R1-frågor: 1. Tickande 2. Elfel 3. Koppling

Är det ventiljustering som behövs lär din hoj ha gått en bit, det är 4200 mil intervall på kontrollerna, och det sägs att det inte är så ofta det är nåt fel.
R1or tickar ofta från vänster sida av motorn, det är bara så.
Ett vevlager medför ett malande knack ljud, men du vet ju bäst hur det låter.

Givetvis är det svårt att säga att felet är ofarligt, det kan man knappast utan att ha hört hojen själv.

2: angående tempmätaren, så mäter den kylartempen och inte tempen i själva motorn, detta gör att fartvinden påverkar mätningen väldigt mycket.
koden stämmer inte med de som din hoj kan visa, närmast ligger fel på exup, som då är att den visar 7000 och 0 korta stunder mellan den fungerar som vanligt, på 5000 finns ingen kod på din modell isf är felet just på mätaren, kanske okontakt eller nåt.

Rasllande med indragen koppling, tja, det kan ju vara nåt lager om man har otur, men inget är säkert.
 
Last edited:
BENSON skrev:
R1.orna har väl rätt stora spel i motorns delar(många mil till stora servicen) vilket medför lite mer oljud :va .
nja, däremot har de ett system med hårda ytor som medför litet slitage.
Men skrammligt kan de låta, men det gäller många hojar.
 
Kay skrev:
Tjo!

Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar. :)

3 frågor har jag dock fortfarande...


1. Det var ett tickande som jag gjort en tråd om innan, som kommer från vänster sida, vilket tickar cirka 10ggr/sek, likt en högljud klocka vid 1000rpm... ökar man varvet, ökar tickandets frekvens och kvantitet om man säger så.
Jag trodde detta var ett ventil eller kamkedje-relaterat problem, men det verkar inte vara så nu. Killen som kollade allt kunde inte direkt lokalisera tickandet, och motorn går ju som den ska, uppträder inte alls konstigt, utan tickar helt enkelt bara... låter alla rettor sådär tickande? Hörde på en annan retta häromdagen, den tickade och lät allmänt rosslig den också, men det verkar alla rettor göra, dock tickade den inte så högt som min. Förslag på vad det kan vara och hur man löser det, eller ska jag bara igga tickandet?

2. När jag vart ute idag så stod min termometer på "LO" helatiden och visade aldrig några grader... efter 4 min eller nåt brukar den iaf visa typ 70 grader, men efter 30 min halvhård körning visade den inte annat än "LO" fortfarande, och sen lade jag även märke till att rpm-nålen hoppade upp och lade sig på typ 10 000 rpm, sen 0, sen 5 osv, hoppade lite, medans jag lugnt och fint körde i typ 50... vad är detta!?

3. Jag hör ett svagt rasslande när jag släpper ut kopplingen, typ ducce-torrkoppling, fast tvärt om, när den är ute dvs, och verkligen inte alls så högt, man måste anstränga sig för att höra det, men ändå, skall det vara så? Vad kan det vara?

Inget av det ovan visar sig rent maskinelt när jag kör, utan motorn går som sagt piggt o grymt, startar direkt, ligger på 1000-1100 rpm på tomgång, växellådan är distinkt och kopplingen funkar som den ska, men det är ändå saker som irriterar.

Hoppas ni kan svara på ovastående frågor, så är ni guld värda. :)
Jag kör själv Fjr 1300 och hade samma problem, efter byte av kamkedjesträckare på garantin blev motorn tyst. motorerna är ju närbesläktade så det kan ju vara en idé.........
 
Okej, den visar 7000 resp. 0, varvräknaren, så det är exupen alltså..

Nytt "problem". Var ute och gasade en timma precis, mjukt och hårt om vartannat... Och precis innan jag når hemmet blir den sjukt effektsvag när jag vrider på rullen, och låter som en korsning mellan en gräsklippare, och att ljuddämparen fått ett hål, ljudet uppträder bara mellan 3 och 5000 rpm... sen när man frikopplade och varvade så lät den normalt, Kändes som en slags soppatorsk liksom, men jag tankade precis innan... Sen tyckte jag att den gick som den skulle på sissta sträckan hem igen... fan var detta? Blev ju skitorolig nu :(
Jag är inte helt säker på att den gick som den skulle sen igen, men när jag kom ner i garaget luktade det inte nåt speciellt, den lät inte mer än vanligt, och så varvade jag upp den ordentligt så lät den normalt + rök inget...

Fan hände?
 
Kolla upp om exupen verkar fungera normalt iaf.

Ditt senaste problem vet jag inte vad det kan ha varit, tåndningsfel eller liknade kanske, gick den på alla 4 cylindrar när den kändes svag (det kan dessutom ge ett konstigt ljud ifall den inte gör det)?
 
På min gamla 99a så va min Exup felinställd,vilken resulterade till sjukt dåligt mellanregister.Innan jag visste felet så lämnade jag in den till olika verkstäder,den första Lasses Mc-garage påstod att det inte va nåt fel :kocko 1100:- fattigare blev jag för att dom skulle konstatera det!!Jag gav mej inte,vände mej till en annan verkstad.Manfreds i Burseryd va det andra grejer,killen där kunde konstatera att nåt va fel redan när han vred på tändningen bara.Man hör Exupens servomotor tydligt när man vrider på tändningen,den öppnar å stänger Exupen innan man startar.I mitt fall va den nästan stängd till en ca 7-8000varv,150:- tog han för att justera den :tummenupp
 
Den är dock mycket lätt att justera själv, bara ladda ner serviceboken på hojen och titta, det finns en beskrivning hur man går till väga där.
 
Körde till jobb idag, då gick den som vanligt som ett skott... Skumt, vet att det är exupen som spökar då det visar sig som felkoder på rpmen. Skall fixa det i helgen.
Tack för förslagen!
 
Kay skrev:
Körde till jobb idag, då gick den som vanligt som ett skott... Skumt, vet att det är exupen som spökar då det visar sig som felkoder på rpmen. Skall fixa det i helgen.
Tack för förslagen!
Vafaan,körde du till jobbet?Snöar det inte i Malmö elle...
 
Poacher skrev:
nja, däremot har de ett system med hårda ytor som medför litet slitage.
Men skrammligt kan de låta, men det gäller många hojar.

Har ändå för mej att en fågel viskade i mitt öra att ventilspel och dylikt hade ett större spel än vad som behövs.
Men kan ju varit en pingvin......
Och pingviner ska man inte lita på. :)
 
Kay skrev:
Tjo!

Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar. :)

3 frågor har jag dock fortfarande...


1. Det var ett tickande som jag gjort en tråd om innan, som kommer från vänster sida, vilket tickar cirka 10ggr/sek, likt en högljud klocka vid 1000rpm... ökar man varvet, ökar tickandets frekvens och kvantitet om man säger så.
Jag trodde detta var ett ventil eller kamkedje-relaterat problem, men det verkar inte vara så nu. Killen som kollade allt kunde inte direkt lokalisera tickandet, och motorn går ju som den ska, uppträder inte alls konstigt, utan tickar helt enkelt bara... låter alla rettor sådär tickande? Hörde på en annan retta häromdagen, den tickade och lät allmänt rosslig den också, men det verkar alla rettor göra, dock tickade den inte så högt som min. Förslag på vad det kan vara och hur man löser det, eller ska jag bara igga tickandet?

2. När jag vart ute idag så stod min termometer på "LO" helatiden och visade aldrig några grader... efter 4 min eller nåt brukar den iaf visa typ 70 grader, men efter 30 min halvhård körning visade den inte annat än "LO" fortfarande, och sen lade jag även märke till att rpm-nålen hoppade upp och lade sig på typ 10 000 rpm, sen 0, sen 5 osv, hoppade lite, medans jag lugnt och fint körde i typ 50... vad är detta!?

3. Jag hör ett svagt rasslande när jag släpper ut kopplingen, typ ducce-torrkoppling, fast tvärt om, när den är ute dvs, och verkligen inte alls så högt, man måste anstränga sig för att höra det, men ändå, skall det vara så? Vad kan det vara?

Inget av det ovan visar sig rent maskinelt när jag kör, utan motorn går som sagt piggt o grymt, startar direkt, ligger på 1000-1100 rpm på tomgång, växellådan är distinkt och kopplingen funkar som den ska, men det är ändå saker som irriterar.

Hoppas ni kan svara på ovastående frågor, så är ni guld värda. :)


Det tickande ljudet är nog från Exup:en
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top