R1 motor i en bil kanske?

Re: Re: R1 motor i en bil kanske?

Robban_C skrev:
Har hört något om liknande byggen:
Hayabusaspis i Lotus Super Seven. Ska visst ha byggts några såna söderöver i Sverige. Har även hört om att det finns en firma i England som löser ett av problemen, avsaknad av back. Firman ifråga bygger om så att en av växlarna går bakåt, antar att det finns nån form av backspärr också, annars kan det ju bli spännande. :-)
Men jag vet inte hur mycket som är korrekt, det är bara hörsägen.
En egen fundering:
Back kräver ett extra drev, hur får man plats med det? Jag vet inte hur mycket plats det finns i en Busalåda men de flesta lådor är ju rätt trånga.

R.

Jag har läst in mig lite på såna byggen :fakta

Antingen använder de en separat backväxellåda som man monterar mellan motor och bakaxel (dyrt)
eller så har jag sett de som monterat ett stort drev på kardanaxeln
och sedan har en startmotor från en bil som slår in och driver bilen bakåt (betydligt enklare och billigare).

Dessa ombyggnader är tydligen väldigt populära i England, sök på bike engine powered cars el likn.

Varför inte 2 st ZX-12 motorer http://www.zcars.org.uk/z100wr.htm :tummenupp

Robban_C skrev:
Har hört något om liknande byggen:
Hayabusaspis i Lotus Super Seven. Ska visst ha byggts några såna söderöver i Sverige. Har även hört om att det finns en firma i England som löser ett av problemen, avsaknad av back. Firman ifråga bygger om så att en av växlarna går bakåt, antar att det finns nån form av backspärr också, annars kan det ju bli spännande. :-)
Men jag vet inte hur mycket som är korrekt, det är bara hörsägen.
En egen fundering:
Back kräver ett extra drev, hur får man plats med det? Jag vet inte hur mycket plats det finns i en Busalåda men de flesta lådor är ju rätt trånga.

R.

:kocko
back växeln ligger extern från motorn mellan driv kugget ut och driv kedjan

bygger själv en hundkoja med haya-turbo

på radiacal bilarna så har dom en elektronisk back så slipper man leka med växellådan som är svårt att få det bra!

anol skrev:

Shit Pomfritt.. :brinnerup

Den blir man ju bränd av om man kommer på hojen... :Bugar :yoparty

Visst.. de snabbaste hojarna till 100 har ju liknande tider.. Men en bil är ju bara liiiiite lättare att starta snabbt med.. :rolleyes: Cool bil :Bugar

Jag har det för att jag såg en av Top Gears förare testa den och satte 0-100 på 3.1 på första försöket... Inte illa.

blom skrev:
inte bara lite mycket.. kan man få ut så mycket hästar ur en r1a.. helt otroligt måste vara något fel :confused:
Har sett rettor som bänkat 155 på slangen med helsystem och injustering, inget unikt.

guztaw skrev:
:kocko
back växeln ligger extern från motorn mellan driv kugget ut och driv kedjan

bygger själv en hundkoja med haya-turbo

Hehehe! Låter som att den skulle kunna gå lika fort bakåt som framåt då! :skrämd

Funderingarna startar. Kanske en Fiesta med GSXR 1100 motor, den är ju på 1,1 liter så man slipper ändra texten på bagageluckan. Skulle vara kul att se en Fiesta susa förbi på 9000 varv.. Turbo? -Det får ju plats.. Hmmm..

Kanske en SAAB V4? Då kan man ju ta en V4:a från en RD 500 så håller man ju kvar tvåtaktsarvet. Fast 500 cc är ju rätt litet så man kanske skulle montera ihop två motorer. Kunde ju vara rätt kul att höra en tvåtakts V8 i en bil. Fast det skulle ju bli trångt med expansionskamrarna..

Annars kanske man kunde göra en bil som är som en motorcykel att köra. Hanterbarhet som en Porsche och motoreffekt som en Pro Mod. Kanske en gammal RS 200 med motorn stressad till ett vikt/effekt förhållande på 1:1.

Jag tror nog att det är billigare att ta Polon till och från jobb och köra sporthoj på söndagarna. Enklare också.

Nåja, kul att nån vågar försöka i alla fall.

pilsner

Benjamin skrev:
153 hk i en R1-motor? Låter som lite mycket...

Lägg ner det där med att det bara är 128 hk i rettan osv, Jag hade 150 lite drygt på bakhjulet enliht 3 olika bänkningar, dvs ganska säkert mer än 153 i motorn...

Robban_C skrev:

R.

ettan får bli back :tummenupp

någon som har länken till första bilden som postades för över 1 årsen som funkar? :)

När jag var på Gatebil på Rudskogen såg jag en mattsvart hundkoja som stod på en kärra. Tyckte att något stack ut under, och visst var det ett drev på bakaxeln. Senare när jag snackade med ägaren visade det sig att det var hayabusa motor i den.

Han hade dock problem med nåt hjullager och jag var tvungen att dra hem, så jag fick inte se/höra den åka.

Dom bygger mycket roliga bilar i vårat kära grannland.
Har sett några andra bilar med mc-byggen och nåt som brukar vara gemensamt är att dom blir ganska grymma på handbromsvändningar :)

//Tobbe

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...