till R1 -05 till ett vettigt pris?

Vad jag läst så har en del kinagrepp haft problem med passformen, så att de i några fall fastnad och låst frambromsen.
Men om någon köpt kina-grepp som de är nöjda med, tipsa gärna om säljaren. Här eller via PM.
 
Jag handlade av Thetwowheels i Hongkong, och är initialt väldigt nöjd med kvalitén man fick för de pengarna (ca 400 :- för båda inklusive frakt och allt). Nu har jag bara provkört dem någon vecka innan jag ställde av, så jag vet inte om de klarar lite hårdare tag. Passformen var det inget att säga om iallafall. De går att justera och vika som de ska, och de är snyggt frästa. Om det sedan är cheddarost eller bra aluminium i dem kan jag inte svara på. Det får vi se efter kommande säsong.
 
Hur är det med reservnycklar till R6 -02?
Är den utrustad med immobilizer eller kan jag gå till lokala nyckelgubben och be han göra en ny?
 
En fin rulle som passade fint denna soliga och varma morgon, jag mötte 7 hojar på vägen till jobbet.
Snart är det dags att ta en "avrostnings" körning.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top