R1 och R6-tråden!

Min började låta illa efter 130mil:mad: Fick vev inslipad och nya överdim lager på garantin (stod 8 månader på verkstad). Hörde mig för lite och det verkar vara rätt många som råkat ut för det tyvärr.

Har nu följt Yamahas rekomendationer om att alltid ha max olja i + lite till och den har gått 600mil bana hittils efter renov och funkar klockrent.

Att Yamaha inte kallat tillbaka hojarna och bytt motorer kan man ju tycka är lite dålig stil eller åtmindstone gått ut med brev till ägarna att oljenivån ska vara en annan mot vad mätglaset visar för att skiten inte ska rasa:mad:

Faaaaaan. :huvet
 
Skulle vilja ha lite feedback på R1-09 från dom som kört den denna säsongen är ni nöjda med hojjen?

vad är bra och vad är anus?

Har gjort 1400 mil på min 09:a och jag är tvärnöjd,kört 3 ggr på bana och måste säga att det bästa med den är att man har FULL kontroll över hojen,den är mjuk och följsam.Mer vrid i botten och mellanregistret:yoparty Enda jag kan klaga på är att den "stannar av" i accelerationen typ 1500-2000 innan varvstopp,men det kan bero på att jag satt på nya slipon (Leo-Vince) så den kan gå lite "tunt" i blandningen,lär nog försvinna när jag kör den i bänk till vintern..

Edit: Darth...1000mil?? Trodde du köpt hojen för att köra,inte sova bort sommaren *suck* släpp sargen nu å kom in i matchen,du ligger efter:D:krama
 
Last edited:
Har nu tänkt köpa en r6a, men jag har en liten fundering. En del skriver YZF och en del inte. Vad är det för skillnad mellan YZF R6 och R6?

Tacksam för svar.
 
Har nu tänkt köpa en r6a, men jag har en liten fundering. En del skriver YZF och en del inte. Vad är det för skillnad mellan YZF R6 och R6?

Tacksam för svar.

Ingen, det är samma modell :)

Vill du köpa en -00 i makalöst bra skick så kan du övertala mig.:)
Går i tankarna på att sälja av den, men har inte riktigt övertygat mig själv...än:)

1 ägare & ca 2000 ärliga & fullservade mil.

Har ingen annons ute på den...men det kanske kommer när jag väl bestämt mig.:)
 
Ingen, det är samma modell :)

Vill du köpa en -00 i makalöst bra skick så kan du övertala mig.:)
Går i tankarna på att sälja av den, men har inte riktigt övertygat mig själv...än:)

1 ägare & ca 2000 ärliga & fullservade mil.

Har ingen annons ute på den...men det kanske kommer när jag väl bestämt mig.:)


Tack för svaret, och tack för erbjudandet men jag ska köpa en lite nyare årsmodell, ev. beställa en ny om ekonimin räcker till. :)
 
Tickande / Knackande ljud 2007 R1

Hej, min Yamaha R1 2007 har ett tickande ljud som försvinner runt 4-5000 varv, ibland tickar den mindre och andra dagar ticker den mer, tickningen blir lägre när jag tankar 98 oktanit och högre när jag har 95 oktan. lät en Yamaha Verkstad lyssna på det och de kunde inte säga vad det var. den har bara gått 1700mil så ventilerna ska inte behöva justeras, det kan tydligen vara läckage i packningen mellan motorn och grenrören, det kan låta som att det tickar. eller så kunde det vara från Kamen, men ingen visste säkert. Det är tydligen inte värt att riva hela motorn för det finns ingen garanti att man kan rätta till/ hitta ljudet! finns det någon som vari med om detta på 07-08? är det nåt som rasat, eller har ni fixat det på nåt sätt? jag vet inte hur R1 07'a är men om man ska vara petig så pendlar tomgången lite mellan 1000-1200 varv, som att den inte skulle tända till ordentligt på en av cylindrarna. men nu kan jag vara paranoid. tänkte filma oljudet nåndag och lägga upp en länk. Snälla ge mig tips om vad jag ska göra!
 
Hur är det med kopplingskåpan och dess utbytbarhet? Till vilka årsmodeller passar samma kopplingskåpa?

'98-'01?

Har sett ett gäng på Ebay från '02-'03, funkar det till min nolletta?

Tack för hilfe!
 
Hur är det med kopplingskåpan och dess utbytbarhet? Till vilka årsmodeller passar samma kopplingskåpa?

'98-'01?

Har sett ett gäng på Ebay från '02-'03, funkar det till min nolletta?

Tack för hilfe!

98-01 bör passa, tror det tom är samma artikelnummer på dem. 02-03 är en helt annan motor, tror inte den passar.
 
lät en Yamaha Verkstad lyssna på det och de kunde inte säga vad det var.... ingen visste säkert.... Det är tydligen inte värt att riva hela motorn för det finns ingen garanti att man kan rätta till/ hitta ljudet!

Det har som sagt pratats om innan, bara för nån sida sen, att motorras inte är ovanligt på -07an. Den har vad jag har förstått för trånga oljekanaler.. Vad kör du med för olja? Bytt nyligen?
Att en Yamaha verkstad inte kunde hjälpa dig mer än så tycker jag är ganska dåligt..

/nicke
 
Går det inte att ändra mellan celsius och farenheit på R6-06?
Har sökt på foumet och i manualen. Jag har även testat alla kombinationer av knapptryckningar jag kunde komma på... :tungan

Tips?
 
Går det inte att ändra mellan celsius och farenheit på R6-06?
Har sökt på foumet och i manualen. Jag har även testat alla kombinationer av knapptryckningar jag kunde komma på... :tungan

Tips?

Jo det ska gå, tror man ska hålla in en av knapparna en viss tid för att byta mellan °C & F.
 
Hur allvarligt är motorfelet (trånga oljekanaler) på R1 -07 egentligen?
Finns det någon statistik på hur många hojar som pajjat och fått det fixat på garantin?

Jag tänkte köpa en 07:a men jag är inte sugen på ett motorras. :gnissla :nojjig

Jag har en 07:a som gått nästan 900mil i princip endast bana, knappt 100 av dessa mil är gata. Låter perfekt i motorn och går som en klocka:tummenupp
 
98-01 bör passa, tror det tom är samma artikelnummer på dem. 02-03 är en helt annan motor, tror inte den passar.
Tackar! :tummenupp

Nu är det bara det lilla återstående problemet att hitta en kåpa. Sjukt svårt verkar det som. En ny på Y-center för 2,5kkr är jag inte så sugen på att inhandla.



- - - - - - - - - - - - - -
Vidare fråga som säkerligen ställts i tråden, men hur lyder "grundinställningen" av fjädringen på en R1 '01? Tycker att den känns bra jäkla mjuk, men vet inte riktigt hur det är skruvat, eller "var i spannet" jag befinner mig. Att gå till "default" känns som ett bra drag, till att börja med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top