R1 -05 laddar inte.

t_seger

Medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Har gjort motorbyte på en R1a -05 fick ingen generator med så den tog jag från min gamla motor. Lyfte ut kåpa plus generator i ett stycke, lite pil för att träffa rätt men fick in axeln i lagret. startade utan problem. Körde 7 mil utan problem. Dagen efter körde jag ytterliggare 13 mil inga konstigheter. 2 veckor senare startar inte hojen. Laddar batteriet då de har varit lite halv taskigt under vinter. Rullar in hojen för mappning den går i 5 min sen stendör den. Byter till ett annat begagnat batteri och hojen mappas runt 1.5 timme. Åker hem köper nytt batteri startar hojen kollar med multimeter om den laddar men den ligger runt 12.7 och ingen reaktion när jag varvar???
Går det att ens få in generatorn om man missar kuggen samt axeln? Har följt kabeln så långt jag kmr åt men den e inkopplad och svårt att tänka mej ett kabelbrott den biten jag inte kan komma åt då den delen inte utsätts för värme eller något rörligt.
Några förslag innan jag plockar bort generatorn?
Tacksam för svar!!!

Ta loss de 3 generatorsladdarna från laddningsregulatorn.
Starta hojen, när den gått nån minut och blivit varm, varva upp till 4000RPM.
Då skall du mäta upp ca 70Volt AC mellan sladd 1 och 2 mellan sladd 1 och 3, mellan sladd 2 och 3
dvs 3 x ca 70VAC
Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar under 1 OHM. Dvs inga avbrott i generatorlindningarna.
Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Det ska vara mindre än 1 OHM när du lyckats ta dig igenom oxidskikten. Mät sedan motståndet mellan den ena skruven och var och en av de tre sladdarna. Det ska vara mycket högt, dvs ingen bränd generatorlindning med kortslutning till motorn.
Klarar generatorn de här tre testen är det
(som vanligt) laddningsregulatorn som är paj.
Inte generatorn.
Laddningsregulatorn var paj på min SV650S

Last edited:
Tack för hjälpen men jag e ju ett j*vla klåpararsel ibland...
När hojen dog under mappningen fick jag panik o börja leta fel för fulla muggar o försökte trycka in generator kabeln och den satt ju på plats men inte sista mm där klipsen slår i och försökte bara trycka ist för att dra i den!!!!
Så idag när jag skulle börja mäta och drog i kabeln satt den löst :huvet
Så tryckte dit den lite hårdare och hörde de magiska klicket! F*N va glad jag blev när jag sen kunde starta den och mäta 14.0:yoparty
Tack igen för att du hjälper en idiot

Ta loss de 3 generatorsladdarna från laddningsregulatorn.
Starta hojen, när den gått nån minut och blivit varm, varva upp till 4000RPM.
Då skall du mäta upp ca 70Volt AC mellan sladd 1 och 2 mellan sladd 1 och 3, mellan sladd 2 och 3
dvs 3 x ca 70VAC
Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar under 1 OHM. Dvs inga avbrott i generatorlindningarna.
Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Det ska vara mindre än 1 OHM när du lyckats ta dig igenom oxidskikten. Mät sedan motståndet mellan den ena skruven och var och en av de tre sladdarna. Det ska vara mycket högt, dvs ingen bränd generatorlindning med kortslutning till motorn.
Klarar generatorn de här tre testen är det
(som vanligt) laddningsregulatorn som är paj.
Inte generatorn.
Laddningsregulatorn var paj på min SV650S

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”