R1:a som går varm...varför?

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
R1:a som går varmt och nyper...varför?

Jag har en kompis vars R1:a går så varm att den värmenyper.
Vi har nyss bytt pump och termostaten är borttagen, så det måste väl nästan vara något stopp i systemet?

Är det någon som har några tankar eller erfarenheter kring detta?

Last edited:
En kompis R1 -98 gick varm hela tiden, gick upp mot 107-110 grader innan fläkten gick på.

Troligen givaren till fläkten som pajat.

Men.....även ett annat fel som uppdagades.

Den var inlämnad på service på ett Yamaha ställe upp åt landet. Efter det gick den inte bra.

Lämna in till en här stockholm som kollade den.
Hmmmm, nästan inget vatten i expansionskärlet, fyllde på där men samma problem uppstod igen.

Klureri och tänkeri, gnugga geniknölarna.

Aha, killarna tidigare hade inte fyllt kylaren med vatten fullt upp. Hade bara hält i expansionskärlet. inte bra.

Låta hojen kallna, fyllla kylaren, där efter expansionskärlet. Köra hojen varm och sen svalna.

Nu knallar den på som den ska vad jag vet i alla fall

Råkar inte vara så att han han har luftfickor i kylsystemet?

Kollat att oljapumpen funkar?

jag använder WaterWetter. Vet inte om det finns i sverige eller ej, men det sänkte temperaturen på min hoj rätt bra.

Inga slackar i kläm?

Seriöst me skit i system?

kollat att vattnet cirkulerar väl i kylaren? ( ett sätt och kolla är väl att starta hojjen med kylarpluggan installerat.. sen när hojjen går varm så tar du av pluggen, och kollar trycket när du tar av.. och .. tja.. om vattnet cirkularar...

eh! vet inte om jag hjälper eller ej med vad jag sa..

Vatten finns det i systemet...jag lovar, ;) men hojen går varm trots att han ligger i motorvägsfart och det ska den absolut inte göra, speciellt inte vid det här arktisklimatet.

Det kan inte vara något klurigt med luftningen av systemet (behövs det?), så det har blivit hotspots?

Vi har klämt på slangarna för att få ur ev. luft, så dom är inte vikta...det finns ju inga luftnipplar. Det enda vi inte gjort är att kolla cirkulationen. Han ringde nyss och berättade om problemet (igen) så vi ska kolla cirkulationen senare.

Last edited:
Varför ta bort termostaten ?? En del såna måste sitta på plats annars tar vattnet fel väg !!
Om systemet inte är tätt kokar vattnet för tidigt. Men det borde synas.
Visar tempmätaren att den går för varm eller nyper den bara ?
4takt som nyper; Inte bra. Inget annat gjort nyligen som kan göra att den går för varm eller att cirkulationen runt cyl dålig ?
Kollat färg på stften ? Oljetrycket ? (smörjningsproblem egentligen alltså ?)
/u

Termostaten tog vi bort för att minska en felfaktor bara, den skall tillbaka sen.

Systemet är tätt....det läcker varken i motorn eller utanför och tempmätaren går upp, men inte så högt som den borde för att den ska nypa.

Vi har rivit den en gång tidigare då vevlagren var skurna....ingen smörjning alltså. Efter det gjorde vi rent alla oljekanaler och bytte pump, men nu är det samma symptom igen?? Vi kollade noggrannt så att pumpen gick runt innan montering. Tyvärr så finns det ingen oljetrycksmätare på R1:an....bara två nivågivare (idiotiskt). Vi har inte kollat stiften heller. Jag har inte sett hojen efter det hände andra gången, utan bara pratat på telefon med ägaren.

Varför är det speciellt illa om just en fyrtaktare nyper?

Liwa1 skrev:
En kompis R1 -98 gick varm hela tiden, gick upp mot 107-110 grader innan fläkten gick på.

Troligen givaren till fläkten som pajat.

Men.....även ett annat fel som uppdagades.

Den var inlämnad på service på ett Yamaha ställe upp åt landet. Efter det gick den inte bra.

Lämna in till en här stockholm som kollade den.
Hmmmm, nästan inget vatten i expansionskärlet, fyllde på där men samma problem uppstod igen.

Klureri och tänkeri, gnugga geniknölarna.

Aha, killarna tidigare hade inte fyllt kylaren med vatten fullt upp. Hade bara hält i expansionskärlet. inte bra.

