R1:a - Ormar sig vid inbromsning - vad e fel?

Citerade tyvärr fel inlägg. Tänkte på vilka däck trådskaparen kör på?

Om man har höjt den bak och/eller skjutit upp gaffelbenen för lättare styrning gör att cykeln i högre grad ålar sig vid inbromsning.

Ang. vobbel, sen jag började köra med Dunlops slicks (195/70 bak) vobblar min R1:a nått hysteriskt. Bytt till hårdare fjäder bak och den har blivit något bättre, men jag är fortfarande tvungen att köra med styrdämparen nästan p ådet hårdaste för att inte bli avkastad på rakorna. Med Pirelli slicks hade jag aldrig en tendens till vobbel. Och då har jag ändå kompenserat för att dunlopen är 7 mm högre profil än tex Pirelli.

Min hoj är precis likadan på dunlop, alla jag pratat med säger samma sak...

Känns dock riktigt stabil när det svänger och livslängden är riktigt bra!!

Vet inte om det går att komma runt det, jag ska nog köra slut på dom däcken jag har och sedan testa något annat märke!
 
Som jag skrev så har jag ställt in de inställningar som kommer från fabriken. De är antagligen tänkta för landsvägsåkning.

Samt att de e beräknade efter genomsnittsföraren som e 174cm/67kg.



Jag har åkt på några saftiga bakhjulssläpp. Kanske kan det också bero på inställningen av bakdämparen.

JA!!
Förmodligen för mjuk, nästa gång blir det en highsider.. :fakta
 
Last edited:
Samt att de e beräknade efter genomsnittsföraren som e 174cm/67kg.



JA!!
Förmodligen för mjuk, nästa gång blir det en highsider.. :fakta

Jo det var väldigt nära för det var ganska rejält släpp med hyffsat nerlägg.

Men frågan är. Klarar man sig med original fjädringen. Jag menar det finns ju ganska mycket kvar att skruva på.

Original inställningen (den jag har)

Fjäderförspänningen
Fram: Läge 6 (1-8 där 8 är mjukast)
Bak: Läge 4 (1-8 där 1 är mjukast ) <--- OBS 1 är mjukast på denna

Kompression
Fram: Läge 5 (1-11 där 11 är mjukast)
Bak: Läge 8 (1-12 där 12 är mjukast)

Retur
Fram: Läge 5 (1-12 där 13 är mjukast)
Bak: Läge 6 (1-12 där 12 är mjukast)
.
 
Last edited:
En galning (ironi) som körde rookie 1000 med mig -04, mats törnvall. Han hade en helt original R1 -01 samma som -00 vad jag minns. Han körde hur fort som helst på original grejorna. Fråga om körstil och teknik. Du kanske rör dig för mycket på hojen under bromsing, skapar kanske problem.

Att skrurva originalgrejer gör sällan någon större skillnad. Investera i hårdare fjädrar, en service och en öhlinare bak. Måste finnas massor med sånt billigt till din hoj. Köp "riktiga" däck, typ halvfina slicks, metzeler pirelli eller skurna dito. Du kommer känna stor skillnad.

Lycka till!
 
En galning (ironi) som körde rookie 1000 med mig -04, mats törnvall. Han hade en helt original R1 -01 samma som -00 vad jag minns. Han körde hur fort som helst på original grejorna. Fråga om körstil och teknik. Du kanske rör dig för mycket på hojen under bromsing, skapar kanske problem.

Att skrurva originalgrejer gör sällan någon större skillnad. Investera i hårdare fjädrar, en service och en öhlinare bak. Måste finnas massor med sånt billigt till din hoj. Köp "riktiga" däck, typ halvfina slicks, metzeler pirelli eller skurna dito. Du kommer känna stor skillnad.

Lycka till!

Jag e ute å letar efter en banhoj. fins några intressanta. Dock så är det ju kul å lära sig vad saker å ting beror på. Nu åker ju inte jag så våldsamt fort heller så en originalhoj borde väl iof duga ganska långt åt mig. Men den där dagen när man lägger sig kommer närmare med stormsteg känns det som. Lika bra att hitta ett bra objekt man glida ut i sanden på.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top