R1-2004 som blivit kraftlös

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Hej alla

har lite strul med min 2004 års R1.

för nån vecka sedan så märkte jag att den inte ger full effekt och låter inte riktigt som innan när den går över ca 8' i varv. Det märks tydligast på högre växlar, speciellt 5 och 6:an. redan vid ca 260km/h på mätarn så orkar den inte mer och vägen dit tar längre tid än innan. det är inte ett bluddrande ljud, bara låter kraftlös.

Det man gjort hittills är att byta tändstift och kolla gnista vilket fanns, samtliga stift såg också ok ut även om de gått en bit. det gjorde ingen skillnad efter bytt dem.

vad är nästa steg i felsökningen? har fått råd om att kolla att tändspolarna ger rätt motstånd och att soppapumpen jobbar som den ska.

väst att nämna är att den gått upp mot 4400mil, ventilspel inte kollat de sista 2000 milen.

tacksam för tips och råd eller om någon stött på samma problem innan
 
Last edited:
Soppapumpen kan vara ett problem, men kan inte EXUP-ventilen ställa till problem om den inte öppnar när den skall?
 
Jo. verkstadshandboken säger som steg 1: kolla luftfilter.
det är bytt

steg 2: se om soppapumpen fungerar ok
stora frågan är hur man kollar om den fungerar som den ska eller är det bara att investera i en ny?
 
Jo. verkstadshandboken säger som steg 1: kolla luftfilter.
det är bytt

steg 2: se om soppapumpen fungerar ok
stora frågan är hur man kollar om den fungerar som den ska eller är det bara att investera i en ny?

sätt dit en t-korsning me soppatrycksmätare på bensinslangen innan fuilrailen o BTR.... o kolla soppatrycket vid belastning... (Yamaha VET ju vad du ska ha för tryck....)

om inte exup ventilen i grenröret öppnar så brukar R1 :an bli lite trött me... jag fick byta grenrör på min R1 -00 me samma problem...

hur svarar hojen på fullgas på lägre växlar???

mvh.T
 
Ett enkelt test för soppapumpen är att plocka bort soppaslangen från spridarbryggan och mäta hur mycket pumpen trycker ur sig under en viss tid. På en GSX-R trycker pumpen ur sig 1,2L på 30 sekunder om den är frisk. Min klarade 3dl när filtret var igensatt av gammalt tankfoam. :huvet
 
sätt dit en t-korsning me soppatrycksmätare på bensinslangen innan fuilrailen o BTR.... o kolla soppatrycket vid belastning... (Yamaha VET ju vad du ska ha för tryck....)

om inte exup ventilen i grenröret öppnar så brukar R1 :an bli lite trött me... jag fick byta grenrör på min R1 -00 me samma problem...

hur svarar hojen på fullgas på lägre växlar???

mvh.T

Där är det mindre skillnad men det märks tydligt att den inte har samma effekt. Den är inte alls lika villig att varva upp i samma tempo som den brukade.

enklaste sättet att kolla exup ventilen?
 
kan ju också vara skräp i insprutnings bryggan..detta gör att hojen blir duktig seg.

Prova lyfta bort bryggan och se om ngt munstycke är igensatt av skräp.
 
nn

Haft samma problem. Blikar lamporna när du gasar? om så är det ett elfel. Mitt battri var felet.
 
Där är det mindre skillnad men det märks tydligt att den inte har samma effekt. Den är inte alls lika villig att varva upp i samma tempo som den brukade.

enklaste sättet att kolla exup ventilen?

sitter ett vajerstyrt spjäll i grenröret... bara ta o känna om spjället går att öppna lätt me ett verktyg...


mvh.T
 
Enklaste sättet att kolla Exupventilen är väl att ta bort två skruvar som håller skyddsplåten för ventilen och sedan vrida på tändningsnyckeln och se att den stannar där den ska samt att vajrarna är lagom spända.
Markeringen på själva ventilen ska hamna mitt emellan markeringarna på ventilhuset efter att ventilen gårr fram och tillbaka. Dessutom så ska vajrarna vara lite lagom spända utan att vara som fiolsträngar.
Jag justerade min Exup på min 06:a i vintras efter att den gått sammanlagt 600 mil. Det var fortfarande helt OK justerat, men lite finlir gjorde jag för att få det perfekt.

Om inte din justerats på 4000 mil kan du nog räkna med att den är feljusterad och då får du både syndromet med dåligt högvarv och annorlunda ljud som du beskriver.

Förresten så ska man ta isär Exupen lite då och då och göra rent med typ WD40 eller 5-56 för att den ska fortsätta att funka som den ska. Det bör du göra samtidigt innan du river något för att kolla soppapump tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top