R1 och R6-tråden!

Hallå
Jag tillhör ju Thundercat-ligan men har lessnat på det urusla framljuset.
Så jag såg att r6 typ-03 har optikljus, skulle vilja veta hur dom lyser... bra eller dåligt?
Är det optik på både hel och halv?
Hur stora är "linserna" ungefär?
Är det alltid 2 st som lyser eller hur lyser dom vid hel o halv?
Jätte tacksam för svar då jag ska bygga om orginalljuset och det enda som kommer funka är mindre optikljus
 
Så här ser den ut.
tack jag har listat ut det:) :) kolla min tråd i teknik o mekhörnan, se om du blir klokare, jag blir det inte, det verkar trots allt som att min regulator är hel efter att ha mätt med konstens alla regler, det lutar åt att statorn har gett sej (hur den nu kan göra det bara på en nyckelvridning), har kollat följande;

Batteri
huvudsäkring
Alla andra säkringar
regulator
tillslaget
dödarreglaget (startknappen)
stödkontakten (nere vid stödet)
alla kontakter

det enda som är kvar är statorn, ska kolla den i morrn och mäta upp och även dubbelkolla regulatorn igen..
NÅNTING drar ur batteriet!!!!??!!

kan det vara nån jordning på hojen som spelar mej ett spratt??
 
Jahapp, kan konstatera att Castrol R4 Superbike inte funkade speciellt bra i R1'an, den slirar innan tempen kommer upp.

Vilken olja ska man ha igentligen? Funkar Shell Advance bra? Har fått rekommendationer om den.
 
Last edited:
Jahapp, kan konstatera att Castrol R4 Superbike inte funkade speciellt bra i R1'an, den slirar innan tempen kommer upp.

Vilken olja ska man ha igentligen? Funkar Shell Advance bra? Har fått rekommendationer om den.
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla
 
Last edited:
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla

Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)
 
Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)
Endast en sak verkar vara säker när det gäller våtlameller och
MC-oljor och det är att det inte går att säga hur en viss olja kommer funka på just min hoj :D
 
Last edited:
Min ä slö.. ??

Hej Bullen.. jag har ett problem.

Jag har fått för mig att min R1a (02 har gått ca 3000 mil) har nåt knas med snurran, Den går sakta och jag tycker att den är lite slö. (jag ironiserar inte) Kan svårligen gasa upp den på 2:an måste gå på med kopplingen (kan vara relaterad till dålig bakhjulsrutin) Men.. Den går inte fortare än typ 260 i nerförsbacke med solen i ryggen. Växlingslampan lyser men jag har inte benkoll på varvet men jag kan kolla..

Nån.. är detta normalt? dags att sälja??

:confused: :confused: :confused:
 
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla

Som tur var hade inte oljan kostat mig nåt, men visst är det halvdrygt att krångla, R4 funkar kanon i Husan och det är ju 3 oljebyten i den jag nu kastat bort i R1'an.

Var förbi närmaste återförsäljare och pratade med verkmästaren, enligt honom var det väldigt vanligt att just detta hände när man bytte till Castrol GPS/R4, dock kunde det funka problemfritt om man kört med den oljan sedan hojen var ny. Man hade även kontaktat Castrol och tagit upp detta problem, men det hade viftats bort som skitsnack.

Fick tipset av honom att ta lös lamellerna och tvätta rent dom med bensin och montera ihop det igen, och sedan prova med Shell Advance vilket dom tippade i hojarna. Tyckte att skicket på lameller och stålskivor såg bra ut, lamellerna låg inom toleranserna och det enda som syntes var att yttersta stålskivan hade vart lite varm, men den var absolut inte blå.

Nu ska jag bara inhandla ett momentskaft som går ner till 8 nm, sen får vi se hur det funkar.

Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)

Smetade, väldigt rikligt då eller?
 
Last edited:
På min r6a böt jag till r4 oljan och fick slirande koppling som följd.
Böt då till Castrol GPS istället, och den har fungerat klockrent. Kör även den i gixxern. :tummenupp
 
Nejdå, inte alls. Smetade på lite på alla lameller med fingret bara. Nu har jag kört ett par hundra mil efter det utan något kopplingsslir. :)

Okej, jag gjorde samma sak, dock har jag fått lite problem med att hitta ett momentskaft som går så lågt som 8 nm och jag antar att det där inte är något man bör dra på känn?
 
Okej, jag gjorde samma sak, dock har jag fått lite problem med att hitta ett momentskaft som går så lågt som 8 nm och jag antar att det där inte är något man bör dra på känn?

Tja, vet inte om man borde, men jag gjorde det i alla fall. 8 Nm innebär ungefär 8 kg på en 10 cm lång hävarm. Jag testade nån gång att lyfta 10 kilo hantlar i en plastkasse och kom fram till att 10-12 kilo kunde jag ganska bekvämt lyfta med lillfingret men sen blev det jobbigt. Nåt sånt kan vara bra att ha i bakhuvudet om man nu ska dra "på känn".
 
Tja, vet inte om man borde, men jag gjorde det i alla fall. 8 Nm innebär ungefär 8 kg på en 10 cm lång hävarm. Jag testade nån gång att lyfta 10 kilo hantlar i en plastkasse och kom fram till att 10-12 kilo kunde jag ganska bekvämt lyfta med lillfingret men sen blev det jobbigt. Nåt sånt kan vara bra att ha i bakhuvudet om man nu ska dra "på känn".

Jag får se till att hitta på ett skaft, annars kommer säkerligen Murphy och hälsar på i garaget. :gnissla
 
Fick ihop skiten nu iaf, det blev mycket bättre, men inte perfekt, finns fortfarande lite tendenser till slir. Får se hur det tar sig, i värsta fall byter jag väl skiten, det är ju inte så dyrt.
 
Hej Bullen.. jag har ett problem.

Jag har fått för mig att min R1a (02 har gått ca 3000 mil) har nåt knas med snurran, Den går sakta och jag tycker att den är lite slö. (jag ironiserar inte) Kan svårligen gasa upp den på 2:an måste gå på med kopplingen (kan vara relaterad till dålig bakhjulsrutin) Men.. Den går inte fortare än typ 260 i nerförsbacke med solen i ryggen. Växlingslampan lyser men jag har inte benkoll på varvet men jag kan kolla..

Nån.. är detta normalt? dags att sälja??

:confused: :confused: :confused:

Min R1-01:a har gått 3200 mil och har 132 bakhjulshästar och 105 Nm. Att gasa upp den på bakhjulet i 2:an beror nog mest på teknik och varvtal. MEN du borde lätt komma över 260 i mätarfart på rak vindstilla väg. Min segar sig visserligen från 270 uppåt men man når 299 km/h om vägen är tillräckligt lång. Min stannar alltid på 299, börjar snart tro att det är mätarstopp. Bänka den och kolla vad du har på bakhjulet.

/D.
 
En R1 ska helt klart göra en bra bit över 260 km/h mätarfart med orginaldrevning.

Skumt fel känns det som, ungefär som att ha anliggande broms, men ändå inte.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top