r1 bluddrar/går orent.

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
efter att ha bråkat rejält med hojen så slänger jag ut en tråd här o se om man kan få nya ideer.
bakrund: plockade ut hojen för säsongen för några dagar sen. startar den o den verkar inte riktigt vilja gå på alla burkar. framför allt på tomgång. fast när man gasar på¨så verkade det som om alla tände.
hem och rev ner förgasarna då misstanke om skit i munstyckena. testade med startgas för att se om man kunde urskilja vilken det var som inte tände och kom fram till att 4ans fugge inte verkade ge soppa. gjorde rent den och då funkade det för dagen. skulle testa idag och då var det samma visa. slet av förgasarbryggan och blåste nu rent varje fugge och den känns nu som den gjorde förr i tiden. dock så känns det ändå som om den går orent på låga varv (upp till ca 2k). bluddrar och låter lite som om en burk inte riktigt e med. vad kan det vara för fel då undrar jag? bestycka om förgasarna kanske? något tändningsfel? fel på bränslemängdskruven? ställde in den efter manual. satte på ett slipon förra året så bänkning kanske borde vara på sin plats? kom gärna med tips och trix för att få fram vad det kan vara.

Tycker det låter som piloterna och lågfartsmunstycken behöver en rengöring.
Plocka ur och koka.
Men du kanske gjorde det när du rengjorde fuggarna?

Tycker det låter som piloterna och lågfartsmunstycken behöver en rengöring.
Plocka ur och koka.
Men du kanske gjorde det när du rengjorde fuggarna?

koka? har bara plockat ur dom och rengjort med k-sprit, piprensare och lufttryck.
vad e det för skillnad mellan piloter och lågfartsmunstycke? e det piloten som man justerar bränslemängden till lågfartsmunstycket?

koka? har bara plockat ur dom och rengjort med k-sprit, piprensare och lufttryck.
vad e det för skillnad mellan piloter och lågfartsmunstycke? e det piloten som man justerar bränslemängden till lågfartsmunstycket?

Är det rent så är det rent, det vet du bäst själv.
Hur fasen fick du igenom piprensare när du rengjorde munstyckena? De kanske är större än vag kommer ihåg.

Jag kokar munstyckena och mekanisk borttagning med en kardel från någon elkabel.

Ang pilot och lågfart, något sånt här (antar att de menar lågfart med starter):

f6008a04.jpg

Är det rent så är det rent, det vet du bäst själv.
Hur fasen fick du igenom piprensare när du rengjorde munstyckena? De kanske är större än vag kommer ihåg.

Jag kokar munstyckena och mekanisk borttagning med en kardel från någon elkabel.

Ang pilot och lågfart, något sånt här (antar att de menar lågfart med starter):

f6008a04.jpg

mycket bra bild!
men jag verkar bara ha två munstycken och det är main jet och pilot jet för där starter verkar sitta så är det bara som ett rör sticker upp fast det ser inte ut som om det är något hål i det. inget munstycke som man kan skruva loss iaf.
vad gör pilot jet för något? mellanregister?

Piloten är för tomgång och lågvarv. Därför jag misstänkte att det kan vara skit där.
Har du en servicemanual så borde det stå vilka munstycken som är vilka.

Edit: Pilot är alltå lågfartsmunstycken.
Blir det bättre när hojen är varm så kan det bero på blandningen.
Är det Mikuni eller Keihin, kanske kan hitta en bild på just din pilot så man ser hålen. För övrigt så bör skruva ur dem när du rengör, annars blir det svårt att få dem rena.

Last edited:
Svårstartad, taskig tomgång och smäller/puffar det när du varvar den ?

Prova med att göra rent lågfartsmunstyckena. Sitter dem igen så går det inte att blåsa upp dem.
Ta en gammal wire och tvinna den så att du får lös en smal del. Den blir bra att rensa lågfartmunstyckena med.
Hålet är litet, knappt så att man ser igenom.
Men så är jag trött fet, och fyrtio. (och med taskig syn)

Lycka till !

Svårstartad, taskig tomgång och smäller/puffar det när du varvar den ?

