R1 eller Mille?

Silwer skrev:
Effekt är kul. Sen har inte en R1 särskillt extremt spetsig effektkurva.
Jag har hellre de där 20 hästarna iaf:-)
Vi snackar inte 600cc effektkurvor när det gäller denna storleksklassen på rad 4or.
Säkert har Aprilian sin vridtopp lägre i registret, men om registret är bredare än r1an vete fan den får väl andnöd på topp i stället.

Har inte kört en Mille, så jag vet inte hur den är.
Men visst har inte min TLR samma klipp på toppen som en värsting rad4a, men det är sällan jag ligger på top och varvar...
Jag hade inte bytt min mot en R1a för mindre än att jag fått pengar imellan. :fakta
En Gixxer däremot är en HELT annan sak... (OK, jag är inte helt rationell... men Gixxers, mumma... :D )


Men det är tur att smaken är delad. För hur kul hade det varit om alla hade en R1a - jaja, nästan alla har en, eller har haft en... :D

:tummenupp för mångfald. :rock
 
PutteLiten skrev:
Har inte kört en Mille, så jag vet inte hur den är.
Men visst har inte min TLR samma klipp på toppen som en värsting rad4a, men det är sällan jag ligger på top och varvar...
Jag hade inte bytt min mot en R1a för mindre än att jag fått pengar imellan. :fakta
En Gixxer däremot är en HELT annan sak... (OK, jag är inte helt rationell... men Gixxers, mumma... :D )


Men det är tur att smaken är delad. För hur kul hade det varit om alla hade en R1a - jaja, nästan alla har en, eller har haft en... :D

:tummenupp för mångfald. :rock

Det sägs ju som sagt att de japanska v twinnarna varvar högt.

jaja, jag vet när jag är nedröstad, ändå bara jag här som uppskattar rad4or:-)
 
Silwer skrev:
Det sägs ju som sagt att de japanska v twinnarna varvar högt.

jaja, jag vet när jag är nedröstad, ändå bara jag här som uppskattar rad4or:-)

ALLA mina kompisar (som kör mC) kör rad4or...
Fast, en av dem börjar bli sugen på en TLS efter att jag köpt min TLR... hoha :rock

Min varvar 11000 rpm innan varvstoppet tar i - har testat... :rolleyes: :whip
 
Saklig info:om du köper en mille-R så kommer du få serva dina Öhlinsaker ganska ofta(ca:1500mil)köper du en "vanlig" så klarar du dig från det,,jag har rullar ca:3000 mil och det funkar 100% allting på hojjen,,
Bike mätte 128Hk på en Falco för ett par år sedan och det är samma motor som millen,,kan inte tro att den var helt ojusterad men jag har varit med och mätt upp ca:120Hk på BAKHJULET på en falco.fortfarande samma samma motor som millen,
och på den så var alla strypningar borttagna och en powercommander monterad,jag har ingen powercommander på min mile men jag har hittils luftat honom i acceleration i rullande start upp till 200,sedan har vi gett oss beroende på att luftmotståndet är till min fördel.
det var lite om effekter och hur roligt vi har.

det lilla jag kört R1:a så vill jag nog erkänna att motorn faktiskt var riktigt trevlig,ett 7-jäkla vrid på högsta växeln redan från 60Kmt,,
tyvärr så blev det i mitt tycke lite för mycket elmotor över den då,,lite fantasilös,rent av tråkigt bra(om du förstår vad jag menar)

enligt statistiken så kvaddar var 3:e R1:a varje år så det kanske visar att dom inte är så stabila heller,,jag tyckte nog att det skulle sitta styrdämpare på den för den var lite vinglig när det gick undan på småknaggliga vägar.

