R1 07-08 bromspump

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Tänkte höra om det är någon där ute som vet om en R1 07-08 bromspump passar på en R1 98.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Hurdå passar?

På handtaget? JA
Banjon? JA
Kolvdiameter? NJA

När jag sa passa, menar jag helt enkelt att man tar bromspump med handtag från 07-08 och ersätter det befintliga pumpen som finns på 98:ans modell.

Alltså, jag vill bara byta ut självaste bromspump med handtag så att det fungerar på min hoj.
Oljebehållare och annat som redan sitter vill jag ska passa med denna pump från en 07-08 R1:a
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
När jag sa passa, menar jag helt enkelt att man tar bromspump med handtag från 07-08 och ersätter det befintliga pumpen som finns på 98:ans modell.

Alltså, jag vill bara byta ut självaste bromspump med handtag så att det fungerar på min hoj.
Oljebehållare och annat som redan sitter vill jag ska passa med denna pump från en 07-08 R1:a

Det är inte samma antal kolvar i bromsoken i de olika generationerna. Det borde innebära att i ett av fallen så räcker kanske inte slagt i bromspumpen till alternativt att du får dra handtaget längre vid en bromsning. I fall nummer två så kommer du få ta i mer vid en inbromsning för att du inte drar handtaget lika långt.

Jag vill dra mig till minnes att det är samma ok från -98 till -06. Från 07 är det sexkolvsok och utan att ha mätt så skulle jag kunna tänka mig att diametrarna är snarlika mellan de olika modellerna på oken. Så ta reda på diametrarna på kolvarna på oken för de olika modellerna så får du räkna sen. Har för mig det är olika diametrar på kolvarna på de äldre R1orna.

/Urban
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När jag sa passa, menar jag helt enkelt att man tar bromspump med handtag från 07-08 och ersätter det befintliga pumpen som finns på 98:ans modell.

Alltså, jag vill bara byta ut självaste bromspump med handtag så att det fungerar på min hoj.
Oljebehållare och annat som redan sitter vill jag ska passa med denna pump från en 07-08 R1:a

Och du förstod uppenbarligen inte det tekniska i mitt svar. JA bromspumpen kommer rent fysiskt att passa men kolvidameter och pivotavstånd skiljer, om detta blir bra eller inte beror på personlig preferens.

1998-1999 används 14mm kolvdiameter 2007 är det 16mm.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Ok, tack så mycket för svaren.
Får nog hålla mig till bromspumpar som är avsedda för min modell, då jag är ute efter att få en bättre bromspump som är lätt att lufta satt ger bra känsla.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ok, tack så mycket för svaren.
Får nog hålla mig till bromspumpar som är avsedda för min modell, då jag är ute efter att få en bättre bromspump som är lätt att lufta satt ger bra känsla.
Om det primära är att få en mer lättluftad bromspump kan du lika gärna montera en banjoskruv med luftnippel i.

En allmän reflektion, antalet kolvar i bromsoken har ingen nämnvärd betydelse i en jämförelse, det är den totala arean på samtliga kolvar som är det viktiga.

Monterar du en pump med 16mm kolv i stället för 14mm så kommer du teoretiskt behöva krama hårdare för att uppnå samma tryck men får i gengälld ett kortare slag, fast i praktiken kan det (som Boris säger) jämnas ut genom alternering av utväxlingen mellan handtag och kolv.

Att antalet kolvar i sej inte har så stor betydelse är en sanning med modifikationer, med fler, mindre, kolvar i bromsoken kan man fördela klämkraften mot bromsskivan mer omptimalt och alltså inte behöver lika högt tryck från pumpen för att uppnå motsvarande bromseffekt, fast detta är teorier :)

Rent praktiskt kommer inte -07 -08 pumpen att passa för att banjoanslutningen har annan vinkel, banjonippeln(larna) på slangen(arna) måste troligtvis bytas.
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top