R1 98 och frammåt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
R1 98 och framåt?

Fundrar lite grann på ev byta hoj till R1, då jag tycker det är kul att köra bana samt att man till 90% bara köra kurviga så fina vägar som möjligt, så vill jag ha lite lättare, svängvänligare mer banvänlig hoj. Och gillar stora motorer, med mycket effekt dessutom :tummenupp

Vill helst få så mycket som möjligt för pengarna, vill man ju jämt iofs :)
Men har en budget för ca 98-00:a, 00:an skall ju vara förbättrad på 150 punkter enligt bike test, även motormässigt! Är den modellen bättre? Stor skillnad körmässigt? Har de bukt på oljeförbrukningen, el skall man skita i allt detta och bara försöka få tag i så mycket hoj för pengarna, om det nu månne vara en skitfin 98, el en risigare 00:a, 01.a?

Synpunkter?

Last edited:
sporTlovEr skrev:
2194820 Fundrar lite grann på ev byta hoj till R1, då jag tycker det är kul att köra bana samt att man till 90% bara köra kurviga så fina vägar som möjligt, så vill jag ha lite lättare, svängvänligare mer banvänlig hoj. Och gillar stora motorer, med mycket effekt dessutom :tummenupp

Vill helst få så mycket som möjligt för pengarna, vill man ju jämt iofs :)
Men har en budget för ca 98-00:a, 00:an skall ju vara förbättrad på 150 punkter enligt bike test, även motormässigt! Är den modellen bättre? Stor skillnad körmässigt? Har de bukt på oljeförbrukningen, el skall man skita i allt detta och bara försöka få tag i så mycket hoj för pengarna, om det nu månne vara en skitfin 98, el en risigare 00:a, 01.a?

Synpunkter?
Skulle vara bra om du skrev du hur mycket du vill lägga ut på hojen :3freak

2Wheeldrive skrev:
2194837 Skulle vara bra om du skrev du hur mycket du vill lägga ut på hojen :3freak

Allt beroende givetsvis på skick o hoj, ev tillbehör, men är Öppen för allt mellan 45-55K, givetsvis får man mer ju mer man betalar för.

Jag provade en hel del hojar både 99:or och 00:or innan jag bestämde mig för den nuvarande 99:an.
De 00:or jag testade hade mysko ljud i motorn som jag inte förlikade mig med.
D.v.s. det klassiska tickandet/knackandet från motorns vänstra sida.
Ska visst vara så men det lät inge skoj.
Min 99:a drog ingen olja att tala om när jag körde på Castrol GPS men efter att jag bytt till Castrol R4 så behöver jag fylla på en-två deciliter ibland.
Ser inte det som ett problem då den oljan förmodligen smörjer bättre.

Ser man till masterbike 98-00 är det ju R1 som gäller.
Hittar du en välskött så finns det inget att tveka på.
Du måste dock ha ett exemplar med styrdämpare....

sporTlovEr skrev:
2194820 ... Har de bukt på oljeförbrukningen...

Nej den myten lever tydligen fortf. kvar. Min R1 -99 som gått 4200 behövde inte fyllas på med olja under de senaste 600 milen trots mer eller mindre enbart aktiv/bankörning.

Dom där 150 punkterna har jag inte märkt av en enda, förutom att dom tourade till fronten en hel del :hihi

Min -98 drar en del olja.

Det där med att man måste ha styrdämpare förstår jag inte :confused:

har inte kört den äldsta variandtenmen själv haft en 01. De 150 förändringarna kanske inte är något man märker av bara genom att köra men de har ju knappast gjort hojen sämre. Sen tycker jag 00-01 har betydligt finare kåpor.
Men vemfan bryr sig när man susar runt på en bana!

HanneZ skrev:
2194877 Nej det förstår inte jag heller.