Millen kan du spöa skiten ur på vilka vägar som helst utan några konstigheter,det sitter styrdämpare på ALLA mille orginal.
millen är ingen dröm att bli skjutsad på,det e ett som e säkert,såvitt passageraren inte har benen inborrade i nacken och inte är längre än 160,

om du har ett STORT kapitalt överskott så vet jag vart det står en Mille SP för ca:170 000:-sek och det går säkert att pruta.

ang,motorn så är det ju ROTAX som bygger dom och det borgar för en skottsäker pjäs,kolla med någon som pysslar med flygplan eller helikoptrar så kan dom berätta vad Rotax går för.

vill du veta mera så kan du maila mig privat,jag har ju trots allt kört ca:3000 mil och har skaffat mig en del erfarenhet.

nisse022 skrev:
Skulle vara tacksam om någon har lust att dela med sig av erfarenheter av R1 samt Aprilia Mille!

Har kört zx9-99 i två säsonger och trivs utmärkt med den, men man måste ju förnya sig!
Funderar på antingen en R1 eller en Aprilia Mille, har tyvärr inte kört någon av dem.

R1, stor skillnad mellan förgasare kontra insprutare?

Mille, driftsäkerhet och priser på delar?

mm.
 
Tack för all info :) !

Det lutar åt en Mille, såg och HÖRDE en Mille med Apkropovic :tummenupp , det sätter sina spår !!

Eller ska man sätta i öronpropparna och köpa en billig R1:a och komplettera med gammal offroad :confused:

Det är ju så svårt att bestämma sig, men i vilket fall som helst måste jag kränga Kawan först!
Det får nog bli en semester på Kawan till sen får man göra slag i sak, vad det nu blir.
 
Triggerhappy skrev:
Mille, varför tvekar du ???
Kanske en Falco t.o.m :D

Tvekan beror till största del på ekonomin.

Millen vågar jag nog inte köra halvförsäkrat, vilket jag däremot skulle göra med en R1:a (Pris och tillgång på delar).
 
Någon som har koll på förändringar på olika årsmodeller av Mille resp R1?

R1 har väl uppdaterats flera gånger, fick insp till -02 tror jag :confused:
Stor skillnad mellan uppdateringar??

Millen har jag ingen aning om förändringar mellan årsmodellerna?
 
Pengar vad är det ??
Köp en Mille R sätt på ett Renegadesystem, Eprom och Airkit.
Sen snackas det inte om pengar.....jag lovar en 7 månader´s lång utlös-ing !!!!
Det var kanske lite å ta i, men minst 5 månader i alla fall.

När när du öppnar spjällen vid 5KRPM och induktionsljudet vrålar och twinmullret lövar av alla barrträd och kärringarna tappar löständerna då e du såååååååååååååååå LYCKLIG :bow :kär :crash

Blodpudding ÄR gott :rofl
 
Mr.gixxer skrev:
Självklart mille!!!.......r1 e ju vanligare än volvokombi i detta landet! :fakta

Håller med föregående talare.

Att äga en R1 = VOLVO är nog lika upphetsande som att sortera strumplådan.

Kör Aprilian! Intressant hoj! Mycket leksaker!

/a
 
Bj.O.rn skrev:
Blåsa hojar hit eller dit..

...beror som alltid på föraren..

René Prang (mille R) låg bra till då ha tvingades bryta på SM-premiären på Sviestad för några veckor sedan, (då med orginalmotor..) Ett helt koppel GSX1000R å R1 bakom honom..

I Falkenberg nu i helgen kom han femma.. fast nu har han tio hästar mer än standard i rovan..) å andra sida var han före Christer Miinin i mål..

/B

Kom inte Miinin 2:a??
 
Alla mille/falco har insprutning,enkelt som 1000:an att chippa själv.om jag inte har fel så är det ett Denso sprut från japan land.
millen har i stort sett samma prestanda alla årsmodeller men det är en himmla massa små detaljer designmässigt som skiljer,bla,ny tank varje år,bakdel,sidokåpor,inga direkt iögonfallande ändringar som du ser omedelbart om du inte vet vad du ska titta efter,,men desto senare årsmodell desto bättre aerodynamik.
en ny"vanlig" mille kostar hos Action sport i valskog ca:112 000:- körklar,en 03:a alltså.

nisse022 skrev:
Någon som har koll på förändringar på olika årsmodeller av Mille resp R1?

