R1 eller Mille?

nisse022

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
zx9
Skulle vara tacksam om någon har lust att dela med sig av erfarenheter av R1 samt Aprilia Mille!

Har kört zx9-99 i två säsonger och trivs utmärkt med den, men man måste ju förnya sig!
Funderar på antingen en R1 eller en Aprilia Mille, har tyvärr inte kört någon av dem.

R1, stor skillnad mellan förgasare kontra insprutare?

Mille, driftsäkerhet och priser på delar?

mm.

Provkör!

Twin vs tråk4a är ju litta skillad i körstil. :)

Gillar du att varva som f*n ska du inte ha en Mille. Inte för att den inte går att varva, men R1an varvar mer (tror jag... :) )

Om du frågar mig, köp Millen. :D

Fördelen med R1an är att det finns gott om begagnade och krashade så det kan bli billigare att laga vid marksyningen...

finns bara en hoj du kan köpa och det är millen.hade r1a 00 förut
och bleknar i jämförelse med twinnen,mille -r är utrustad med öhlins fram&bak samt styrdämpare..fullt öhlins set alltså OZ racing fälgar sitter på också=lyx!...mille har dämpare från showA om jag inte har fel...
grymt vrid och läckert ljud en bra mille smiskar skiten ur rettor :D
titta lite på rullen och du får ditt livs åktur
med en mille har du kul jämt!!
r1or har ju alla.dom är ju inte så speciella och saknar själ tycker jag.
retor är nervösa men millen är bergstadig
finns bara ett val.....MILLE såKlART :tummenupp

rettor är ju billigare att ha.lite dyrare orginaldelar till mille.
min mille r kostade 120 000 att laga så se till att ha bra förs

Tack för info!

Kör halvförs idag, så jag får nog ta ett snack med försäkringsbolaget om det blir aktuellt med en Mille!

Pröjsar under 4000:- i helår idag, men är skriven på landet och har haft kort i mer än 10år. Men vurpar jag blir det dyrt!!!

1000 spänn i månaden vill inte jag betala!

PutteLiten skrev:
Ibland kam man bli possitivt överraskad. :)

När jag köpte min TLR så skojade jag mest om att jag skulle köpa den. Alal vet ju att man inte kan köra sporthoj med endast ett år gammalt kort.
Men ringde och fick 982 kr/månaden. !!! :D :tummenupp
EDIT - räknade fel, rätt siffror nu - EDIT

Tog semester och körde och köpte TLRen. :rock :rock

:kär TLR :kär

Köp millen!. Jag har själv nyligen skaffat min första twin, och jag förbannar min dumhet för att jag inte köpt en tidigare. Den lilla extra prestanda fyran ger uppvägs ungefär 10 ggr av twinnens ljud och bottenvrid!. :tummenupp

fast den där Aprilian är tröttare än en R1 vad man sett.
Knappast att den kör skiten ur R1or, effekten är väl en 20 hästar lägre eller liknade.
Det är väl mest om man vill ha det där "ljudet" man ska ha en sån där?

Att jämföra kraften mellan en Rad4 och en twin ätr lönlöst. Det är helt olika typer av motorer. Twinnar är byggda för ett jämt HÖGT vridmoment med en stigning i hästkrafter som är jämn genom hela registret.

Mille är ju jämförbar med Ducati´s 996 modeller och Honda´s SP modeller. Man köper inte denna typ av hoj för toppeffekten. Snarare är den mer körvänlig och mille har ett bergstadigt chassi.

Vridet i motorn gör motorcykeln mer förlåtande i kurvor och du kan ge gas oavsett vxl. Personligen gillar jag möjligheten att köra mitt i vridkurvan med gott om kraft utan att behöva växla hela tiden.

Vad gäller R1 eller andra Rad4 motorer har jag inte haft möjlighet att köra dem så mycket, men de lilla jag kört så var R1 en trevlig bekantskap. Dock gillar den varv och jag tyckte bromsarna var lite sisådär. Den var dock snäll i lägre farter/varv för att formligen explodera över 10.000RPM. Den har mycket explosivitet inbyggd och det är trevligt om man gillar gas, men lite lynnigt. Men som sagt. det kanske är bättre om R1 förarna kan ge lite kommentarer.

Polaren kör en R1 -01. Han är ganska nöjd, men skall nu byta till en ducce 996. en annan polare som tidiggare kört R1 har bytt till en 996 för något år sen. Jag ser en viss trend i det.

Jag skulle nog säga. Köp en Mille. Försök hitta en Mille R. det är helt klart värt extra pengarna för att få Öhlins grejer.

håller med man kan inte jämföra hojar i olika klasser.
Kollade upp dem iaf. Aprilia mille R har 20hk mindre och 10hk tyngre än en R1.
Den var i det test jag såg strax över en sekund långsammare på banan än R1.
Den blåser knappast mao några R1. Men det finns ju som nån sa i en annna tråd en anledning till att 1000cc v twinar kör mot rad 4 750cc.
R1 har ganska jämn vridkurva så det behövs inga topvarv för att den ska orka gå, däremot så ligger effekten högre än på en Aprilia.