Ni kan ju alltid vänta och se. När ni har gått i backen och kroppen och plånboken värker så kommer ni säkert att förstå vad killen pratar om. Men det är klart om man bara nyttjar ca 50 % av motorns kapacitet så behöver man nog ingen styrdämpare heller. :)

Martinus skrev:
2194885 Ni kan ju alltid vänta och se. När ni har gått i backen och kroppen och plånboken värker så kommer ni säkert att förstå vad killen pratar om. Men det är klart om man bara nyttjar ca 50 % av motorns kapacitet så behöver man nog ingen styrdämpare heller. :)
Med den teorin behöver man ingen styrdämpare på effektsvaga hojar, vilket inte verkar vara fallet om man kollar på 250 etc.

HanneZ skrev:
2194906 Med den teorin behöver man ingen styrdämpare på effektsvaga hojar, vilket inte verkar vara fallet om man kollar på 250 etc.

Vilken 250 är det du refererar till? Finns det nån 250 hos nån lokal handlare som är utrustad med styrdämpare? :confused:

varför käbbla? styrdämpare e en billig lösning för att minska risken att åka i backen. Det är allmänt känt att R1 funkar bäst med styrdämpare med

Ska du spela "allan" på en R1 så kan det vara klokt att ha en styrdämpare annars är den posör...

R1 99 kan dra olja men kostnaden är nog försumbar jämfört med andra kostnader såsom försäkring och servicekostnader.

dewil skrev:
2195039 varför käbbla? styrdämpare e en billig lösning för att minska risken att åka i backen. Det är allmänt känt att R1 funkar bäst med styrdämpare med
Det är också känt att ovana förare som håller hårt i styret tillsammans med en hård dämpare framkallar olyckor som inte annars hade skett.

HanneZ skrev:
2195091 Det är också känt att ovana förare som håller hårt i styret tillsammans med en hård dämpare framkallar olyckor som inte annars hade skett.

åfan.. du har nog rätt.. styrdämpare är ju bara något som de giriga dämpartillverkarna hittat på för o tjäna mer pengar! Fan ta dem asså!

dewil skrev:
2195103 åfan.. du har nog rätt.. styrdämpare är ju bara något som de giriga dämpartillverkarna hittat på för o tjäna mer pengar! Fan ta dem asså!
Nej, men att det är ett måste skulle jag påstå är helt fel. Jag skulle nog börja i någon annan ände, t.ex. bakdämparen om jag skulle göra hojen säkrare.

sporTlovEr skrev:

*98-99 års R1 verkar ha förmånligare försäkring än 00 och uppåt.
*Ang. oljeförbrukningen så är det nog lite som trisslotter, vissa dra olja och vissa inte. Svårt att veta riktigt när du handlar.
* Vissa anser att styrdämpare är "onödigt" och andra säger att det behövs. Själv så är jag på den sidan som anser att det behövs. Köpte min r1:a i höstas...det tog inte många veckor innan jag insåg att en styrdämpare kan nog vara vettigt att införskaffa. Men det beror säkert på körstil och hur vägarna är som där man bor.
*Jag tycker du ska satsa på en "skitfin" 98 lr 99. :) Tänk bara på att dra ur den på 1:an och 2:an för att upptäcka ev fel på växellådan! :tummenupp

styrdämp är inget måste, men väl värd att införskaffa.
Kolla oxå motornummret att det är instansat två stjärnor före och efter (har jag för mig det var) det var en garantireparation som gjordes på alla 00 om jag inte minns fel. Sök på forumet så hittar du nog

dewil skrev:
2195138 styrdämp är inget måste, men väl värd att införskaffa.
Kolla oxå motornummret att det är instansat två stjärnor före och efter (har jag för mig det var) det var en garantireparation som gjordes på alla 00 om jag inte minns fel. Sök på forumet så hittar du nog

Var inte det på 98:an och extrasjärnor på ramnummer? Btw, lite OT om dom nu stansade in extra stjärnor på motornr hur fan gör dom det? Godset är rätt vekt på tråget tycker jag?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park