Prova med att göra rent lågfartsmunstyckena. Sitter dem igen så går det inte att blåsa upp dem.
Ta en gammal wire och tvinna den så att du får lös en smal del. Den blir bra att rensa lågfartmunstyckena med.
Hålet är litet, knappt så att man ser igenom.
Men så är jag trött fet, och fyrtio. (och med taskig syn)

Lycka till !

inte svårstartad, stabil tomgång men den bluddrar lite upp till en 3k varv. svårt att höra efter det. dock smäller det och puffar när jag varvar ur som du skriver. känns lite mer som en tändningsinställning. finns det något att justera på när det gäller tändningen?
har ju plockat loss alla munstycken och blåst rent dom några ggr. ena länken längre upp i tråden så läste jag om att kanske nålarna var lite dåliga. kanske kan vara något?

inte svårstartad, stabil tomgång men den bluddrar lite upp till en 3k varv. svårt att höra efter det. dock smäller det och puffar när jag varvar ur som du skriver. känns lite mer som en tändningsinställning. finns det något att justera på när det gäller tändningen?
har ju plockat loss alla munstycken och blåst rent dom några ggr. ena länken längre upp i tråden så läste jag om att kanske nålarna var lite dåliga. kanske kan vara något?

Hade typ samma problem med min blade i höstas. Rengjorde fuggarna x-antal ggr inget hjälpte. Misstänkte tändningen, la veckor av felsökning där också. Sen låna jag en komplett förgasarbrygga och då gick den som en klocka.

Jag misstänker småkanaler i förgasarkroppen som är princip omöjliga att nå. jävlas det efter senaste rengörning köper jag ny brygga!!!

Hade typ samma problem med min blade i höstas. Rengjorde fuggarna x-antal ggr inget hjälpte. Misstänkte tändningen, la veckor av felsökning där också. Sen låna jag en komplett förgasarbrygga och då gick den som en klocka.

Jag misstänker småkanaler i förgasarkroppen som är princip omöjliga att nå. jävlas det efter senaste rengörning köper jag ny brygga!!!

tanken har slagit mig att norpa fd. sambons förgasarbrygga. vet bara inte hur man ska lägga upp förslaget för henne. hehe.

Jag har mixtrat med mina förgasare hela vintern pga samma problem, bludder och tråk på lågvarv, men också en massa tvekan vid gaspådrag. På höga varv och fullgas gick den däremot som ett troll, precis som den ska.

Har dock INTE rensat med piprensare eller wire, ajabaja med all sorts metall i munstyckena!!! :gnissla

Har kokat, använt sprit och tryckluft men ingenting verkar vara fel någonstans. Slutade med att jag vred ut huvudjusteringen på samtliga fuggar ett kvartsvarv från ursprungsläget, och plötsligt svarar hojen som den ska på gaspådrag. :tummenupp

Så nu går den kanon! Och därmed har jag skjutit problemen framför mig, får lämna in den på fullständig justering och synkning lite senare, det ska ändå göras! :)

Last edited:
Jag har mixtrat med mina förgasare hela vintern pga samma problem, bludder och tråk på lågvarv, men också en massa tvekan vid gaspådrag. På höga varv och fullgas gick den däremot som ett troll, precis som den ska.

Har dock INTE rensat med piprensare eller wire, ajabaja med all sorts metall i munstyckena!!! :gnissla

Har kokat, använt sprit och tryckluft men ingenting verkar vara fel någonstans. Slutade med att jag vred ut huvudjusteringen på samtliga fuggar ett kvartsvarv från ursprungsläget, och plötsligt svarar hojen som den ska på gaspådrag. :tummenupp

Så nu går den kanon! Och därmed har jag skjutit problemen framför mig, får lämna in den på fullständig justering och synkning lite senare, det ska ändå göras! :)

huvudjusteringen? e det justerskruven till pilotmunstycket eller? för det e det enda jag kan justera med en skruvmejsel.

Om man har dynojet så sliter dessa nålar betydligt hårdare på sätena, vilket i sin tur gör att det blir ett lite för högt flöde. Om man gasar så möter man upp detta problem då nålen "lämnar" sätet (går alltså bra vid varv uppvarvning), men då nålen är i lägsta positionen så blir ju problemet att den släpper in för mycket soppa och den går då kass på de cylindrar som får för mycket soppa.
Kan ju vara en idé att kolla detta eller så tar man lite tandkräm och en tops. På det sättet slipar du extremt lite och det kan fixa problemet.

Är förgasarna synkade nyligen, annars kan ni ju prova det...?

dom (företaget där jag köpte hojen) sa att dom synkade fuggarna när jag lämnade in den för lite allmän koll på den och precis innan jag anländer så går den med på 3 burkar en kort stund. efter det så gick den som "normalt" och jag tänkte inte på om den gick lite orent. samtidigt så bytte dom även tändstiften.

huvudjusteringen? e det justerskruven till pilotmunstycket eller? för det e det enda jag kan justera med en skruvmejsel.

Sorry, ja pilotjusteringen heter det, helt rätt. Brukar bara finnas den att skruva på.

Med risk att slå in en öppen dörr: Var noga med att kolla EXAKT hur mycket du skruvar, så att du kan backa om det behövs.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...