R1 och R6-tråden!

Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.
:fakta

Sen om man nu mot förmodan inte har handkraft nog, samt avsaknad av seriösa avdragare är det bara att döna in en skruvmejsel eller annat lämpligt föremål i oljefiltret för att få lite hävarm. :snålräijz

Nån som kan tipsa om ett slipon som låter snäppet högre och sportigare än det jag har? Helst nått som är relativt billigt.. alltså inga grejjer för 10-15k tack!

Jag hade ett Lazer-slipon på min gamla FZR för hundra år sedan, det lät bannemig FÖR mycket. De kanske besitter samma finfina egenskaper än idag? Som nämnts tidigare i tråden, Devil, låter fint och ser brutala ut.
 
Last edited:
Är svingen bak samma på R1 98 som på 99?

Skulle köpa kedjeskyddet beg men fick med hela svingen för samma pris och den har jag ingen nytta av.
 
Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.

Hehe :tummenupp.

När du spänner fast det räcker det med en tyg rem (eller vik ihop en liten lakanbit) som du blöter (ger mer friktion) spänner den runt, tvinnar den nått varvsen håller du hårt så nära intill du kan och vrider fast sista biten. Blir rätt bra kraft på det.

Någon som har ett höger fotpinnefäste till salu? Är nästan lite akut. Fint väder och sommaren går. Kan inte köra innan jag fått detta.
 
Last edited:
Kom ut i garaget idag och skulle prova hojen, r1 - 01. Märker innan jag slår på hojen att handtaget inte alls känns som det gjort tidigare. Det känns knackigt, inte alls lent när man vrider på rullen och den dras inte tillbaka i startläge automatiskt. Sist jag var ute och körde för cirka 1 vecka sen fungerade det klockrent, hur mjuk gas som helst. Vad kan jag behöva göra ? När jag startade hojen blev det som jag trott att den varvade så in åt *** och blev tvungen att slå av direkt. har öppnat handtaget och kollat på vajer ändarna men kan inte göra nån bedömning därifrån. Vad ska jag göra ?
 
Köp ett Devil slip-on, de mullrar gott! Oljefiltret sitter bra till på R6 99-02 så du får bra grepp med händerna, men du kan behöva använda en filtertång eller hylsa om det sitter ordentligt.

Glöm inte köpa ny bricka till oljepluggen art nr:214-11198-01-00.

Tack för infon! ska inte vara några konstigheter alltså..

Verkar vara svårt att hitta ett devil slipon, har inte hittat allt för många återförsäljare och finns inte ens nått på blocket till min hoj
 
Tack för infon! ska inte vara några konstigheter alltså..

Verkar vara svårt att hitta ett devil slipon, har inte hittat allt för många återförsäljare och finns inte ens nått på blocket till min hoj

Jag hoppas du tagit ut db killerna som sitter i leo vince. Jag har ett devil hemma, inte helt 100, men det funkar, eller njä, jag borade ut nitarna i det, går kanske fixa...hör av dig om du är intresserad.
 
Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.


Då kanske jag skulle ha anlitat dig när jag monterade av original oljefilter (fabriksmonterat) från min hoj, för mina nävar och min styrka var iallafall långt ifrån tillräcklig för att lossa filtret. :) Jag fick lägga en del tyngd bakom avdragaren också för att få det att lossna. Nu är det iofs en R1:a jag har, men jag kan inte tro att det skiljer så mycket. Att dra ett oljefilter med handkraft är lite att leka med döden tycker jag. Lossar det när man är ute och kör så kommer motorhaveriet som ett brev på posten. Iofs är det ju olika på olika modeller hur hårt filtret ska dras. Men hellre dra ett snäpp för mycket än ett för lite.

Varför chansa när man kan skaffa sig en avdragare och vara säker på att få jobbet gjort?
 
Då kanske jag skulle ha anlitat dig när jag monterade av original oljefilter (fabriksmonterat) från min hoj, för mina nävar och min styrka var iallafall långt ifrån tillräcklig för att lossa filtret. :) Jag fick lägga en del tyngd bakom avdragaren också för att få det att lossna. Nu är det iofs en R1:a jag har, men jag kan inte tro att det skiljer så mycket. Att dra ett oljefilter med handkraft är lite att leka med döden tycker jag. Lossar det när man är ute och kör så kommer motorhaveriet som ett brev på posten. Iofs är det ju olika på olika modeller hur hårt filtret ska dras. Men hellre dra ett snäpp för mycket än ett för lite.

Varför chansa när man kan skaffa sig en avdragare och vara säker på att få jobbet gjort?

