R1 och R6-tråden!

Då har rettan börjat läcka olja, kul jul! Någon som vet pris för packningen vid crank case1 som kåpan kallas kostar? Eller hela packningssatsen till motorn som den borde ingå i...
 
Tack!
Borde inte vara någon större skillnad på svårighetsgrad på det gamla provet och de nya.
Det jag känner mig mest osäker på är krypkörningen,
men kommer nog hinna öva en del innan de blir dags.

Finns ju lättare cyklar att köra konbana med än sporthojar...
Min XT 600 leker jag runt de klurigaste konbanorna med, medan det är betydligt svårare med min retta... (Nu är iofs min XT inte godkänd för uppkörning men ändå)
 
Har inte kollat om det stämmer, men vad uppkörningsgubben sa till mig när jag körde upp var:
-De som kommer på sporthojar kuggar jag direkt, pga de inte har svängradie att komma runt den nya konbanan.

Vet iofs inte om det stämmer, men att köra upp på SH är nog inte att rekommendera, finns det ingen du kan låna hoj av, eller hyra en?

Den gammla hederliga garagevändningen utgick ju från varje hojs individuella svängradie, medans dagens manöverprov har en bestämd bredd.
Taskig svängradie = svårt eller omöjligt.

Men som sagt, har inte kollat svängradien vs konbanan, antar dock att du gjort det och det funkar.

Försök att starta till höger på banan då du då får en vänstersväng vid vändningen, vilket många tycker är lättare.

Lycka till
 
Last edited:
Någon som vet vart man kan köpa Yoshi Slipon till en R1 -05? Pris ca...? Andra rekommendationer på Slipon till R1 -05? Vill ha ett ljud... som inte liknar andras* Yoshimura brukar ju kunna ordna detta ;D

Kimmen.
 
Tack!
Borde inte vara någon större skillnad på svårighetsgrad på det gamla provet och de nya.
Det jag känner mig mest osäker på är krypkörningen,
men kommer nog hinna öva en del innan de blir dags.

Manöverbanorna i Nyköping brukar stå uppstakade även kvällstid och jag åkte dit och testade med min R6. Jag klarade det inte på några försök men det gick att leda hojen igenom, dvs det går men då måste du ligga på styrstoppet i princip hela tiden. Lycka till!
 
Finns ju lättare cyklar att köra konbana med än sporthojar...
Min XT 600 leker jag runt de klurigaste konbanorna med, medan det är betydligt svårare med min retta... (Nu är iofs min XT inte godkänd för uppkörning men ändå)

Hade gärna använt en lättare cykel, men inte lätt att få tag på nån.

Har inte kollat om det stämmer, men vad uppkörningsgubben sa till mig när jag körde upp var:
-De som kommer på sporthojar kuggar jag direkt, pga de inte har svängradie att komma runt den nya konbanan.
De var allt en bra surig gubbe!




Försök att starta till höger på banan då du då får en vänstersväng vid vändningen, vilket många tycker är lättare.
Ska tänka på de.

Tack!
 
Last edited:
Någon som har ersatt "katten" med Y-pipe på en R1 04 ?. Är det nåt att satsa på eller köra med slip+kat ?. Effekten är väl marginell eller, ökar db nivån något ?.

Har beställt en Kattersättare av en anledning högre ljud... Provkörde en 04 som hade Akrablås + Katt.. På min har jag kört bara Akrablåsen och jag hade för mig att ljudet var markant mkt högre på 04:an jag körde.
Nu har jag nya dämpare på G.. p.ga att ena dämparen blev fucked up efter ett litet ingrepp :) men nu blir det testa av om det blir högre ljud el ej.
Om det ger 1-+ hk skiter jag fullständigt i
Originalhästarna räcker och blir över
 
Kör upp nu på Måndag med min R6:a, börjar kännas jobbigt..
Finns det någon här som kört upp med sin R1/R6?

Körde upp med min R1-01 i våras. Gick hur bra somhelst, relativt bra marginal till linjerna. Det går men man måste träna på just det momentet. Tog kortet privat och hade bara sett baorna på bild. Just svängen hade jag dock tränat på genom att ta ungarnas gatkritor och måla upp de 4 konerna och yttermåtten.

Lycka till! /D.
 
Körde upp med min R1-01 i våras. Gick hur bra somhelst, relativt bra marginal till linjerna. Det går men man måste träna på just det momentet. Tog kortet privat och hade bara sett baorna på bild. Just svängen hade jag dock tränat på genom att ta ungarnas gatkritor och måla upp de 4 konerna och yttermåtten.