Låta hojen kallna, fyllla kylaren, där efter expansionskärlet. Köra hojen varm och sen svalna.

Nu knallar den på som den ska vad jag vet i alla fall

Men fläktarna på en R1 går inte igång förrens vid ca: 107 grader

Sätt tillbaka termostaten.... min erfarenhet är att utan termostat så kokar den lättare... vattnet cirkulerar för fort å hinner inte kyla sig i kylaren.... men nu tror jag inte att det är det som är problemet...

Glykol måste finnas i systemet annars kokar den lättare... såg att Motuls färdigblandade kokade vid 136*C....

Prova byt kylarlock med nå´n... kan vara lurigt att se om det släpper på trycket...

Waterwetter finns i Sverige, Är en Red Line produkt men som sagt borde inte behöva den nu när det är iskallt ute...

Går kylfläktarna?? Men fart vind nu borde vara tillräckligt...
Dom går väl rätt högt i temp annars oxå...

Kolla oljetryck, men jag tror att kammarna borde ha skurit om han har kört den så den har värme nypt...

Ligger topplocks packning rätt så att den inte täcker nått håll...

Annars är det nog för mycket friktion i motorn... satt en kolv åt fel håll....

Kylfläkten går och det finns som sagt ingen oljetrycksgivare....bara nivågivare. Vi har inte plockat isär toppen, förutom kammarna och dom var ok första gången, så det är inget fel på varken packning eller kolv.

Tack för alla förslag!

Flåklypa skrev:
Varför är det speciellt illa om just en fyrtaktare nyper?
Om det är pga överhettning så har ju ofta toppen oxå blivit för het med risk f brända ventiler o säten. Kolvarna klarar sig ofta längre pga (normalt) bra smörjning/kylning.
Att kolven/arna nyper tyder för mig på för dålig smörjning av just dom. Dvs det är ett smörjningsproblem i botten, inte ett värmeproblem. Kan t.ex. vara för lite olja till veven (stänker normalt ut på kolv/cyl) pga för mkt till toppen (nån missad oljestrypning ?) eller dålig pump eller internt oljeläckage till tråget. Kollat ev. oljetrycksregulator ? (nån fjäderbelastad kolv). Därför jag undrade om ni kontrollmätt oljetrycket.
Gissar o spekulerar, men det inser du väl.
/u

ok, gå då på Ulfs linje... kontroll mätt oljetryck... någonstans måste det ju gå att sätta en oljetrycksmätare...

Oljepumpen på R1 kan vara klurig att få rätt, kontrollera...

Sitter vattenpumpen rätt??? den rör sig när ni drar runt motorn...

kan vara ett inre läckage, hur funkar kylningen av kolvarna på en R1a, bara stänk eller???

men jag har svårt att tro att ni inte har oljetryck, då borde kamarna skära...

Är ni verkligen säker på att den nyper i cylinderna... kan det inte vara ett kamlager/vevlager som nyper....

Jag spekulerar oxå bara.....

Mvh Mathias

När uppstod problemet (dvs går det att härleda till något ingrepp som är gjort på hojen eller någon annan händelse)?

I staterna har många problem med att rettor går varma, lösningen har för en del varit att hälla undermedel som typ "engine ice" i kylaren, och det brukar ofta fungera.

Men det är som sagt inte en lösning på de problem din kompis har..

Flera frågor.....

Du säger att temp mätaren inte går så högt, hur högt???
Den kokar alltså inte utan bara nyper???

Vill veta vart den nyper.... jag tror att den nyper i nått lager inte i kolvarna...

Nyper den under belastning eller på tomgång eller båda två?????

Första gången den skar, var det på grund av oljepumpen eller tror man bara det???
Låter konstigt att veven skär av dåligt oljetryck när kammarna var fin.... tror att ni har ett annat bekymmer...

Har den oljekylare, är den rengjord????

Mathias

Det kan ju vara så att topplockspackningen är trasig. Så att det läcker ut komprision i kylsystemmet vilket medför att vattnet cirkulerar dåligt. Går att kolla om man tar bort kylarlocket med motorn igång på lågt varv. Om det kommer upp bubblor i vattnet så är det ett mistänkt fel. Allternativt att den suger luft i tex vattenpumpen.

Oljetrycket är inte kontrollerat på något vis, men det finns ett ställe där man skulle kunna sätta en mätare, fast det är en rund bult inskruvad där och jag vet inte hur man får bort den. Dessutom har jag inte tillgång till någon mätare.

Vi kan ju kolla oljetrycksregulatorn, det har vi inte gjort. Den struntade vi i vid monteringen eftersom vi var bombis på att det var pumpen som var dålig (den gick kärvt och hackade), men med facit i hand så kan pumpen ha gått sönder som en följd av det verkliga problemet.

Jag tycker inte att olje/vattenpumpen är så klurig att få till rätt, men däremot är det pilligt. Vi kontrollerade att den drevs av kedjan och det gjorde den.

Kolvarna är "stänkkylda".

Det mest troliga är att vevlagren nyper eftersom den inte kokar. Det hände första gången men som sagt...då borde även kammarna/kamaxelöverfallen vara dåliga, men dom är det inte ett märke på??? Kan vattnet verkligen bli så varmt som 110+ av att vevlagren går torrt....mitt förnuft säger att det är i högsta laget.

Oljekylaren blåste vi igenom med tryckluft, men den kanske behöver en närmare översyn?

Det är inget fel på toppackningen, det är jag 100% säker på.

Problemet uppstod när tvåans växel havererade en gång och efter monteringen så blev det så här....och nu igen :(
Jag har rivit två R1-motorer innan det här utan problem.

Tack återigen för alla svar. När det är dags för rivning ska jag kolla alla tänkbara tips jag fått.

Mina erfarenheter av vätskekylda 4 taktare...
Inte så mycket med ditt bekymmer men nå´n annan kanske kan ha nytta...

Dåligt oljetryck = skurna kammar eller den del som får oljan sist..

Dålig kylning av vatten = kolvarna nyper mott cylinder väggarna..

Dålig olja = kolvbult eller ram/vevlager tar stryck...

Å medx dålig olja menas, tveksam kvalite, dåliga byten, bensin utspädd....

Hör av dig när ni har rivit så vi får veta felet...

Mvh Mathias

Kärvande lager kan i sig inte få den att koka, dom har ingen kontakt med vattnet. Möjligen om dom trycker kolven mot cyl hårt.

Egentligen ska man (överväga) byta oljekylare om man fått en massa metallskit i oljan ut till motorn. Blir ju lätt nåt skit kvar i kylaren. O sitter den efter filtret sas, så går bitarna sen rätt ut till lager etc. Men kan man få den ren utan byte så är ju det helt ok oxå.

Kolla oljetrycket ! Biltema har mätare o adapters. KGK Knutsson oxå; dyra. (Hade ett fel på bilen där en sprint till pumpdrivningen gått av så att den drevs bara på friktion. Tillräckligt för att spruta ut olja om man tog loss filtret men inte tillräckligt för att ge tryck. Lurade mig länge....) Förresten, kanske offra en billig kompmätare o trycka gummikonan mot bulthålet. Varning f stänk, på egen risk....
/u

Felet är lokaliserat.
Det var en liten distansbricka som ska sitta bakom drevet till oljepumpen som fattades. Vid monteringen så passas ju kopplingskorgen in i pumpdrevet via spår på baksidan och det fungerade ju när vi drog runt motorn då, men vid drift vandrade drevet av spåret och pumpen stannade (pumpen driver både vattnet och oljan). Distansen hindrar drevet från att vandra ut.
Jag kom på felet igår när jag drog mig till minnes från monteringen. Jag tyckte att det borde sitta en distansbricka där då, men eftersom vi har varit så noga med alla delar, samt att man tydligt kände när korgen "greppade" drevet, så tänkte jag inte mer på det vid det tillfället.

Detta hände när vi bytte växellåda...brickan var kvar på gamla axeln och satt dikt an mot lagringen. Den såg nästan ut att tillhöra godset och vi behövde en kniv för att få loss den.

Man lär sig något nytt varje dag.

Tack igen för alla svar.

PS. En sak som är bättre än waterwetter är en väl rengjord kylare. Fråga mig, jag har haft världens alla värmeproblem tack vare överladdning på min gamla R1:a, men det var inget som gjorde sådan markant skillnad som en avmonterad och industritvättad kylare. DS

Last edited:
Bra ! Bara att hoppas att inget tagit skada. Konstruktionsfel att den inte har oljetryckslampa ! Idiotiskt !
Nivå iofs bra för att det varnar innan trycket försvinner, men om trycket försvinner av andra skäl får man inget veta. Usch.
/u

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...