R1 -05 går illa!!

PCIII till R1 06 har ett annat artikelnummer än den som är för 04-05. Vad som skiljer vet jag inte.
 
Någon som vet om de skiljer något mellan 05-06? Motorstyrning tex?


2006
Updated specifications increased the power to 175 HP, mainly due to shorter intake valve guides.
The chassis was optimized by fine-tuning many details to find a better rigidity balance. A 20mm longer swingarm was used to contribute to traction and shifts the weight balance by 1% more to the front wheel. The front fork outer tubes were now gold coloured.
 
Vad jag hittar så verkar styrenheten ECU boxen vara samma men powercommander verkar olika? Och som sagt ändringen motormässigt är vad jag förstår insugsportarna som kortats ner och portats annorlunda? Någon som kan engelska bättre än jag?
 
Håller på och överväger hur jag ska göra med hojen/motorn, En ventil har släppt och krockat med kolven och slagit sönder lite i toppen en repa i cylindern. Har hittat bättre begagnade kolvar och topp men orginal ventiler håller ju inge vidare så vart hittar jag annat än orginal som håller bättre? Någon som renoverat efter samma problem tidigare? Ny motor så skjuter jag ju bara upp problemet några tusen mil förhoppningsviss vad ska jag göra?
 
men orginal ventiler håller ju inge vidare så vart hittar jag annat än orginal som håller bättre?

Hmm, vad gör du med din hoj?
Aldrig hört att det skulle vara något speciellt problem med ventilerna på den motorn.

Vet flera st som gått långt trots hård körning, och kan inte minnas att jag läst nåt särskilt om det inför att jag hade en sån ett tag.
 
Oljebyte 500 mil, lr en gång om året. Kör 3-5 bandagar per år och kör lugn grupp, Varvar aldrig kall motor. Vet inte vad jag gör för fel???
Men vill veta hur de ska hålla:)



Hmm, vad gör du med din hoj?
Aldrig hört att det skulle vara något speciellt problem med ventilerna på den motorn.

Vet flera st som gått långt trots hård körning, och kan inte minnas att jag läst nåt särskilt om det inför att jag hade en sån ett tag.
 
Och du har ägt cykeln sedan ny? Aldrig burnat eller åkt länge på varvstoppet? Alltid haft korrekt ventilspel?

Det händer alla motorer att en ventil faller in. Yamahas R1 ventiler är inte sämre än något annat. Visst finns där bättre saker men inte till rimliga pengar.
 
Nej de har jag ju inte. Men varvstopp o burna gör jag med grejer som jag inte är rädd om, inte r1an alltså!
Har iofs inte letat efter andra hojar som tappat ventiler men verkar ju vara fler än vad som e rimligt som råkat ut för de.
Men ni skulle alltså rekommendera mej att reparera med orginal grejer? Kanske byta olja ännu oftare i framtiden?

Och du har ägt cykeln sedan ny? Aldrig burnat eller åkt länge på varvstoppet? Alltid haft korrekt ventilspel?

Det händer alla motorer att en ventil faller in. Yamahas R1 ventiler är inte sämre än något annat. Visst finns där bättre saker men inte till rimliga pengar.
 
Finns de någon duktig yamaha mek här på forumet lr någon att rekomendera? Någon som inte tar lika mycket betalt som märkesverkstad:)
 
Nej de har jag ju inte. Men varvstopp o burna gör jag med grejer som jag inte är rädd om, inte r1an alltså!
Har iofs inte letat efter andra hojar som tappat ventiler men verkar ju vara fler än vad som e rimligt som råkat ut för de.
Men ni skulle alltså rekommendera mej att reparera med orginal grejer? Kanske byta olja ännu oftare i framtiden?

Jag skulle inte säga att det är vanligare på en R1 jämfört med andra. Originalventilerna fungerar utmärkt och jag skulle renoverat med dem. Om din motor skall bytas eller renoveras låter jag vara osagt.
 
De som är trasigt e toppen,cylindern och en kolv. hittar alla delar bättre begagnade för runt 4, Frågan e om de e mindre bra att plocka ihop en motor från flera olika motorer, Finns det något av dessa delar som e dumt att sätta dit begagnat lr e de nya grejer som gäller? Har hittat en topp som gått 1500 mil och kolvar o cylinder med okänt antal mil men ser repfritt o fräscht ut?


Jag skulle inte säga att det är vanligare på en R1 jämfört med andra. Originalventilerna fungerar utmärkt och jag skulle renoverat med dem. Om din motor skall bytas eller renoveras låter jag vara osagt.
 
