R1 -98 "svårstartad" efter fix

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Hej, har rengjort förgasare (ordentligt), gjort ventiljustering, bytt insugsgummin, bytt avgaspackningar, bytt tändstift. Missade dock kolla hur blandskruvarna stod innan men den gick så snålt på tomgång så skulle ändå ställas om.

Nu till saken:
-När den är kall så startar den inte om jag inte chokar fullt och sedan vrider gasrullen samtidigt som jag startar den.
-Med full choke utan gas går den bara runt men tänder inte.
-Utan choke med gas startar den men dör direkt då du slutar gasa.
Den går direkt upp i varv med choken till ca 2500rpm.

Innan fixen (då den även gick snålt på tomgång) startade den utan problem direkt.
Jag funderar på 2 saker, kan det vara så att den får för lite soppa, alltså att det vara är en justeringsfråga vad gäller blandskruv? (öppet filter och helsystem)
Jag har även haft bort TPSen vid rengöring av förgasaren, kan det vara så att den är felmonterat? Jag får ingen felkod då tändningen slås igång, satte tillbaka TPSen på en höft med ögonmått.

"satte tillbaka TPSen på en höft med ögonmått. " Här har du svaret på varför det krånglar plötsligt.

Okej, den lär sitta sånär som på någon millimeters felmarginal men det kanske är tillräckligt, tänkte att eftersom det inte visades någon felkod satt den rätt, men lästa handboken nu och verkar som den bara visar felkod när man ansluter TPS med tändning igång.

Har inte så stor koll på just TPS och dess funktion annat än det absolut mest basic. Vad är det som gör att hojen blir svårtstartad om den sitter lite fel? Är ju ändå förgasarmekanik tänker jag. Luft finns, soppa finns, tändning finns. Vad styr TPSen?

"satte tillbaka TPSen på en höft med ögonmått. " Här har du svaret på varför det krånglar plötsligt.

Läste på lite nu, och så vitt jag förstår justerar TPSen förtändningen beroende på gaspådrag (pga fetare blandning/mindre vacuum?)
Det förklarar ju varför den startar när jag vrider på rullen, =laborerande med förtändningen tills den matchar blandningen. Får väl justera den och sedan skriva här om det löste problemet :p

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025