R1 och R6-tråden!

Hej,

Äntligen börjar det närma sig köp av en R1a som jag längtat efter ett bra tag! Ekonomin gör dock att det lutar åt en lite äldre årsmodell (00-02) och jag undrar därför om ni har några tips på vad jag ska kolla lite extra på vid köpet, dvs finns det välkända problem eller något annat jag ska vara noga med att kolla upp på en R1a från de åren?

Har skummat igenom forumen här på sporthoj och hittat en del bra saker att tänka på, en del självklara och en del nya saker. Har kommit fram till nedan beskrivna saker, men vore mycket tacksamma om ni kunde fylla i om jag missat något!

Kolla det allmänna skicket, lyssna efter missljud, kolla att växlarna samt neutralen går i lätt. Känn efter att kopplingen känns bra. Kolla igenom hojen efter läckage vid speciellt framgaffeln, broms och motor. Var uppmärksam för allt som känns onormalt under provkörningen. Kolla styr-, sving- och hjullager. Någon som har tips på hur man kollar dessa på ett smidigt sätt på en R1a, har bara kollat på hojar med centralstöd vilket underlättar eftersom hjulen då är i luften.

Som sagt är väl rätt självklara saker att kolla men har jag glömt något väsentligt?

Tacksam för svar!
Tony
Tycker att du fått med det mesta. Betänk dock att '00 och '02 är helt olika hojar och ligger säkerligen i helt (relativt) olika prisspann.

Lycka till!
 
Vad tycker ni man kan begära för en R1:a -02:a, svensksåld, fullstämplad servicebok, 3500 mil, fint skick??
 
Jag ska börja titta efter en R6:a till mig så om någon här går i säljtankar (gärna i sthlm-området) får ni gärna kontakta mig! :)
 
Klart att mitt jädra Jardine-slipon inte funkade "plug'n'play". :mad:
Det är någon medium/high-pipe-historia som gör att hela passagerarfotpinnen/avgashållaren inte funkar rätt av.

Någon som har tips på var man kan hitta modiferande avgashållare (Jardine?) eller bilder på hur high/medium-pipe-installationer ser ut på ett gammelhärke ('98-'01)?
 
Bästa, mest prisvärda retta årsmodellen? har spanat på 02-03 modellerna.. Eller ska man gå upp något år?

Det beror väl på om du nöjer dig med 150 häst och vill köra omkring med an cigarr vid sidan av bakhjulet =) om inte så satsa på 2004 och framåt.. 180 häst och under seat exhaust :tummenupp

läs vidare på:

http://en.wikipedia.org/wiki/YZF-R1

eller köp min :D
 
Last edited:
Det verkar försvinna vatten i hojen, det är en R1 -07. Jag har kört ett par gånger sen jag bytte glykol! Den verkar inte ta in vatten i oljan iaf men har iofs inte studerat detta grundligt. Tycker den har en tendens att gå lite väl "varm" ibland? Med detta menar jag att den går upp till 113-115 grader innan den vänder, fläkten startar väl vid en 105 grader ungefär? Denna temperatur uppnår jag efter jag krypkört 1 km grusväg till garaget och sedan stannat för att slippa massa fula stenskott på kåporna som jag märkt att det väldigt lätt blir! Men normal arbetstemp vid landsväg ligger väl på en 75 och i stan ca 83. Tycker inte att hojen går dåligt heller...Hur fungerar det? Läser man instruktionsboken så e de ju ingen fara att den är uppe i dessa grader men kan det medföra att vatten ev. trycks ut någonstans? Någon annan som upplevt detta? Får ni fylla på ofta?

Väldigt tacksam för svar!
 
Klart att mitt jädra Jardine-slipon inte funkade "plug'n'play". :mad:
Det är någon medium/high-pipe-historia som gör att hela passagerarfotpinnen/avgashållaren inte funkar rätt av.

