R1 förgasare på TRX 850

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Fick ett desperat mail från en kille, som numera sitter på en troligtvis perfekt fungerande förgasarbrygga till en R1. Denna är tänkt att användas som ett experiment för att skrämma upp effekten på TRXen, på samma sätt som KEDOs flatslidekit. Se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28222&highlight=R1%2A+f%F6rgasare

Killen ifråga kommer inte åt detta eminenta forum pga Erik Honecker eller någon annan despot från östblocket är ITansvarig på det företaget där han jobbar. Hur som haver, mailet såg ut såhär:

"Kan du skicka ut en tråd på sporthoj och kolla hur mycket man behöver modifiera R1:ans insugningsrör (plattor?) för att de skall passa på trx och hur man ställer in tps:en? Pust jag behöver åka till solen..................."

Vi har tittat på detta lite, och CCavståndet mellan fuggarna behöver justeras, TPSen sitter på fel sida.
Är det någon som provat nåt liknande och kan delge hur mycket bekymmer han/vi ger oss in på ??

//Peter

Froven skrev:
Vi har tittat på detta lite, och CCavståndet mellan fuggarna behöver justeras, TPSen sitter på fel sida.
Är det någon som provat nåt liknande och kan delge hur mycket bekymmer han/vi ger oss in på ??

//Peter
Tja!
Det mekaniska (CC-avstånd, insugsrör osv) har jag ingen aning om. TPS:en har jag pillat lite med dock.
Om spjällaxeln vrider TPS:en åt "fel" håll jmf med original, så går det att lösa genom att man kopplar om två av de utgående kablarna från TPS:en. På mina Mikuni måste man göra det (men det var inte gjort sen tidigare, upptäckte det under sommaren...). Frågan är om man inte kan skita i TPS:en, ska ni experimentera så testa det med. Min hoj gick inte sämre på något sätt med "fel" koppling eller när TPS:en var trasig. Det enda som händer är att tändningen ställs i max förtändning (om jag nu inte har någon special CDI från OVER, men det tror jag inte).
Jag funtar också på om TPS:en från R1:an eller TRX:en ska användas, det är ju i princip en potentiometer om jag fattat det rätt, frågan är om de ger samma motstånd vid samma vinkel? Men med tanke på det jag skrev innan så är det kanske skit samma...
/Hasse

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026