Har oxå bara bytt på Rettor. Ibland har polygrip använts för att få bort det gamla filtret (går ändå), men gör man rätt när man sätter dit behövs ingen hylsa.

Fukta packningen med olja, dra åt 2/3 (alt 3/4) varv från det att packningen går emot blocket.
 
Märkte att bakhjulet börjat "klucka" lite när jag hade uppe hojen på depåstödet igår (besiktning på tisdag). Är det att rekommendera att byta alla tre lager eller kan man nöja sig med de två "vanliga"?
 
hur är det med byte av kamkedja på R6 för en van mek (dock inte på R6)? Jobbigt , jävligt jobbigt eller XXX jobbigt? Uppskattad tid?
 
Kom ut i garaget idag och skulle prova hojen, r1 - 01. Märker innan jag slår på hojen att handtaget inte alls känns som det gjort tidigare. Det känns knackigt, inte alls lent när man vrider på rullen och den dras inte tillbaka i startläge automatiskt. Sist jag var ute och körde för cirka 1 vecka sen fungerade det klockrent, hur mjuk gas som helst. Vad kan jag behöva göra ? När jag startade hojen blev det som jag trott att den varvade så in åt *** och blev tvungen att slå av direkt. har öppnat handtaget och kollat på vajer ändarna men kan inte göra nån bedömning därifrån. Vad ska jag göra ?

nån som har nått tips ? Skulle behöva få igång hojen så jag kan ta mig till jobbet :va
 
hur är det med byte av kamkedja på R6 för en van mek (dock inte på R6)? Jobbigt , jävligt jobbigt eller XXX jobbigt? Uppskattad tid?

En dag, ett tipps ta kort undertiden som ref. när du ska ha ihop allt

nån som har nått tips ? Skulle behöva få igång hojen så jag kan ta mig till jobbet :va

lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på
 
Last edited:
Tja.. Kört min båge nu i precis en vecka men börjar bli små irriterad på att den går orent på lite högre varvtal (10k och uppåt). Den liksom bluddrar skapligt vid dessa varvtal och är tvungen att växla upp redan vid 10k för att inte tappa för mkt kraft..
De skumma är att den bluddrar inte om man lägger i choken... så fortsätter den så fint upp mot rödmarkering..

Är en r6 -99 med ett helsystem på (går bättre med helsystemet än med slipon där de blev varvstopp totalt på 11k)

Kan de tänkas vara soppafiltret? och finns de någon sprängskiss på lite olika delar och artikelnummer om man ska beställa grejer?

Kan tillägga att förra ägaren inte bytte bränslefilter under dom 3 åren han haft den.. (olja samt olje filter är bytt varje år, 100mil/år, 300mil totalt under hans ägo)
 
Last edited:
lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på[/QUOTE]

skall göras. det skumma är att det inte går att slå av gasen överhuvudtaget, konstant drag i kabeln. får kika vidare imorgn eller så.
 
Kompabilitet mellan R1-modellerna från '98 - '01?

Frågan har säkert ställts två hundra gånger, har dock inte hittat något "samlat" svar någonstans.

Hur är det med plast/kåpor? Är alla '98 och '99-komponenter kompatibla med varandra och '00, '01 likaså? Bakram/bakkåpa/undertail? Exempelvis en eftermarknadsundertail från/till '98-'99 går inte på en '01?

Min gamla GSXR750 '00 var trevlig gällande kompabilitet mellan storebror och lillebror.
Upplys mig!
 
lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på

skall göras. det skumma är att det inte går att slå av gasen överhuvudtaget, konstant drag i kabeln. får kika vidare imorgn eller så.[/QUOTE]

hm, passa på att kolla förknasarna med då

Kompabilitet mellan R1-modellerna från '98 - '01?

Frågan har säkert ställts två hundra gånger, har dock inte hittat något "samlat" svar någonstans.

Hur är det med plast/kåpor? Är alla '98 och '99-komponenter kompatibla med varandra och '00, '01 likaså? Bakram/bakkåpa/undertail? Exempelvis en eftermarknadsundertail från/till '98-'99 går inte på en '01?

Min gamla GSXR750 '00 var trevlig gällande kompabilitet mellan storebror och lillebror.
Upplys mig!

Nej det skiljer tyvärr på i stort sett alla kåporna, framlysena har inte samma form 98 lite mer fyrkantig 00 lite mer "kines ögon" (no offence), bakkåpa, undertail och baklyse skiljer med mellan 99 och 00, sidokåporna är jag inte helt hundra på men jag köpte kraschkåpor till 98/99 å fästena bak på båten stämde inte riktigt på min 01a, fick förskjuta fästet..

hoppas du blev klokare
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top