Silwer skrev:
Den blåser knappast mao några R1. Men det finns ju som nån sa i en annna tråd en anledning till att 1000cc v twinar kör mot rad 4 750cc.

Blåsa hojar hit eller dit..

...beror som alltid på föraren..

René Prang (mille R) låg bra till då ha tvingades bryta på SM-premiären på Sviestad för några veckor sedan, (då med orginalmotor..) Ett helt koppel GSX1000R å R1 bakom honom..

I Falkenberg nu i helgen kom han femma.. fast nu har han tio hästar mer än standard i rovan..) å andra sida var han före Christer Miinin i mål..

/B

Bj.O.rn skrev:
Blåsa hojar hit eller dit..

...beror som alltid på föraren..

René Prang (mille R) låg bra till då ha tvingades bryta på SM-premiären på Sviestad för några veckor sedan, (då med orginalmotor..) Ett helt koppel GSX1000R å R1 bakom honom..

I Falkenberg nu i helgen kom han femma.. fast nu har han tio hästar mer än standard i rovan..) å andra sida var han före Christer Miinin i mål..

/B

jo, men man svarar väl inte på frågor med tanke på att det beror på föraren?
Klart som fan att det gör, men man måste läsa kalla fakta för att leverera ett svar till en som frågar.
Rent tekniskt blåser den inga R1 helt enkelt. Men vad den gör med en bra förare är en annan sak.
Rätt ska vara rätt, sen kan man ju själv prova vad som passar en bäst.

Silwer skrev:
jo, men man svarar väl inte på frågor med tanke på att det beror på föraren?
Klart som fan att det gör, men man måste läsa kalla fakta för att leverera ett svar till en som frågar.
Rent tekniskt blåser den inga R1 helt enkelt. Men vad den gör med en bra förare är en annan sak.
Rätt ska vara rätt, sen kan man ju själv prova vad som passar en bäst.

Just därför kan man inte säga att den ena hojen är "bättre" än den andra.. vill man ha en mille ska man skaffa sig en sån...

Vilka kalla fakta förresten?
Motorcykeltidningarnas tester?

Bike ljuger.. har alltid gjort.. Gerhard Nordström är för den delen en R1-fjolla.. :D

/B

Bj.O.rn skrev:
Just därför kan man inte säga att den ena hojen är "bättre" än den andra.. vill man ha en mille ska man skaffa sig en sån...

Vilka kalla fakta förresten?
Motorcykeltidningarnas tester?

Bike ljuger.. har alltid gjort.. Gerhard Nordström är för den delen en R1-fjolla.. :D

/B

suck!!!
Jag sa aldrig ordet "bättre", om man jämför tråkig prestanda på papper bara så blir det som jag sa.
Klart som fasen det är tester jag pratar om, väga hojen, mäta effekten vid samma test på massor med hojar.
Vanliga enkla kör så fort du bara kan runt banan med en hög med hojar och olika förare, snabbast tid vinner osv, mycket enkla ej känslomässiga tyckanden.
Svart på vitt uppgifter helt enkelt.
Test där det handlar om subjektiv bedömning är just inte mycket att ha.
Jag upplever dock att flera här i tråden vill få det till att det är nån slags "känsla" som gör Aprilian bättre än R1an, det var bara inte rättvist tyckte jag.
Köp vilken hoj du vill ha, det är troligen bara jag som läser kalla siffror inan jag köper nåt.

Silwer skrev:
suck!!!
Jag upplever dock att flera här i tråden vill få det till att det är nån slags "känsla" som gör Aprilian bättre än R1an, det var bara inte rättvist tyckte jag.
Köp vilken hoj du vill ha, det är troligen bara jag som läser kalla siffror inan jag köper nåt.

Grejjen är den att det är väldigt olika cyklar å dom kan därför inte jämföras direkt.. Man kan däremot kanske jämföra en R1 med en GSX1000R eller en mille med 996/998/trippelnia eller en SP2..

radfyra/V-twin haltar alltid i jämförelser å speciellt sådana som sker på papper, kommer nog alltid att göra..

/B

Bj.O.rn skrev:
Grejjen är den att det är väldigt olika cyklar å dom kan därför inte jämföras direkt.. Man kan däremot kanske jämföra en R1 med en GSX1000R eller en mille med 996/998/trippelnia eller en SP2..

radfyra/V-twin haltar alltid i jämförelser å speciellt sådana som sker på papper, kommer nog alltid att göra..

/B

allt går att jämföra, varför inte?
För att det är olika motorgång på dem tänkte du?
I de siffror jag beskrev, tex vikt och effekt går det att jämför en motor med en annan, det tycker jag.
Det är ju inte så att Aprilian är långsam på pappret men snabb i verkligheten.
Mycket är givetvis upplevelsen det håller jag med om, du gillar effektkurvan i en vinkel 2:a.
Andra föredrar rad fyrans hetsiga gång.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...