R1 i raceutförande. Hyfsat fet.

Goodstuff skrev:
Yamaha Moto France har tagit fram en egen sving med mindre lateral styvhet, för att hjälpa däcken bibehålla fästet vid nedlägg.. Den använder numer även Belgardakillarna men då har de lackat den.
Den går att köpa från Yamaha. http://www.yamaha-racingparts.com/

Sving med mindre styvhet?? :confused:
Man vill väl ha mer styvhet!!??

Lateral=sidorörelse b.t.w
 
maxximus skrev:
Sving med mindre styvhet?? :confused:
Man vill väl ha mer styvhet!!??

Lateral=sidorörelse b.t.w
Kanske inte, ibland får man nog tulla på vissa styvheter om man vill ha mer grepp.
T ex ger ju inte hårda dämpare bättre fäste snarare sämre, men däremot bättre väghållning.
Man måste nog hitta en kompromiss.
 
Man vill ha styvhet lateralt men inte för mycket styvhet, i längdriktningen villman ha mer styvhet och därför har svingarna blivit grövre i den riktningen på senare år.
När man kör med mycket nedlägg så påverkas inte fjädringen särskilt mycket vid gropar eller slag.
Se bilden.
Den röda pilen uppåt från däckets kontaktyta visar hur kraften rör sig om man kör på ett gupp.
Den röda pilen till höger visar hur fjädringen rör sig.
Den gröna pilen visar var det är man justerat svingens styvhet - lateralt.

Om svingen är för styv lateralt så får däcket svårare att behålla greppet eftersom fjädringen inte kan ta upp tillräckligt av kraften, jämför om du kör rakt fram då nästan 100% av kraften från guppet kan tas av fjädringen, utan det blir däckets och svingens egenskaper som avgör.

De nyaste hojarna har ju feta svingar från sidan men de är smala och "mjuka" åt andra hållet. Honda har applicerat ungefär samma idéer i uppbyggnaden av styrhuvudet på CBR1000RR men det har jag ingen bra bild på. Ramen är där konstruerad för att hjäpa däcket vid nedlägg genom att ha ett visst flex.
 

Bifogat

  • sving.jpg
    sving.jpg
    39.5 KB · Visningar: 62
ozto skrev:
jag kan inte så mycket om mcdäck men ser det inte ut som om framdäcket sitter åt fel håll på den högra?

brukar det inte va så att v-mönstret är åt andra hållet, som på bakhjulet?

De flesta MC-framdäck ser spontant ut att sitta åt fel håll, men man får tänka på att bakdäcket driver och framdäcket plogar och därmed ska mönstren vara vända åt olika håll!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top