Lycka till! /D.
Men allvarligt, då är du grym på krypkörning med fullt styrutslag.:va Jag kollade in körkortsboken och ställde upp några hinkar på tomten. Det går fan inte att vända om enligt lågfartprovet med rettan.:näsblod Min rekomendation till "Twinex" är att hyra en cykel från trafikskolan...:tummenupp
 
Men allvarligt, då är du grym på krypkörning med fullt styrutslag.:va Jag kollade in körkortsboken och ställde upp några hinkar på tomten. Det går fan inte att vända om enligt lågfartprovet med rettan.:näsblod Min rekomendation till "Twinex" är att hyra en cykel från trafikskolan...:tummenupp

Precis min mening då jag började testa banan. Jag trodde det var stört omöjligt att lyckas. Efter några kvällars träning började jag få koll på läget. Det gäller att köra så vida svängar man kan så att man stryker konerna på baksidan. Speciellt viktigt är det vid sista konen innan man går ut och skall ta svängen. Efter ett tags övande får man in känslan som innebär att man lägger ner den vid exakt rätt tillfälle och bibehåller balansen genom att köra ut häcken på motsatt sida. Klarade det med god marginal på båda hållen i slutet. Trodde som sagt också det var omöjligt i början men det är det absolut inte med rätt teknik.

/D.
 
Men allvarligt, då är du grym på krypkörning med fullt styrutslag.:va Jag kollade in körkortsboken och ställde upp några hinkar på tomten. Det går fan inte att vända om enligt lågfartprovet med rettan.:näsblod Min rekomendation till "Twinex" är att hyra en cykel från trafikskolan...:tummenupp

Här i Karlstad hyr de inte ut om man inte har gått hos dem..
 
...Andra rekommendationer på Slipon till R1 -05? Vill ha ett ljud... som inte liknar andras...
Är det mest ljudet som du vill åt måste GPR-ejEUgodk vara det du vill ha, väldigt mörkt och gôtt ljud. Köper du dessutom rostfria varianten blir det billigt, runt 7000 med kat-ersättare. Spelar inte pengarna någon roll skall du ha helsystem utan exup som tar bort en hel del ljud dessutom får du då sån't gurglande/poppande på avslag.
Budgetvarianten är slipon och släppa på stängvajern till exupen...
 
Okej, vart kikar man på GPU:s slipons då? Gärna en sida med priser också...? Yoshimuras grejor finns ju fan inte att titta på nånstans knappt, inte med priser o knappt nånting alls... Förutom hemsidan då förstås.

K.
 
boove har agenturen, så du kan prata med vilken handlare som helst skulle jag tro.
Baksidan med det låga priset är passformen som ligger efter premiumsystem typ Acrapovic, Bos etc.
 
Yoshis system har väl ändå inte dålig passform..? Dom e ju kanon... Eller menade du GPU nu...? Jag är lite snurrig här nu, ha haaa...

K.
 
Nån som har lackat om något i orginalfärgen "Deep purplish blue"? Hittar 3 olika varianter, vilken ska det vara?

Kanske rentav någon som vet vart man kan få tag på det? Color Rite skickar ju tyvärr inte till Sverige.
 
Kuggade:huvet
Klant är vad man är, satte ner foten i lågfartsdelen. Blev alldeles för nervös! :huvet :mad: Klant!!
:( Ahh lider med dig. Det positiva är att sommaren har nyss börjat så du hinner nog få en chans till. :)
Du har ingen polare som kör offroad eller vanlig landsvägscykel? det är mycket lättare att klara lågfartsdelen med vad som helst utom sporthoj...
Ett alternativ är att ta ett par lektioner med körskolan för att få tillgång till deras hojar. (var öppen med dom, det finns ju folk som det går att resonera med)...
 
Last edited:
Ajdå :/

bättre lycka nästa gång.. får du vänta länge eller?

Tack!

Vet inte, kan först boka om i morgon.

:( Ahh lider med dig. Det positiva är att sommaren har nyss börjat så du hinner nog få en chans till. :)
Du har ingen polare som kör offroad eller vanlig landsvägscykel? det är mycket lättare att klara lågfartsdelen med vad som helst utom sporthoj...
Ett alternativ är att ta ett par lektioner med körskolan för att få tillgång till deras hojar. (var öppen med dom, det finns ju folk som det går att resonera med)...


Jodå, de hinner jag väl, ska ringa som en galning och leta efter återbudstider.
Grejen är den att jag klarar det hemma, får helt enkelt inte vara lika nervös nästa gång, men visst hade det underlättat med en offroad.
De sura var ju att jag klara allt förutom det sista när jag skulle svänga och stanna. Där duttade jag ner med foten 2 snabba gånger och sen upp.

Annars gick det ju bra.

Jaja, bara att ringa imorgon bitti.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top