R1 och R6-tråden!

Tickande ljud 07'a R1 jag har fått reda på att det när att det tickandet ljudet följer varvtalet så beror det troligtvis på bränsleinsprutningen, jag har haft en R1'a 00'a som hade vanlig förgasare och den tickad inte.
 
R1 -07

Hej på er:)

På gång att köpa en r1 -07 med ca 500 mil på mätaren.

Ni som äger dessa underbara maskiner: finns det några kända fel och ev återkallelser på dem som kan va bra att känna till innan köp?

Har sökt runt lite men hittar inget direkt.

Hittat en med helsystem som begärs ca 90000 kr för. Tycker det känns lite dyrt men inte snackat pris än.

Tacksam för massa bra svar:tummenupp

/Martin
 
Hej på er:)

På gång att köpa en r1 -07 med ca 500 mil på mätaren.

Ni som äger dessa underbara maskiner: finns det några kända fel och ev återkallelser på dem som kan va bra att känna till innan köp?

Har sökt runt lite men hittar inget direkt.

Hittat en med helsystem som begärs ca 90000 kr för. Tycker det känns lite dyrt men inte snackat pris än.

Tacksam för massa bra svar:tummenupp

/Martin

motorras är inte ovanlig sägs det men titta lite i tråden fråga x-up han e visserligen kung på r1/r6, fattar bara inte varför han har en rc8 på sin avatar :kjetting
 
Då jag sitter på jobbet och inte har möjlighet (just nu) att ringa runt till förs.bolag undrar hur försäkringen ligger hos er R1/R6-ägare.

Jag är ute efter en R1/R6:a runt 2000 - 2003 modell, ni som äger hojjar från dessa årtal, vad betalar ni i försäkring.

Är själv 25 år, bor i utkanten av Göteborg, har skadefria år(om det nus pelar någon roll).
 
Då jag sitter på jobbet och inte har möjlighet (just nu) att ringa runt till förs.bolag undrar hur försäkringen ligger hos er R1/R6-ägare.

Jag är ute efter en R1/R6:a runt 2000 - 2003 modell, ni som äger hojjar från dessa årtal, vad betalar ni i försäkring.

Är själv 25 år, bor i utkanten av Göteborg, har skadefria år(om det nus pelar någon roll).
Har en R1 '01. Bor i Göteborg, Munkebäck. Född 83, KK i 7år har TH och betalar ~13kkr halv/helår. Ej avställningsbar. :gnissla
 
Är det någon skillnad i förs. på en R6:a av samma årsmodell tro?

R6 00:a
Bor I Malmö
26 vårar (Skadefri)

18,5k / helår
ej avställningsbar
6k i skälvrisk

ring runt ! jag använde insplanet....

fullt ös :yoparty
 
36 år, körkort i 20 år. Högsta bonusklass.
Bor i Skövde mellan Vänern & Vättern.

R6 -00 Folksam Helförsäkring = 450kr/ månad. (Avställningsbar).
R1 -05 Folksam Helförsäkring = 1250/ månad. (Avställningsbar).

Medlem i SMC = 10% rabatt.
Gått SMC´s Sporthojskurs på bana. Steg 4.

Är det någon skillnad i förs. på en R6:a av samma årsmodell tro?

Inte mycket, man går efter effekt/vikt-förhållande och det skiljer inte så pass mycket att det ger stor skillnad i pris.
 
Last edited:
R1 -02 bor i alingsås, 22 år.
betalar 950/mån trafik folksam, avställningsbar.
10% SMC-rabatt.

Då den är avställningsbar så blir det alltså runt 5500:- /år.
Helförsäkring har jag i form av krashpuckar ;)
 
okey, tack för svaren. Får ringa runt lite o kolla.


Uppdaterad:

Folksam, avställningsbar försäkring, helår.

-----------------------------------------------

Folksam halvförs. zx9 -96: 9259

1500 i avställningsavgift.
------------------------------------------------

Folksam halvförsäkring R6 -02: 12363

2000 kronor i avställningsavgift.
------------------------------------------------

Folksam halvförsäkring R1 -02: 15000 kronor

2500 i avställningsavgift.
------------------------------------------------

Självrisk (stöld): 3000 för samtliga

------------------------------------------------------------------------------------

IF-försbolag.

If/ halvförs. R6 -02: 16200 avställningsbar, ej avställningsavgift.

