R1-2004 som blivit kraftlös

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Hej alla

har lite strul med min 2004 års R1.

för nån vecka sedan så märkte jag att den inte ger full effekt och låter inte riktigt som innan när den går över ca 8' i varv. Det märks tydligast på högre växlar, speciellt 5 och 6:an. redan vid ca 260km/h på mätarn så orkar den inte mer och vägen dit tar längre tid än innan. det är inte ett bluddrande ljud, bara låter kraftlös.

Det man gjort hittills är att byta tändstift och kolla gnista vilket fanns, samtliga stift såg också ok ut även om de gått en bit. det gjorde ingen skillnad efter bytt dem.

vad är nästa steg i felsökningen? har fått råd om att kolla att tändspolarna ger rätt motstånd och att soppapumpen jobbar som den ska.

väst att nämna är att den gått upp mot 4400mil, ventilspel inte kollat de sista 2000 milen.

tacksam för tips och råd eller om någon stött på samma problem innan
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Soppapumpen kan vara ett problem, men kan inte EXUP-ventilen ställa till problem om den inte öppnar när den skall?
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Jo. verkstadshandboken säger som steg 1: kolla luftfilter.
det är bytt

steg 2: se om soppapumpen fungerar ok
stora frågan är hur man kollar om den fungerar som den ska eller är det bara att investera i en ny?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jo. verkstadshandboken säger som steg 1: kolla luftfilter.
det är bytt

steg 2: se om soppapumpen fungerar ok
stora frågan är hur man kollar om den fungerar som den ska eller är det bara att investera i en ny?

sätt dit en t-korsning me soppatrycksmätare på bensinslangen innan fuilrailen o BTR.... o kolla soppatrycket vid belastning... (Yamaha VET ju vad du ska ha för tryck....)

om inte exup ventilen i grenröret öppnar så brukar R1 :an bli lite trött me... jag fick byta grenrör på min R1 -00 me samma problem...

hur svarar hojen på fullgas på lägre växlar???

mvh.T
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Ett enkelt test för soppapumpen är att plocka bort soppaslangen från spridarbryggan och mäta hur mycket pumpen trycker ur sig under en viss tid. På en GSX-R trycker pumpen ur sig 1,2L på 30 sekunder om den är frisk. Min klarade 3dl när filtret var igensatt av gammalt tankfoam. :huvet
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
sätt dit en t-korsning me soppatrycksmätare på bensinslangen innan fuilrailen o BTR.... o kolla soppatrycket vid belastning... (Yamaha VET ju vad du ska ha för tryck....)

om inte exup ventilen i grenröret öppnar så brukar R1 :an bli lite trött me... jag fick byta grenrör på min R1 -00 me samma problem...

hur svarar hojen på fullgas på lägre växlar???

mvh.T

Där är det mindre skillnad men det märks tydligt att den inte har samma effekt. Den är inte alls lika villig att varva upp i samma tempo som den brukade.

enklaste sättet att kolla exup ventilen?
 

EvilBiker

Bla bla bla
Gick med
17 Apr 2010
Ort
På sofflocket
Hoj
2006 HayaBusa Turbo Street Fighter
kan ju också vara skräp i insprutnings bryggan..detta gör att hojen blir duktig seg.

Prova lyfta bort bryggan och se om ngt munstycke är igensatt av skräp.
 

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fixhult
Hoj
R1 -06 och ett bygge
nn

Haft samma problem. Blikar lamporna när du gasar? om så är det ett elfel. Mitt battri var felet.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Där är det mindre skillnad men det märks tydligt att den inte har samma effekt. Den är inte alls lika villig att varva upp i samma tempo som den brukade.

enklaste sättet att kolla exup ventilen?

sitter ett vajerstyrt spjäll i grenröret... bara ta o känna om spjället går att öppna lätt me ett verktyg...


mvh.T
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Enklaste sättet att kolla Exupventilen är väl att ta bort två skruvar som håller skyddsplåten för ventilen och sedan vrida på tändningsnyckeln och se att den stannar där den ska samt att vajrarna är lagom spända.
Markeringen på själva ventilen ska hamna mitt emellan markeringarna på ventilhuset efter att ventilen gårr fram och tillbaka. Dessutom så ska vajrarna vara lite lagom spända utan att vara som fiolsträngar.
Jag justerade min Exup på min 06:a i vintras efter att den gått sammanlagt 600 mil. Det var fortfarande helt OK justerat, men lite finlir gjorde jag för att få det perfekt.

Om inte din justerats på 4000 mil kan du nog räkna med att den är feljusterad och då får du både syndromet med dåligt högvarv och annorlunda ljud som du beskriver.

Förresten så ska man ta isär Exupen lite då och då och göra rent med typ WD40 eller 5-56 för att den ska fortsätta att funka som den ska. Det bör du göra samtidigt innan du river något för att kolla soppapump tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top