R1:a som knackar

Firefighter skrev:
om du hittat felet så får du gärna pm:a mig o berätta vad det var

DETSAMMA!!

Hur långt har din hoj gått och när byttes lamellerna senast??

Jag har beställt nya lameller till min hoj som kommer på onsdag om de nu inte strular till det på Mickes Motor. Skruvar ihop hojen senast i helgen i så fall och då skriver jag här i tråden huruvida den knackar fortfarande eller inte.

Den har gått ungefär 2500 mil...aldrig bytt lameller under tiden jag har ägt den.....

Ska riva ner kopplingen i kväll få se om det är den det beror på

Firefighter skrev:
Den har gått ungefär 2500 mil...aldrig bytt lameller under tiden jag har ägt den.....

Ska riva ner kopplingen i kväll få se om det är den det beror på

Svara så fort du kollat.
Det var min innersta lamell som hade spruckit.

Och jag som trodde min R1a knackade!!!!!
Min "tickar" lite så jag får väl hoppas att det är en "mjukstart" på det du har....fast den har ju tickat i 1000 mil utan att det blivit värre så jag har väl haft tur.
Väntar med spänning på resultatet då jag tänkte byta koppling i vinter.
Lycka till och hoppas att det är kopplingen.

R1 wannabe skrev:
Och jag som trodde min R1a knackade!!!!!
Min "tickar" lite så jag får väl hoppas att det är en "mjukstart" på det du har....fast den har ju tickat i 1000 mil utan att det blivit värre så jag har väl haft tur.
Väntar med spänning på resultatet då jag tänkte byta koppling i vinter.
Lycka till och hoppas att det är kopplingen.

Jag tycker många oroar sig över att motorn tickar eller "knackar" lite. Oftast är det nog rätt normalt med lite mekaniska ljud men som i mitt fall är det ju inget snack om saken, - Någonting är FEL!

Nitrous skrev:
Bytte hela motorn eftersom drevet är gjutet med veven och en ny vev är = 15.000 kr + lager m.m. . skiten är väl dessutom matchat mot block eller nåt så totalt sett så blev det billigare men en begmotor än att reparera.

Ett tips är att demontera kopplingslamellerna och konstatera att dom är 100% ok att inget har lossnat eller spruckit som det inträffade för mig och Swedie.

/Nitrous

Bara en OT fråga, vad går en ny/bättre begagnad motor loss på?

snaijk skrev:
Bara en OT fråga, vad går en ny/bättre begagnad motor loss på?
Nånstans kanske mellan 10-15000

Jag har fått prisförslag mellan 12 400:- och 20 000:-. Det är då endast motor utan nödvändigheter som t.ex. förgasare startmotor med mera...

Såg först filmen nu, fi faan va den lät illa :(

Jag tycker att min knackar o tickar men de e ju inget förstår jag nu!

knack

Asken skrev:
Jag tycker många oroar sig över att motorn tickar eller "knackar" lite. Oftast är det nog rätt normalt med lite mekaniska ljud men som i mitt fall är det ju inget snack om saken, - Någonting är FEL!
Tråkigt!!! Får du inte rätt på det till rätt pengar så har jag en startklar
00 motor till dig.

Asken skrev:
Visst är det så...men när man inte har något att referera till så är det svårt att avgöra vad som är vad.

BTW Skruvade ur Exup ventilen idag och "gegga" på lita kopparpasta, hoppas jag märker skillnad. Den var väl inte direkt kärvande men det kändes som om "byrålåde" effekten kunde inträffa samt att jag har märkt 2ggr att den en kort stund gått riktigt dåligt under 5000rpm, förhoppningsvis berodde det på att den fastnat i öppet läge.

Sniper skrev:
Tråkigt!!! Får du inte rätt på det till rätt pengar så har jag en startklar
00 motor till dig.
Vad innebär startklar?
Är den renoverad och isåfall vad har bytts och varför?
Trimmad?

Asken skrev:
Svara så fort du kollat.
Det var min innersta lamell som hade spruckit.

Har nu rivit kopplingen och lamellerna är fina men hela kopplingskorgen satt löst... muttern hade skruvat upp sig

Har inte tid och plocka ihop den i kväll men ska göra det och provstarta i morgonkväll

Firefighter skrev:
Har nu rivit kopplingen och lamellerna är fina men hela kopplingskorgen satt löst... muttern hade skruvat upp sig

Har inte tid och plocka ihop den i kväll men ska göra det och provstarta i morgonkväll

Då var nog det problemet för dig, hoppas inget pajat!

R1 wannabe skrev:
Vad innebär startklar?
Är den renoverad och isåfall vad har bytts och varför?
Trimmad?
Jag menar komplett med förgasare,startmotor,generater,
motorn är orginal.

Hmf............

har nu skruvat ihop den och knacket finns fortfarande kvar........

hittade även mässings spån i oljan i dag ======= skrot antagligen

nu skiter jag i resten av den här säsongen... plockar ur motorn och river isär den....
alternativt köper en begagnad motor... :huvet :huvet :huvet

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS