R1 och R6-tråden!

Oljan byts vid 100mil med men passa på o lämna in den direkt på yamaha och gör 1000mila så byts ju oljan... Var köpte du den? Saknas R1 klistermärke på kåpan med ser det ut som...

Jonsson-R6 funkade prima på min R6a i alla fall nackdelen med mc satsen är att du måste dra kablar till batteriet och husera ett extra relä...

ok. antar att det är det som är skillnaden. tror allt de ingick i den sattsen
 
Har ett svagt minne av att dom gör nått med insprutningen vid 1000 mil med i alla fall gjorde dom det på min R6a.
 
tänkte bygga om min r1 nu till fighter.
Vill lackera om ramen, nån som har bra länk till någon guide eller liknande?
(plockat ner alla kåpor och sånt, har stannat lite vid elen, vilket är lättast när man ska ta ned motorn? att dra med boxen och allt eller måste man montera isär allt på motorn?) lite sånna tips....
 
n00b fråga
sitter det nån soppakran på R1 -05 ?
och isåfall vart fan har dom gömt den ?

har ännu inte fått igång Hojen.

utöver det så är batteriet stendött
fulladdat så orkar det driva startmotorn 2-3 sec för att sen säcka ihopp.

så det blir till att utnytja garantin direkt
det minsta man ska begära är väl att man ska kunna starta upp hojen vid köp eller ;)?
 
Last edited:
n00b fråga
sitter det nån soppakran på R1 -05 ?
och isåfall vart fan har dom gömt den ?

har ännu inte fått igång Hojen.

utöver det så är batteriet stendött
fulladdat så orkar det driva startmotorn 2-3 sec för att sen säcka ihopp.

så det blir till att utnytja garantin direkt
det minsta man ska begära är väl att man ska kunna starta upp hojen vid köp eller ;)?

Finns ingen soppakran. Se till att få nytt batteri så fixar det sig säkert.
 
Finns ingen soppakran. Se till att få nytt batteri så fixar det sig säkert.

Jo, det finns faktiskt en soppakran, men den är inte till för dagligt användande då den sitter under tanken, intill soppa-pumpen. :)

n00b fråga
sitter det nån soppakran på R1 -05 ?
och isåfall vart fan har dom gömt den ?

har ännu inte fått igång Hojen.

utöver det så är batteriet stendött
fulladdat så orkar det driva startmotorn 2-3 sec för att sen säcka ihopp.

så det blir till att utnytja garantin direkt
det minsta man ska begära är väl att man ska kunna starta upp hojen vid köp eller ;)?

Hmm....du menar att du inte ens provstartade hojen hos försäljaren innan köp?:gnissla

Men så klart ska de fixa ett nytt batteri åt dig!
 
Last edited:
Finns ingen soppakran. Se till att få nytt batteri så fixar det sig säkert.

tackar
tänkte väl det

stämmer att jag inte startade hojen när jag hämtade den.
men den hade ju inte gått igång ändå så det spelar ju ingen roll :)

jo man får hoppas att det inte är några grinpellar man har att göra med här.
ett nytt batteri borde dom skaka fram tycker jag.
iofs så gäller inte garantin föräns från och med maj i år
så det skulle väl vara om dom väntar tills då innan dom skickar ett nytt.

1000 balobas går batteriet på föresten.

tackar för infon Ozzian
det verkar finnas en del experter här
kanon!
 
Last edited:
Fast nu finns den ju förstås inte på -09:an om det är den sk. EXUP:en du tänker på...
Har dock inget svar på frågan. Kan inte påminna mig om nåt pipande på min...
Näpp, inte EXUPen, jag menade styrmotorn till gasspjällsregleringen (Ride By Wire) :D

n00b fråga
sitter det nån soppakran på R1 -05 ?
och isåfall vart fan har dom gömt den ?....
Nej, någon soppakran lär du inte hitta på -05 R1, i och med att bränslepumpen är inbyggd i tanken så stoppar den soppan från att läcka ut.

Fast när man släpper på snabbkopplingen till slangen som går till spridarbryggan rinner det ut en liten mängd som står i röret så lite papper eller en trasa under tanken vid demontage är praktiskt :tummenupp
 
Godmorgon!

Har en liten nybörjare fråga..

Körde ca 600mil med min R6:a i somras och ska nu byta bakdäck och tydligen göra en service var 600mil enligt boken.

