R1 eller Mille?

Som sagt det är egentligen ganska ojämförbara hojar. Att mille r är utrustad med öhlins kanske låter läckert men man måste komma ihåg att det är rejs komponenter och inga slit och släng delar. Skulle Jag haft öhlinare fram på min retta och kört som Jag gör hade Jag fått byta en packbox i veckan och då menar Jag inte hårda nedslag från klantigt slangåka. :fakta

Jag har kört ett par twinnar (tl 1000 och sp2) och det som slår en radfyrevan är att klippet kommer dirrekt. Det är lätt att få ut effekt i hojen, men Jag kan tänka mig att om du som twinvan kör ex en retta så får du svårt att känna hur mycket effekt den igentligen har då man lär sig använda den motorn på ett helt annat sett. (varför tävlar 1 liters twinnar med rafyror på 750 cc? :rolleyes: ) Att en twin med 15 kilo extra skulle vara snabbare ur en kurva för att det finns med vrid är bara skitsnack, ner en växel och italienaren försvinner i backspegeln. :D :D
Jag vet att Jag kommer få massa mothugg men det är idel nerklankning på rettor överlag av nå´n anledning och speciellt på denna tråd så någon måste stå till dess försvar..... JAG.

Nej millen är fin men Jag skulle köpa en ducce i stället eller en tl.
Hur du än gör så lycka till.

Då har du inte sett många!! min hade 138.5 och jag har inte sett en enda under 135! och då har Jag sett en del.. [/B][/QUOTE]

Operation mörkning vetu:-)
Men hur många siffror vi än drar upp är de fel på nåt sätt och är de inte det så dyker svaret att man inte ska snacka siffror utan man kör ändå ifrån konkurrenten på ren vilja:-)

Eller så dyker den förundrande åsikten upp att en R1 är som en Volvo och därmed jättetråkig, vill gärna åka den Volvon tack!
Den är vanlig, men det ser inte jag som nåt negativt, värre att stå med trasig hoj och inte hitta en deljäkel i hela landet.
Jag är en sån som har hojen många år så för mig är det bara positivt om det finns grejor ett bra tag.

Inget av detta har nåt med vilklet vad killen ska göra utan är bara ett försök att jämna upp sidorna litet.

Mebn det blir ju så här när de som är aktivast på forumet kör V twin, det får man förstå, fast jag ger inte upp, det finns svaga delar på alla hojar.

Last edited:
... när Jag ändå är inne på ämnet..
Alla r hojar verkar jämföras med rettan, har ofta läst om hur ninjor spöar rettor i både acc och topp fart, hur gsxr750 drar rettor osv. Att en ninja med hög tyngdpungt, 15 kilos extra vikt, mindre vrid och framför allt mindre effekt skulle dra en retta eller en r1000 kan bara bero på en bra vs en dålig förare.

[

Mebn det blir ju så här när de som är aktivast på forumet kör V twin, det får man förstå, fast jag ger inte upp, det finns svaga delar på alla hojar. [/B][/QUOTE]

Ja vi med radfyrorna är ju ute och kör medans de sitter och knappar! :D

Nej visst har alla hojar sina nackdelar och rettans är BROMSARNA!

Teo skrev:
... när Jag ändå är inne på ämnet..
Alla r hojar verkar jämföras med rettan, har ofta läst om hur ninjor spöar rettor i både acc och topp fart, hur gsxr750 drar rettor osv. Att en ninja med hög tyngdpungt, 15 kilos extra vikt, mindre vrid och framför allt mindre effekt skulle dra en retta eller en r1000 kan bara bero på en bra vs en dålig förare.

Medhåll zx9 är inte en jämförbar hoj utom i toppfart.
Sen är givetvis en gixxer 1000 piggare än en R1 (båda i standard) men är endå den rad 4a hoj som kommer närmast..

Teo skrev:
[

Mebn det blir ju så här när de som är aktivast på forumet kör V twin, det får man förstå, fast jag ger inte upp, det finns svaga delar på alla hojar.

