R1-experter se hit!

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Tjenare!
Jag har ett märkligt elproblem med min R1 -04 som gör att den inte startar. Imobilizerdioden är helt släckt, kyltemp visar "HI" och insugstempen visar "AHI" då jag vrider på tändningen.

Detta är mycket märkligt då den har stått (i varmgarage) länge (har inte kört med den i år :( ). Det enda jag har gjort är att ladda batteriet. Har kollat alla säkringar och kollat några kopplingar men allt ser bra ut. Jag blir inte klok på vad det kan vara för fel?! :va

Mycket tacksam för hjälp och tips!
/Matthias
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Pröva ett annat batteri, eller mät upp batteriet. Jag fick alla möjliga skumma fel när batteriet hade gett upp. Varvräknaren trodde den var hastighetsmätare och tvärt om. Bytte batteri och så fungerade allt igen.
 

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Pröva ett annat batteri, eller mät upp batteriet. Jag fick alla möjliga skumma fel när batteriet hade gett upp. Varvräknaren trodde den var hastighetsmätare och tvärt om. Bytte batteri och så fungerade allt igen.

Har mätt upp batteriet och vid tändning på hade jag 12,4V. Ska dock prova med annat för att vara säker.

Tack för tipset!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har mätt upp batteriet och vid tändning på hade jag 12,4V. Ska dock prova med annat för att vara säker.

Tack för tipset!

Klickar startreläet? Går soppapumpen? Om det gör det så är det troligtvis för dåligt med kräm i batteriet för att dra runt motorn. Batteriet ska mätas med last inkopplat (att lamporna är på räcker säkert.). Ett friskt fulladdat batteri brukar ligga över 13V...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Märkligt att motor och insugstempen visar HI tycker jag. Du får väl testa att lossa batteripolen med då och se om det blir någon skillnad när du ansluter den igen...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ett fräscht välladdat batteri brukar ge straxt över 14V obelastat. Så om ditt bara ger 12V så känns det än mer troligt att det är där skon klämmer.
 

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Tack för alla svar!!! :Bugar

Ska prova att koppla på bilbatteriet och se om det gör susen.
 

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Löste det sig?

Nej, provade med bilbatteriet. Det funkade inte. Spänningen bör inte vara problemet startmotorn vrider runt hur lätt som helst den tänder inte. Tror man måste starta upp imobilzersystemet på någon vänster, någon som vet hur man ska bära sig åt? :va
 

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Ingen som har varit med om något liknande?

Vill helst slippa att lämna in den.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top