Mätarn står på 3800mil just nu och det jag undrar är vad det vanligaste man kollar vid denna servicen och vad det kommer att kosta på ett ca ifall vi antar att e gör oljebyte o sådant smått som hör till.

Ha de :)
 
Godmorgon!

Har en liten nybörjare fråga..

Körde ca 600mil med min R6:a i somras och ska nu byta bakdäck och tydligen göra en service var 600mil enligt boken.

Mätarn står på 3800mil just nu och det jag undrar är vad det vanligaste man kollar vid denna servicen och vad det kommer att kosta på ett ca ifall vi antar att e gör oljebyte o sådant smått som hör till.

Ha de :)

Hej!

Den servicen är mer omfattande och kostar ca 8.000Kr om du gör den hos en Yamaha ÅF vill jag minnas.

Det som ingår är bland annat:

  • Tändstiftbyte
  • Luftfilterbyte
  • Förgasarrengöring
  • Förgasarsynkronisering
  • Ventilkontroll/justering
  • Oljebyte
  • Oljefilterbyte
  • Kontroll / byte av drivpaket
  • etc...etc...
 
tackar
tänkte väl det

stämmer att jag inte startade hojen när jag hämtade den.
men den hade ju inte gått igång ändå så det spelar ju ingen roll :)

jo man får hoppas att det inte är några grinpellar man har att göra med här.
ett nytt batteri borde dom skaka fram tycker jag.
iofs så gäller inte garantin föräns från och med maj i år
så det skulle väl vara om dom väntar tills då innan dom skickar ett nytt.

1000 balobas går batteriet på föresten.

tackar för infon Ozzian
det verkar finnas en del experter här
kanon!

Det finns en tråd om Eurowheels och deras hojar. Med tanke på den (och det intryck jag har fått av dom vid besök i butiken) skulle jag aldrig köpt en hoj därifrån, än mindre en som jag inte provstartat och provkört. Hoppas att det löser sig för dig dock :)
 
Det finns en tråd om Eurowheels och deras hojar.

har du länk till tråden.
vad är största problemet med dom enligt dig?

det enda jag la märke till var att det var jäkligt kallt i butiken.
men det beror väl på att säsongen inte har börjat än och att dom försöker spara el :)
utöver det så vart man riktigt trevligt bemött.

nu verkar det lösa sig med batteriet.
dom skickar ett nytt
 
Last edited:
har du länk till tråden.
vad är största problemet med dom enligt dig?

det enda jag la märke till var att det var jäkligt kallt i butiken.
men det beror väl på att säsongen inte har börjat än och att dom försöker spara el :)
utöver det så vart man riktigt trevligt bemött.

nu verkar det lösa sig med batteriet.
dom skickar ett nytt

En hoj som skulle vara mkt bra skick enligt både annons och säljare visade sig vara ett riktigt lik när jag åkte dit och kollade på den. Givetvis vart det inte affär.
 
Hej!

Den servicen är mer omfattande och kostar ca 8.000Kr om du gör den hos en Yamaha ÅF vill jag minnas.

Det som ingår är bland annat:

  • Tändstiftbyte
  • Luftfilterbyte
  • Förgasarrengöring
  • Förgasarsynkronisering
  • Ventilkontroll/justering
  • Oljebyte
  • Oljefilterbyte
  • Kontroll / byte av drivpaket
  • etc...etc...

Hejsan!

Tändstifte och luftfilterbyte är ju enkla grejer som man kan fixa själv.
Men ventilkontroll och justering ska göras vid 3000mil så de antar jag är gjort då den var hos en MC försäljare vid 3000mil.

Oljebyte och filter går väl på några hundra lappar.

Drivpaket några tusenlappar?

Skulle Du kunna berätta vad som drar upp priset så värst?

MVH
 
Timkostnad stavas det. En firma jag servar hos tar 950kr tim men lämnar 40%rabatt nu på vintern så det går ju tjäna en hacka om man har möjlighet att frakta hojen till verkstaden den här tiden på året. Men som sagt, den största delen av servicekostnaden är just timpengen.
Har man garanti kvar så måste man ju serva hos auktoriserad verkstad, så vi lyckliga Yamaha-ägare får ju hosta upp några slantar extra men det är det väl värt? :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top