Nej visst har alla hojar sina nackdelar och rettans är BROMSARNA! [/B][/QUOTE]

jo jag har hört det, kåpan med skulle jag tro den skyddar för dåligt (iofs en smaksak).
V twinnarna drar ju en jävla massa sås, säkert 40-50% mer än en rad 4 i samma storlek.

Jag fattar inte varför R1`an alltid blir sågad när det pratas om hoj val.
Dom som inte kört en retta ska inte hålla på o babbla om hur dom
är.

Jag säger så här testa en 02`a eller en 03´a, med insprutning
du kommer att bli förvånad vilken livlig hoj det är visst den gillar
att varvas men då går den som ett troll också.

Mitt tips till alla som ska välja hoj är provkör flera hojar
och köp den du blir kär i :)

Lasker skrev:
är.

Man har dock hört att R1 upplevs tristare i karraktären nu med insprutning då den levererar effekten ungefär som en elmotor.
Men nu sitter jag här och babblar om hur R1or är utan ha kört nån:-)

Jag vet vad jag skulle köpt iaf..

Men jag rekomenderar en rad4a... KÖP INTE EN TWIN..

INGEN EFFEKT.
VÄGER BLY
LÅTER ILLA
DRAR MYCKET SOPPA
GÅR SÖNDER
HMMMMMMM
SÅE...

:o

Soppa ?

Min Mille drar vid AKTIV körning ALDRIG över 0,75,,vid semesterkörning typ landsväg mycket jämn gas så sörplar den i sig strax under 0.5,,,
jag kan inte tro att det skulle vara 40-50% mer än tidigare nämnda rad4:or.

ingen Aprilia som jag har kommit i kontakt med drar så mycket sås som du försöker påskina,
jag vet att VTR:en drar myckert kanske TL:en åxå men ta reda på fakta innan du plitar ner det här.

// Tack

Silwer skrev:

Nej visst har alla hojar sina nackdelar och rettans är BROMSARNA!

jo jag har hört det, kåpan med skulle jag tro den skyddar för dåligt (iofs en smaksak).
V twinnarna drar ju en jävla massa sås, säkert 40-50% mer än en rad 4 i samma storlek. [/B][/QUOTE]

Viket tjafs, visst har en rad fyra sin charm och jag kan hålla med om att en twin kan kännas tam mot en fyra. Jag har alltid varigt en hästkraftsknarkare av stora mått, därför har jag kört fyror. Ny har jag haft min ducce i knapt 4 veckor och jag är så överförtjust att jag aldrig kommer vara twinlös igen!. Där med inte sagt att man behäver vara utan radfyra, jag har fortfarande kvar min gamla lustgasade gsxr och även ett pågående zx9r turbobygge, så skulle någon bjuda upp till dans på motorvägen så får jag väl helt enket åka hem och byta hoj?. :D Sen är det vä inget snack om att en jappsfyra håller mycket bättre än en spaggetwin, och R1an känns ju som en touringhoj när man suttigt på duccen, så ska du åka långt och bekvämt så köp R1an.

Silwer skrev:
Man har dock hört att R1 upplevs tristare i karraktären nu med insprutning då den levererar effekten ungefär som en elmotor.
Men nu sitter jag här och babblar om hur R1or är utan ha kört nån:-)

Nja jag vet inte om den är tristare, ska jag säga nåt negativt så är det väl att den är lite väl kännslig på gasen när man åker på bakhjulet.

Nyser man på gasen åker man antingen ner eller upp.
men det är säkert en vanesak.

Spagge Twin ?

Hoppas du är medveten om att det bara är Duccen som har en "spaggeTwin"
Aprilia=ROTAX
Rotax=österrike.

