R1 eller Mille?

Silwer skrev:
allt går att jämföra, varför inte?
För att det är olika motorgång på dem tänkte du?
I de siffror jag beskrev, tex vikt och effekt går det att jämför en motor med en annan, det tycker jag.
Det är ju inte så att Aprilian är långsam på pappret men snabb i verkligheten.

Japp. det är olika motorkaraktär.. mycket olika..

Det är nog snarare så att Millen är snabbare i verkligheten än det ser ut på papperet, gäller för den delen 996/998/999 åsså..

Fett mellanregister innebär slangbella ur svängarna..

/B

Bj.O.rn skrev:
Japp. det är olika motorkaraktär.. mycket olika..

Det är nog snarare så att Millen är snabbare i verkligheten än det ser ut på papperet, gäller för den delen 996/998/999 åsså..

Fett mellanregister innebär slangbella ur svängarna..

/B

En gixxer 1000 har ju inet direkt segt mellanregister, den lär ju orka ur kurvorna den med.
Högtrimmade högvarvande V2 or får väl åxå sämmre register på lägre varv skulle jag tro?
Ducatin är väl piggare än Aprilian med antar jag.

Det man faktist kan lägga in är att om det skilljer 20 kilo på hojarna så kan ju förarens vikt spela in dvs en klen ram med tung förare är kanske inte det bästa, samt att prestandan måste ju diffa me då. Bäst är ju å gå till en nasare å köra skiten ur båda, ingen av dom här hojarna saknar ju direckt hk så det lär ju va smaken å ekonomin som kommer att avgöra.

Silwer skrev:
En gixxer 1000 har ju inet direkt segt mellanregister, den lär ju orka ur kurvorna den med.
Högtrimmade högvarvande V2 or får väl åxå sämmre register på lägre varv skulle jag tro?
Ducatin är väl piggare än Aprilian med antar jag.

Provat en R1, iofs en '98.. men jag tyckte man fick vänta en evighet på att den skulle ta sig..

Hojen hade ett Over helsystem å var injusterad i bänk för detta, imponerade toppeffekt vad jag kommer ihåg (Peder Rosbergs hoj, mekar åt Jan Greven) helsystemet kan vara en orsak till taskigt mellanregister..

Har ingen referens vad gäller Mille, men det brukar sägas att den är lättare att köra fort med än en 996.. en skicklig förare kan plocka ut lite till ur en 996 än en mille.. fast på landsvägen är nog millen bättre/bekvämare för de flesta... fast det var ju inte Ducati/Aprilia det gällde nu.. sorry..

/B

Last edited:
ecce: men, jag sa kala siffror, man jämför hojen inte de som kör dem.
Du kan ju inte jämföra hojarna med alla typer av förare som kan tänkas köra den.
Sitter Olle 90kg tung på R1:an är totalvikten 10kg större än om han åkte R1.
Båda hojarna är hyfsat kompetenta skule jag tro, så självklart provåk båda om man nu inte redan vet vad man vill ha.

Bj.O.rn:
Just när det gäller hur de subjektivt fungerar vill jag inet personligen lägga mig i det då jag inte kört nån av dem.
Jag har heller aldrig kört nån sporthoj med V2 motor.
Jag komer köpa en rad fyra nästa gång med och japanskt, det är det jag förstår mig på och litar på, men det kan jag ju inet blanda in.

Även en hårt trimmad V2 motor ger ett bra mellan register. Speciellt om man jämför med en trimmad Rad4.

Vad gäller effektsiffrorna så har ju BIKE börjat mäta effekten vid kopplingen.

Senaste testet av 600cc hojarna hade ju Ducati 749 med i testet.

Uppgiven effekt 749 var 104 hästar varav 103 fanns kvar på veven.
Uppgive effekt på R6 var 123 Häst varav 108 fanns kvar på veven.. Tänkvärt...

amullo skrev:
Även en hårt trimmad V2 motor ger ett bra mellan register. Speciellt om man jämför med en trimmad Rad4.

Det där har med Ducatis användande av annan effektnorm än andra tillverkare för uppgiven effekt snarare än motorkonfiguration..

Kolla in Multistradan.. Bike mätte fram 95 hästar eller något sånt, 10 mer än uppgiven effekt..

/B

amullo skrev:

Bike bar ljuger ju:-)
Du menar kvar på kopplingen antar jag inet veven?
Ducati mäter inte de bakhjulseffekt, eller är det nåt jag drömt?
De mätningar jag pratade om var gjorda på bakhjulet med samma bänk på samma dag. Det går inte att jämför bänkar med varandra så bra men just det jag nämnde borde vara jämförbart iaf. där är även R6 med den har då 93 hk på slangen, tyvärr finns bara 748 med den har 99hk på slangen då.
Testet är väl några år gammalt med.

Stirra dig inte blind på testsiffrorna, italienarna väger sina hojar med oljor, vätskor och vektyg tväremot japanerna som tappar ur alla oljor och vätskor utan verktyg. Det samma gäller motoreffekten, där italienarna alltid är blygsamma iställlet för att skämma ut sig och ljuga ihop kusar som japssarna gör. Det värsta exemplet är nog yamaha v-max, 145hk?, hahaha!. :fakta

Last edited:
Jo, givetvis menar jag uppmätt effekt på Kopplingen.. :rodnar Hoppsan.. :rolleyes:

På 996S mätte de upp 130 häst där det står 123 i pappret.

På 748 R mätte de upp 110 häst där det står 108 i pappret..

Hightuned skrev:
Stirra dig inte blind på testsiffrorna, italienarna väger sina hojar med oljor, vätskor och vektyg tväremot japanerna som tappar ur alla oljor och vätskor utan verktyg. Det samma gäller motoreffekten, där italienarna alltid är blygsamma iställlet för att skämma ut sig och ljuga ihop kusar som japssarna gör. Det värska exemplet är nog yamaha v-max, 145hk?, hahaha!. :fakta
Du missförstår, detta var alltså bromsade hästar (i jämförande syfte mellan hojarna) och givetvis vägda fulltankade cyklar.
Det är inte fabriksiffror.
Sen tror jag inte alla japanhojar har lögnhästar, de mäter som sagt vevaxelhästar utan förluster från ens oljepump och generator. Det mesta stämmer rätt ok när man lägger på de 10% som brukar vara förlusten till bakdäcket.
Sen finns det givetvis undantag.
Som nån sa och som jag gissade mäter iaf Ducati effekten på annat sätt.
Det bästa imho vore om det var bakhjulshästar som uppgavs från tillverkarna.
Aprilian mättes till 120hk på slangen, vad uppger tillverkaren?
R1.an till 139hk de uppger 150hk, ett gott resultat.

amullo: 99 hk och 10% förlust ger ju 110hk så de ljuger iaf inte.

skiter björnar i skogen= svar ja, köp en R1a jag har kört båda och r1an är mycket rappare och trevligare.,,

Om du nu har pengar som skulle räcka till en Mille R så köp en Retta och kitta den med en massa godis för pengarna som blir över.
//F

Köp vad du vill för pengarna. Fördelar och nackdelar har ju inte precis blivit sakligt redogjorda för här. (men va trodde du!) :rolleyes:

Så länge du inte köper en ducce. De är dyra, har dåligt med hästar, är dyra att serva, går sönder ofta och har dessutom en Twin i sig!
*Brrrrrrrrrrrr* :crash

amullo skrev:
Köp vad du vill för pengarna. Fördelar och nackdelar har ju inte precis blivit sakligt redogjorda för här. (men va trodde du!) :rolleyes:

Så länge du inte köper en ducce. De är dyra, har dåligt med hästar, är dyra att serva, går sönder ofta och har dessutom en Twin i sig!
*Brrrrrrrrrrrr* :crash

de enda som möjligen kunde ha lagt till nåt mer hade väl varit ägarna till respektive hoj.
Annars är de ju samma typ av hojar med olika motorer.
Skulle gissa att Aprilian är bätre att åka fort på, kåpan ser ut att skydda bra mycket bättre än den på R1an.

en gammal men fin.....MYCKET RÅÅÅÅÅÅÅ

Bifogat

• espeee.jpg
    espeee.jpg
    38 KB · Visningar: 147
Självklart mille!!!.......r1 e ju vanligare än volvokombi i detta landet! :fakta

En liten fråga.

Lite OT, men det diskuterades ju lite här...

Varför stirrar sig folk blinda på Maxeffekten???
Kurvan är ju fan så intressantare än vad som är max!

Ett brett register med 15 hästar mindre är ju bra mycket bättre än ett väldigt spetsigt.
Spetsiga register går möjligen använda på bana, men kör man trafiks om 90% av alla gör med sina hojar (OK, en kör både och...) så är ju körbarheten mil bättre med brett register.

Visst, jag är den förste att erkänna att jag är en Twin fantast. :)
Jag har ju inte två för inte...

Och varför glömmer folk hela tiden att det finns TLRer... :whip
Mer hoj per krona får man f*n leta efter! :fakta

Och, nej jag påstår inte att R1an är en kass hoj. Jag anser bara att Mille R är en bättre hoj. :D

TLR är inte fel heller - Twin med japansk kvalitet. :D

PutteLiten skrev:
En liten fråga.

Lite OT, men det diskuterades ju lite här...

Varför stirrar sig folk blinda på Maxeffekten???
Kurvan är ju fan så intressantare än vad som är max!

Ett brett register med 15 hästar mindre är ju bra mycket bättre än ett väldigt spetsigt.
Spetsiga register går möjligen använda på bana, men kör man trafiks om 90% av alla gör med sina hojar (OK, en kör både och...) så är ju körbarheten mil bättre med brett register.

Effekt är kul. Sen har inte en R1 särskillt extremt spetsig effektkurva.
Jag har hellre de där 20 hästarna iaf:-)
Vi snackar inte 600cc effektkurvor när det gäller denna storleksklassen på rad 4or.
Säkert har Aprilian sin vridtopp lägre i registret, men om registret är bredare än r1an vete fan den får väl andnöd på topp i stället.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph