Oljetrycket är inte kontrollerat på något vis, men det finns ett ställe där man skulle kunna sätta en mätare, fast det är en rund bult inskruvad där och jag vet inte hur man får bort den. Dessutom har jag inte tillgång till någon mätare.
Vi kan ju kolla oljetrycksregulatorn, det har vi inte gjort. Den struntade vi i vid monteringen eftersom vi var bombis på att det var pumpen som var dålig (den gick kärvt och hackade), men med facit i hand så kan pumpen ha gått sönder som en följd av det verkliga problemet.
Jag tycker inte att olje/vattenpumpen är så klurig att få till rätt, men däremot är det pilligt. Vi kontrollerade att den drevs av kedjan och det gjorde den.
Kolvarna är "stänkkylda".
Det mest troliga är att vevlagren nyper eftersom den inte kokar. Det hände första gången men som sagt...då borde även kammarna/kamaxelöverfallen vara dåliga, men dom är det inte ett märke på??? Kan vattnet verkligen bli så varmt som 110+ av att vevlagren går torrt....mitt förnuft säger att det är i högsta laget.
Oljekylaren blåste vi igenom med tryckluft, men den kanske behöver en närmare översyn?
Det är inget fel på toppackningen, det är jag 100% säker på.
Problemet uppstod när tvåans växel havererade en gång och efter monteringen så blev det så här....och nu igen

Jag har rivit två R1-motorer innan det här utan problem.
Tack återigen för alla svar. När det är dags för rivning ska jag kolla alla tänkbara tips jag fått.