R1 enormt ventilspel...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håller på att kolla en 06 R1 (tror jag det är typ) Piporna ligger under sadeln i alla fall och det är 3 insugsventiler per cylinder.
Orkar inte hålla reda på alla årsmodeller men ni hajjar nog!

Ventilspelet på avgas är perfekt.
På insug kan man ju förvänta sig att det kanske krympt en aning.
Men icke.
På 2ans cylinder ligger det smack på 0,15 men övriga flackar det emellan 0,15 upp till 0,50 som värst!
Krokiga ventiler tänkte jag då så klart och tömde i en liten skvätt T-röd och lös med en ficklampa för att se om det försvann.
Icke! Hur tätt som helst!

Någon som har koll på R1an och vet om dessa ventiler sträcker sig och går av eller är det någon klåpare som fyllejusterat?

Den gick helt ok men tickade en aning i ventilerna.

Någon R1 mästare som kan uttala sig?
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?

Nej precis...
Det blir ju mindre.
Nu skrev jag att ventilerna sträcker sig om spelet blir större, ibland har jag otur när jag tänker..

Det enda jag kan tänka mig är då att sätet sjunkit in i toppen.
Är det detta som är det vanliga felet?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Felet är vanligt, jag har haft precis samma, sök bland mina trådar så ser du en redogörelse med bilder. Det är shimset som slipar ner ventilskaftet.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Felet är vanligt, jag har haft precis samma, sök bland mina trådar så ser du en redogörelse med bilder. Det är shimset som slipar ner ventilskaftet.

Aha....
Men då är det bara att shimsa rätt och se glad ut?
Eller är det ventilbyte som gäller?
Är det kasst material i dem?

Många ? blev det.
Men tack för svaret. :hej
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Läste din tråd och såg att även jag skrivit i den...
Se där.

Men ok det verkar som om det är till att byta ventiler i denna då.
För som det ser ut så slipas ventilskaftet ner och slutligen släpper ventilen och tjong så var det klart...

Ska prata med hojägaren och ge honom den tråkiga nyheten. :(
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad är milantalet på hojen? Undrar bara av ren nyfikenhet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dålig smörjning av toppen ökat slitaget på kammar osv.
Var på Yamaha i Mölndal i helgen och kollade "matsedeln".
Vid utgången var hyllan med 1 liters och 4 liters dunkar Yamalube 10W-40 API SG JASO MA.
Dvs en "äldre" spec av olja som tillåter stora mängder zinkdialkylditiofosfat. Ett ämne som är bra på att skydda svårsmorda delar som kamaxlar, kamvippor. Speciellt bra om Yamaha använder material som förutsätter zinkdialkylditiofosfat i oljan för att ge vissa delar rimlig livslängd.
I moderna oljor har man minskat den här tillsatsen för den förstör katalysatorer.
Tex i Biltemas MC-Olja Racing 10W-40 så är det <1%. Bara läsa säkerhetsdatabladet.
I olja för dieselmotorer och "performanceoljor" finns fortfarande gamla tiders mängder av zinkdialkylditiofosfat.
Tex i Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör med.
Även BMW har haft negativ inställning till de "nya" oljespecarna. Dvs för BMW olja efter API SH.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
Så min gissning är att hojen gått på olämplig olja.

Sen kan det ju bero på ägaren också. En vän berättade att hon skulle byta kamaxel i bilen. De hade sagt på verkstan att den gått med för lite olja. Vilket vännen tyckte var konstigt.
För så fort oljelampan lyste körde vännen bilen in till närmaste mack för påfyllning av olja.
Vid kontroll var oljestickan torr som sand i Death Valley en eftermiddag i augusti.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dålig smörjning av toppen ökat slitaget på kammar osv.
Var på Yamaha ...

I detta fallet så handlare det inte om dålig smörjning pga fel olja eller så utan ett rent material fel i ventilerna som ger vika.
Kammarna är i kalasskick och så även tryckarna.
Kamvipporna är bortrationaliserade...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I detta fallet så handlare det inte om dålig smörjning pga fel olja eller så utan ett rent material fel i ventilerna som ger vika.
Kammarna är i kalasskick och så även tryckarna.
Kamvipporna är bortrationaliserade...

Grattis. Då är den inte misshandlad i varje fall.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Läste din tråd och såg att även jag skrivit i den...
Se där.

Men ok det verkar som om det är till att byta ventiler i denna då.
För som det ser ut så slipas ventilskaftet ner och slutligen släpper ventilen och tjong så var det klart...

Ska prata med hojägaren och ge honom den tråkiga nyheten. :(
Japp, precis så är det. Ventilbyte är ett måste!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ventiler kostar 275:- stycket.

Blir till att byta de slitna och inte mer.
Beställer ventiler på måndag.

Nu ska bara mitt skelett till hoj bli klart.
Gelleråsen Onsdag!
Jo men tjena...:glömdet
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
BEG topp från skroten

Brukar aldrig bli billigt att bara byta ventiler , Säten måste fräsas och då brukar det bli problem med att komma i rätt område för shimsen
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Spelet ska inte bli större.
Ett vanligt fel på r1 04-06 .
Krökt ventil?
Njae, 06án är befriad från det där fabrikationsfelet med att materialet i ventilskaften "försvinner". Dock behöver den shimsas om (precis som Jippo skriver), gjorde det förra vintern utan några större problem på min 06´a.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top