Någon som har tips på var man kan hitta modiferande avgashållare (Jardine?) eller bilder på hur high/medium-pipe-installationer ser ut på ett gammelhärke ('98-'01)?

när jag köpte mitt MIVV-high pipe till 6:an så följde det med ett litet plattjärn typ som man flyttade fram högra fotpinnen med.
eftersom pipan skulle fästas i bakre orginal fotpinnefäste (passagerarpinne)
störigt nog får man ju tillverka ett plattjärn till, för nu sitter ju inte passagerarpinnarna på samma ställe höger/vänster..

plattjärnet hade samma CC-mått som passagerarpinne-infästningen, fast med 3 hål....

typ:
0---0---0



hjälpte det ?? :gnissla
 
när jag köpte mitt MIVV-high pipe till 6:an så följde det med ett litet plattjärn typ som man flyttade fram högra fotpinnen med.
eftersom pipan skulle fästas i bakre orginal fotpinnefäste (passagerarpinne)
störigt nog får man ju tillverka ett plattjärn till, för nu sitter ju inte passagerarpinnarna på samma ställe höger/vänster..

plattjärnet hade samma CC-mått som passagerarpinne-infästningen, fast med 3 hål....

typ:
0---0---0



hjälpte det ?? :gnissla
Tack för din info! Misstänkte att det var något sådant. Får bli att tillverka någon egen historia, när tid finns. Nu orkar jag inte riktigt med mer meck. :gnissla

Såg även att själva avgasklämman hade ett välbekant Japan-tecken (Yoshi) och var således inte riktigt avsett för denna dämparen. Heller.

Nåväl, det var billigt och nytt (lite sletet, men aldrig använt).
 
Hej!
Jag har lite knepiga el-fel på min mc (R1-98), som jag inte blir riktigt klok på. Det började förra säsongen med att min vänstra blinkerindikation slutade fungera. Alltså på "instrumentbrädan" såg man inte att man blinkade vänster, dock fungerar höger lika bra som innan. Det lustiga är att blinkersen fungerar utan problem, det är bara indikationen som inte vill vara med... Kan ju leva med felet, men undrar vad som kan vara sönder?

Sen har mitt högra framljus börjat gå sönder titt som tätt. Har bytt det 4 gånger på 5 rundor nu, så något är definitivt galet. Glödlampans tråd går helt enkelt av, har givetvis testat med olika märken.

Någon som kan tippsa mig om vad felorsaken kan vara?

/Martin
 
Har också märkt att min R1 07 tappar lite glykol. Min gissning är att det släpper ut lite via expansionskärlets slang då temperaturen och trycket blir lite högt. Har aldrig märkt det att det släpper ut glykolet. Men jag hittar inga läckage eller vatten i oljan. Så jag har bara börjat kontrollera nivån lite oftare.

Det verkar försvinna vatten i hojen, det är en R1 -07. Jag har kört ett par gånger sen jag bytte glykol! Den verkar inte ta in vatten i oljan iaf men har iofs inte studerat detta grundligt. Tycker den har en tendens att gå lite väl "varm" ibland? Med detta menar jag att den går upp till 113-115 grader innan den vänder, fläkten startar väl vid en 105 grader ungefär? Denna temperatur uppnår jag efter jag krypkört 1 km grusväg till garaget och sedan stannat för att slippa massa fula stenskott på kåporna som jag märkt att det väldigt lätt blir! Men normal arbetstemp vid landsväg ligger väl på en 75 och i stan ca 83. Tycker inte att hojen går dåligt heller...Hur fungerar det? Läser man instruktionsboken så e de ju ingen fara att den är uppe i dessa grader men kan det medföra att vatten ev. trycks ut någonstans? Någon annan som upplevt detta? Får ni fylla på ofta?

Väldigt tacksam för svar!
 
Korspost!

Blir inte riktigt klok på temperaturen på hojen. Har bytt tempsensor, byglat mätaren (larmar som den ska), men har inte löst problemet. :mad:

Kan inte tänka mig att den faktiska vattentempen skiljer från LO till 85 på bara några sekunder på tomgång...

HILFE! :huvet
 
Nu till ett till problem..:va

Kedjan är ojämnt spänd eller va fan man ska säga, rullar man på däcket så är spelet ca 25-30mm nästintill när man kommer till ett visst ställe på kedjan där den får ett spel på MAX 10mm..

Dvs beroende på hur skiten rullar så är kedjan spänd som fan eller normal diff 25-30mm..

Är de då taskigt drivpaket? Eftersom de "problemet" följer en viss punkt på kedjan varje varv så känns de som att de är den som är boven?
 
Hur luftar man kylsystemet på en R1'01? Öppnar dränskruven när systemet är fullt och väntar till man får "ren vätska" utan bubblor och toppfyller kylaren efter det?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top