If/ halvförs. zx9 -96: 7500 avställningsbar, ej avställningsavgift.

If/ halvförs. R1 -02: 16200 avställningsbar, ej avställningsavgift.

------------------------------------------------------------------------------------

Finns det några slamkrypare när det gäller avställningen?? + Är detta en rimlig kostnad för dessa hojjar??
 
Last edited:
8000 inlägg är drygt 7750 för många för att jag ska orka försöka leta själv :D

Yamaha R6 06-08,

- Samma hoj alla tre åren eller kom de nå uppdateringar?
- Garantiåtgärder?
- Vart ligger serviceintervallen?
- Vad bör man kolla extra noga, om ens något, när man kollar på en beggad?
 
8000 inlägg är drygt 7750 för många för att jag ska orka försöka leta själv :D

Yamaha R6 06-08,

- Samma hoj alla tre åren eller kom de nå uppdateringar?
- Garantiåtgärder?
- Vart ligger serviceintervallen?
- Vad bör man kolla extra noga, om ens något, när man kollar på en beggad?

06-07 = utgåva nr 3 av R6:an
08-09 = utgåva nr 4 av R6:an

Garantiåtgärder - Nej.
Serviceintervsall - 1000 mil.
-Vad man bör kolla - Sök ett par sidor bakåt i denna tråden så ser du en begagnatguide jag skrev en gång i tiden.
 
8000 inlägg är drygt 7750 för många för att jag ska orka försöka leta själv :D

Yamaha R6 06-08,

- Samma hoj alla tre åren eller kom de nå uppdateringar?
- Garantiåtgärder?
- Vart ligger serviceintervallen?
- Vad bör man kolla extra noga, om ens något, när man kollar på en beggad?

-08an framflyttad sittställning och annan sving bla.har för mig sänkt styre med,vill inte lika gärna upp på bakhjulet.
En dröm på bana men inget rolig på väg men har jag fattat saken rätt är väl bana målet så då träffar du rätt.

2300mil och bara går,bara att inhandla en,kan inte gå fel.

-10an ska enligt specarna ha lite bättre mellanregister men saknar inget där på bana ändå,ligger inte så ofta där.

Henrik
 
Sök ett par sidor bakåt i denna tråden så ser du en begagnatguide jag skrev en gång i tiden.

Vet inte om det är jag som är blind.. Men hittar inget?

Men är det inga vanliga fel på dom så är det väl bara sparka lite på däcken, harkla sig och pruta för att det sitter bränt gummi i tailen, är'ente så're funkar när man köper begagnat?
 
Vet inte om det är jag som är blind.. Men hittar inget?

Men är det inga vanliga fel på dom så är det väl bara sparka lite på däcken, harkla sig och pruta för att det sitter bränt gummi i tailen, är'ente så're funkar när man köper begagnat?

Ungefär så,lägg till något om finanskris och antågande vinter i prutandet så är du hemma. ;)

Henrik
 
Efter en lätt klotning så lyser nu motorlampan, och motorn går inte rent, luktar väldigt "vasst". Kan nämna att även lampor och lite sånt varit frånkopplat, så det kanske är det som gör att lampan lyser, men den går ju ändå orent. Kan ecu ha nåt att göra med det?
 
hej!
Har köpt mej en yamaha r1 2001 för inte så länge sedan.Och nu har olje varningslampan eller oljenivåvarningslampan som det står i instruktionsboken tänds,, den tänds efter man har kör ca 30min och sen kan den slockna ett tag och sedan tändas igen. Oljenivån är ok. har fått för mig att det är ett vanligt fel på r1?? kan det vara givaren eller nått som strular
//jocke
 
hej!
Har köpt mej en yamaha r1 2001 för inte så länge sedan.Och nu har olje varningslampan eller oljenivåvarningslampan som det står i instruktionsboken tänds,, den tänds efter man har kör ca 30min och sen kan den slockna ett tag och sedan tändas igen. Oljenivån är ok. har fått för mig att det är ett vanligt fel på r1?? kan det vara givaren eller nått som strular
//jocke

Hyfsat vanligt på både R1 och R6 är att dom drar lite olja vid körning.
Oljelampan är en nivågivare, mäter alltså inte trycket.
Så om den lyser borde det bara vara att fylla på lite olja så ska den slockna.
Hände titt som tätt på min förra R6a (-01) men har inte hänt ännu på min R1.
Fyll på olja o tuta o kör :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top