R1 har väl uppdaterats flera gånger, fick insp till -02 tror jag :confused:
Stor skillnad mellan uppdateringar??

Millen har jag ingen aning om förändringar mellan årsmodellerna?
 
?
R1.an till 139hk de uppger 150hk, ett gott resultat.

[/B][/QUOTE]

139 på slangen?. Den högst siffra jag sett på en orginal R1a är 133, och det har mätts siffror ända ned till 120!. :confused:

Det har förvisso inte med saken att göra, då man inte köper en twin för motoreffekten, -98 spöade ju Ducati 916 R1an i Bikes bantest trots mer vikt och mindre kusar. Själv åker jag gärna med 50 kusar mindre bara för att få twinljudet!. :tummenupp
 
Hightuned skrev:
139 på slangen?. Den högst siffra jag sett på en orginal R1a är 133, och det har mätts siffror ända ned till 120!. :confused:

Det har förvisso inte med saken att göra, då man inte köper en twin för motoreffekten, -98 spöade ju Ducati 916 R1an i Bikes bantest trots mer vikt och mindre kusar. Så kan du köra behöver du nog inte oroa dig för att du blir avhängd av en rad4a så länge vägen svänger?. Själv åker jag gärna med 50 kusar mindre bara för att få twinljudet!. :tummenupp
[/B][/QUOTE]

alla v2or är inte samma hoj, Ducatin i testet var snabbare än Aprilian.
Anledningen till skillnader i mätt bakhjulseffekt beror ju på bänk, denna bänk användes just vid detta tillfälle, och gav dessa resultat. Det är ju självklart att om din 120hk bänk använts så hade Aprilian haft betydligt mindre hästar den åxå, det var inte det som var intressant utan jämförelsen.
Sen det där överflödiga snacket ifall man kan köra är så fjantigt, kan du köra så kan du nog hänga av en jäkla massa v twinnar med en R1 med, totalt ointressant.
 
Jag tror att många som stirrar sig blind på effektsiffror glömmer att vrid ÄR viktigt.

En twin är (för amatören) enklare att köra på bana med, jämfört med en Rad4 (jaa... sport twinnar då.) eftersom att det krävs mindre av föraren vad gäller växelval och att man kan utnyttja motorbromsen på ett lite anorlunda sätt.

Det finns klara fördelar med båda motortyperna. Personligen älskar jag twinnen och den som jag har gillar dessutom att varvas.

Jag skulle rekomendera en provkörning innan inköp görs, eftersom att det är tydligt att man har olika smak vad gäller kravet på motorn.

Att ha 20 hästar på topp skulle jag bara utnyttja på rakorna på bana, och då bara de lååånga rakorna. Jag ser dessa som transportsträckor till nästa kurva. Twinnen ger ett bra vrid i kurvan och kraft finns även om du tagit en för hög vxl.

Har inte provat Rad4 på bana, men antar att den funkar bra också. I de hastigheter som vi normala kör i så torde det vara hugget som stucket om jag kör Mille eller R1 på bana. Det är ju föraren som kommer att avgöra.
 
Det där får jag hålla med om, tycke och smak. Köp det man trivs med då får man bäst utbyte av hojen även om man inte åker snabbare på den.
För mig kommer ekonomiska sidor in med så jag personligen kan inte rakt av köpa presis det jag vill ha.
 
Hightuned skrev:
139 på slangen?. Den högst siffra jag sett på en orginal R1a är 133, och det har mätts siffror ända ned till 120!. :confused:

Det har förvisso inte med saken att göra, då man inte köper en twin för motoreffekten, -98 spöade ju Ducati 916 R1an i Bikes bantest trots mer vikt och mindre kusar. Så kan du köra behöver du nog inte oroa dig för att du blir avhängd av en rad4a så länge vägen svänger?. Själv åker jag gärna med 50 kusar mindre bara för att få twinljudet!. :tummenupp
[/B][/QUOTE]

Då har du inte sett många!! min hade 138.5 och jag har inte sett en enda under 135! och då har Jag sett en del..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top