R1 enormt ventilspel...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håller på att kolla en 06 R1 (tror jag det är typ) Piporna ligger under sadeln i alla fall och det är 3 insugsventiler per cylinder.
Orkar inte hålla reda på alla årsmodeller men ni hajjar nog!

Ventilspelet på avgas är perfekt.
På insug kan man ju förvänta sig att det kanske krympt en aning.
Men icke.
På 2ans cylinder ligger det smack på 0,15 men övriga flackar det emellan 0,15 upp till 0,50 som värst!
Krokiga ventiler tänkte jag då så klart och tömde i en liten skvätt T-röd och lös med en ficklampa för att se om det försvann.
Icke! Hur tätt som helst!

Någon som har koll på R1an och vet om dessa ventiler sträcker sig och går av eller är det någon klåpare som fyllejusterat?

Den gick helt ok men tickade en aning i ventilerna.

Någon R1 mästare som kan uttala sig?
 
Last edited:
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?
 
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?

Nej precis...
Det blir ju mindre.
Nu skrev jag att ventilerna sträcker sig om spelet blir större, ibland har jag otur när jag tänker..

Det enda jag kan tänka mig är då att sätet sjunkit in i toppen.
Är det detta som är det vanliga felet?
 
Felet är vanligt, jag har haft precis samma, sök bland mina trådar så ser du en redogörelse med bilder. Det är shimset som slipar ner ventilskaftet.
 
Felet är vanligt, jag har haft precis samma, sök bland mina trådar så ser du en redogörelse med bilder. Det är shimset som slipar ner ventilskaftet.

Aha....
Men då är det bara att shimsa rätt och se glad ut?
Eller är det ventilbyte som gäller?
Är det kasst material i dem?

Många ? blev det.
Men tack för svaret. :hej
 
Läste din tråd och såg att även jag skrivit i den...
Se där.

Men ok det verkar som om det är till att byta ventiler i denna då.
För som det ser ut så slipas ventilskaftet ner och slutligen släpper ventilen och tjong så var det klart...

Ska prata med hojägaren och ge honom den tråkiga nyheten. :(
 
Dålig smörjning av toppen ökat slitaget på kammar osv.
Var på Yamaha i Mölndal i helgen och kollade "matsedeln".
Vid utgången var hyllan med 1 liters och 4 liters dunkar Yamalube 10W-40 API SG JASO MA.
Dvs en "äldre" spec av olja som tillåter stora mängder zinkdialkylditiofosfat. Ett ämne som är bra på att skydda svårsmorda delar som kamaxlar, kamvippor. Speciellt bra om Yamaha använder material som förutsätter zinkdialkylditiofosfat i oljan för att ge vissa delar rimlig livslängd.
I moderna oljor har man minskat den här tillsatsen för den förstör katalysatorer.
Tex i Biltemas MC-Olja Racing 10W-40 så är det <1%. Bara läsa säkerhetsdatabladet.
I olja för dieselmotorer och "performanceoljor" finns fortfarande gamla tiders mängder av zinkdialkylditiofosfat.
Tex i Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör med.
Även BMW har haft negativ inställning till de "nya" oljespecarna. Dvs för BMW olja efter API SH.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
Så min gissning är att hojen gått på olämplig olja.

Sen kan det ju bero på ägaren också. En vän berättade att hon skulle byta kamaxel i bilen. De hade sagt på verkstan att den gått med för lite olja. Vilket vännen tyckte var konstigt.
För så fort oljelampan lyste körde vännen bilen in till närmaste mack för påfyllning av olja.
Vid kontroll var oljestickan torr som sand i Death Valley en eftermiddag i augusti.
 
Last edited:
Dålig smörjning av toppen ökat slitaget på kammar osv.
Var på Yamaha ...

I detta fallet så handlare det inte om dålig smörjning pga fel olja eller så utan ett rent material fel i ventilerna som ger vika.
Kammarna är i kalasskick och så även tryckarna.
Kamvipporna är bortrationaliserade...
 
I detta fallet så handlare det inte om dålig smörjning pga fel olja eller så utan ett rent material fel i ventilerna som ger vika.
Kammarna är i kalasskick och så även tryckarna.
Kamvipporna är bortrationaliserade...

Grattis. Då är den inte misshandlad i varje fall.
 
Läste din tråd och såg att även jag skrivit i den...
Se där.

Men ok det verkar som om det är till att byta ventiler i denna då.
För som det ser ut så slipas ventilskaftet ner och slutligen släpper ventilen och tjong så var det klart...

Ska prata med hojägaren och ge honom den tråkiga nyheten. :(
Japp, precis så är det. Ventilbyte är ett måste!
 
Ventiler kostar 275:- stycket.

Blir till att byta de slitna och inte mer.
Beställer ventiler på måndag.

Nu ska bara mitt skelett till hoj bli klart.
Gelleråsen Onsdag!
Jo men tjena...:glömdet
 
BEG topp från skroten

Brukar aldrig bli billigt att bara byta ventiler , Säten måste fräsas och då brukar det bli problem med att komma i rätt område för shimsen
 
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?
Njae, 06án är befriad från det där fabrikationsfelet med att materialet i ventilskaften "försvinner". Dock behöver den shimsas om (precis som Jippo skriver), gjorde det förra vintern utan några större problem på min 06´a.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top