Hightuned skrev:
Viket tjafs, visst har en rad fyra sin charm och jag kan hålla med om att en twin kan kännas tam mot en fyra. Jag har alltid varigt en hästkraftsknarkare av stora mått, därför har jag kört fyror. Ny har jag haft min ducce i knapt 4 veckor och jag är så överförtjust att jag aldrig kommer vara twinlös igen!. Där med inte sagt att man behäver vara utan radfyra, jag har fortfarande kvar min gamla lustgasade gsxr och även ett pågående zx9r turbobygge, så skulle någon bjuda upp till dans på motorvägen så får jag väl helt enket åka hem och byta hoj?. :D Sen är det vä inget snack om att en jappsfyra håller mycket bättre än en spaggetwin, och R1an känns ju som en touringhoj när man suttigt på duccen, så ska du åka långt och bekvämt så köp R1an.

nisse022 skrev:
Skulle vara tacksam om någon har lust att dela med sig av erfarenheter av R1 samt Aprilia Mille!

Har kört zx9-99 i två säsonger och trivs utmärkt med den, men man måste ju förnya sig!
Funderar på antingen en R1 eller en Aprilia Mille, har tyvärr inte kört någon av dem.

R1, stor skillnad mellan förgasare kontra insprutare?

Mille, driftsäkerhet och priser på delar?

mm.

Du har PM!!! :tummenupp

Hightuned skrev:
Viket tjafs,visst har en rad fyra sin charm och jag kan hålla med om att en twin kan kännas tam mot en fyra. Jag har alltid varigt en hästkraftsknarkare av stora mått, därför har jag kört fyror. Ny har jag haft min ducce i knapt 4 veckor och jag är så överförtjust att jag aldrig kommer vara twinlös igen!. Där med inte sagt att man behäver vara utan radfyra, jag har fortfarande kvar min gamla lustgasade gsxr och även ett pågående zx9r turbobygge, så skulle någon bjuda upp till dans på motorvägen så får jag väl helt enket åka hem och byta hoj?. :D Sen är det vä inget snack om att en jappsfyra håller mycket bättre än en spaggetwin, och R1an känns ju som en touringhoj när man suttigt på duccen, så ska du åka långt och bekvämt så köp R1an.

nej!! inte r1 om du ska köra låångt! OM du måste ha en fyra att köra långt med ska du ha en 929 fireblade. :fakta
rettan är ju känd för sin extrema sittställning. MILLEN är ju också superskön. :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Re: Soppa ?

jocke i köping skrev:
Min Mille drar vid AKTIV körning ALDRIG över 0,75,,vid semesterkörning typ landsväg mycket jämn gas så sörplar den i sig strax under 0.5,,,
jag kan inte tro att det skulle vara 40-50% mer än tidigare nämnda rad4:or.

ingen Aprilia som jag har kommit i kontakt med drar så mycket sås som du försöker påskina,
jag vet att VTR:en drar myckert kanske TL:en åxå men ta reda på fakta innan du plitar ner det här.

// Tack

De japanska v twinnarna är ökända för sin bränsletörst iaf.
Jag hade ju ganska rätt fast jag inte täckte in varje möjlig hoj, inte mycket att snacka om tycker jag.

Lasker skrev:
är.

stämmer bra.. :fakta

Säga vad man vill men R1:an är en ikon i sporthojsutvecklingen precis som Ducati 916. Men Aprilia...nopp

Ska du busa å köra på bana tror jag att du har roligare med en R1:a. Men för söndagsturen på favoritvägen hade jag valt en twin. Sen ska man inte glömma att det finns en stor kompetens runt om i landet på R1:an, både på verkstäder och forum.

Desmodromic skrev:
Säga vad man vill men R1:an är en ikon i sporthojsutvecklingen precis som Ducati 916. Men Aprilia...nopp

Ska du busa å köra på bana tror jag att du har roligare med en R1:a. Men för söndagsturen på favoritvägen hade jag valt en twin. Sen ska man inte glömma att det finns en stor kompetens runt om i landet på R1:an, både på verkstäder och forum.

Säger samma sak här, fast tvärt om.... :fakta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...