R1:a - Ormar sig vid inbromsning - vad e fel?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Kör på bana med en R1 -00

Vid hård inbromsning så ormar den sig och bakhjulet åker slalom. Inte för att det stör mig men det händer väl av en anledning.

Har även "problem" med att den framhjulsvobblar precis hela tiden när jag drar på ur kurvorna. Nu har jag en styrdämpare på den (öhlins) som antaglingen reducerar det. Nu tycker jag inte häller att detta gör så mycket men kan ju vara kul å veta vad det deror på.

Jag har givetvis mina egna tankar om vad som kan vara fel men jag vill gärna ha era synpunkter.

/Gulleplutt

EDIT: Den e helt original med alla stötdämparinställningar på fabriksdefault. Däck: hyffsat fräsha Pilot Power

Last edited:
Fjäringsinställningarna.

Börja med att ställa in "hänget" testa dig sedan fram med olika inställningar.

/Oskar

Lite mellangas i nedväxlingarna kanske kan hjälpa dig att minska effekten av motorbromsen vid hård inbromsning och på så sätt ge bakhjulet lite mer lugn och ro.

Utöver mellangas kan det hjälpa att släppa upp kopplingen lite långsammare & mjukare vid de kraftiga inbromsningarna.

En tvillingtråd :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156494

Har testat med ett buntband på ena gaffelbenet och misstänker att dämparen går i botten då buntbandet alltid stannar 2 cm från botten.
När min slingrar beror det inte på nerväxling och för snabb urkoppling.
När bakdäcket glider märker man det ju snabbt.
Kanske är fjädrarna i R1 -00 något för mjuka från början för banåkning eller så kanske dom mattas med tiden.

Jag ska testa att spänna fjädrarna mer innan nästa banåkning och se vad som händer :)

Last edited:
En typisk anledning till att styret slår mycket ut ur kurvorna är att hojen är för mjuk bak vilket gör att den sätter sig under acceleration.

Som jag skrev så har jag ställt in de inställningar som kommer från fabriken. De är antagligen tänkta för landsvägsåkning.

Jag har åkt på några saftiga bakhjulssläpp. Kanske kan det också bero på inställningen av bakdämparen.

Som jag skrev så har jag ställt in de inställningar som kommer från fabriken. De är antagligen tänkta för landsvägsåkning.

Jag har åkt på några saftiga bakhjulssläpp. Kanske kan det också bero på inställningen av bakdämparen.
Dessutom så är det en sju år gammal hoj. Det kan vara dags att ge gaffel och bakdämpare en liten översyn.

Pirelli.
Fast min hoj ville inte åla sig, den ville börja bakhjulsstudsa. Tänkte mer på det pvcraketen skrev om att minska effekten av motorbromsen.

Citerade tyvärr fel inlägg. Tänkte på vilka däck trådskaparen kör på?

Om man har höjt den bak och/eller skjutit upp gaffelbenen för lättare styrning gör att cykeln i högre grad ålar sig vid inbromsning.

Ang. vobbel, sen jag började köra med Dunlops slicks (195/70 bak) vobblar min R1:a nått hysteriskt. Bytt till hårdare fjäder bak och den har blivit något bättre, men jag är fortfarande tvungen att köra med styrdämparen nästan p ådet hårdaste för att inte bli avkastad på rakorna. Med Pirelli slicks hade jag aldrig en tendens till vobbel. Och då har jag ändå kompenserat för att dunlopen är 7 mm högre profil än tex Pirelli.

Last edited:
Har du rätt däcktryck i däcken.. låter kanske simpelt men kan göra stor påverkan på hojen, jag hade för lite en gång och då ålade den sig som du beskriver

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...