De som är trasigt e toppen,cylindern och en kolv. hittar alla delar bättre begagnade för runt 4, Frågan e om de e mindre bra att plocka ihop en motor från flera olika motorer, Finns det något av dessa delar som e dumt att sätta dit begagnat lr e de nya grejer som gäller? Har hittat en topp som gått 1500 mil och kolvar o cylinder med okänt antal mil men ser repfritt o fräscht ut?

Samma som på min! Såg du bilderna i min tråd? http://www.sporthoj.com/forum/showt...nta-sig-när-motorn-kuggar-över-i-kammen/page2

Så såg det ut när jag öppna min motor.
Sitter nu och väntar på en motor från England.
Det jag kommer göra för att minimera risken det blir samma med "nya" motorn är extra oljebyte + filter byte. Samt koll av ventiler o luftfilter lite oftare än service manualen säger.

Var kylig så dyker det upp en bra motor!
Finns ebay.it
http://www.ebay.it/itm/motore-yamah...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item3f2af6678b

http://www.ebay.it/itm/motore-yamah...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item25845fdde5

Jag har tittat på dessa men för mig var det för lite feedback på säljarna. Så jag tog en annan motor
 
Såg ju mindre bra ut:( Lägger upp bilder på min oxå!

Samma som på min! Såg du bilderna i min tråd? http://www.sporthoj.com/forum/showt...nta-sig-när-motorn-kuggar-över-i-kammen/page2

Ja de e väl de jag oxå får göra! Vilken årsmodell kom motorn du beställde ifrån?

Så såg det ut när jag öppna min motor.
Sitter nu och väntar på en motor från England.
Det jag kommer göra för att minimera risken det blir samma med "nya" motorn är extra oljebyte + filter byte. Samt koll av ventiler o luftfilter lite oftare än service manualen säger.

Jo jag håller koll på ebay:) men väntar en liten stund till innan jag köper

Var kylig så dyker det upp en bra motor!
Finns ebay.it
http://www.ebay.it/itm/motore-yamah...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item3f2af6678b

http://www.ebay.it/itm/motore-yamah...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item25845fdde5

Jag har tittat på dessa men för mig var det för lite feedback på säljarna. Så jag tog en annan motor
 
Och som sagt ändringen motormässigt är vad jag förstår insugsportarna som kortats ner och portats annorlunda? Någon som kan engelska bättre än jag?

Nja, det står att ventilstyrningarna har kortats, inte portarna.
 
Hur ser cylindern ut? Behöver den omnicasilning eller bytas ut?

Toppen borde vara räddningsbar. Hur ser den ut kring ventilsätet, plocka ur ventilen och ta lite bilder.
 
Cylindern har en repa på 0.4*0.2 kanske 0.1 djup, Hitta cylinder och kolvar för 1800:- på ebay som såg helt okej ut.http://www.ebay.com/itm/Yamaha-04-0...amaha|Submodel:R1&hash=item3a820dd06c&vxp=mtr
Toppen tror jag e kass då de låg delar i den som såg ut att komma från själva toppen när jag tog bort ventilkåpan. Finns oxå kompletta på ebay för runt 2000:-
Ska ta fler bilder ev ikväll! men vad bör man köpa nytt vid en sån här renovering? Packningar? Kolvringar? Jag är väldigt dålig så fort motorn ska öppnas! Håller på och överväger för fullt om de ska renoveras lr bara köpa ny motor. Är väldigt tacksam för all hjälp!!!

Hur ser cylindern ut? Behöver den omnicasilning eller bytas ut?

Toppen borde vara räddningsbar. Hur ser den ut kring ventilsätet, plocka ur ventilen och ta lite bilder.
 
Cylindern har en repa på 0.4*0.2 kanske 0.1 djup, Hitta cylinder och kolvar för 1800:- på ebay som såg helt okej ut.http://www.ebay.com/itm/Yamaha-04-0...amaha|Submodel:R1&hash=item3a820dd06c&vxp=mtr
Toppen tror jag e kass då de låg delar i den som såg ut att komma från själva toppen när jag tog bort ventilkåpan. Finns oxå kompletta på ebay för runt 2000:-
Ska ta fler bilder ev ikväll! men vad bör man köpa nytt vid en sån här renovering? Packningar? Kolvringar? Jag är väldigt dålig så fort motorn ska öppnas! Håller på och överväger för fullt om de ska renoveras lr bara köpa ny motor. Är väldigt tacksam för all hjälp!!!

Du är säker på att det inte bara var aluminiumbitar från när kamkedjan pensionerade sig?

Hellre en beggad motor än att renovera denna om du ändå inte kan göra något själv i den. Att renovera blir alltid dyrare än man tänkt sig. Där är alltid minst 1500kr i smågrejer på vägen och 2000+1800+1500+kolvringar+arbete blir lite väl dyrt för en motor som ändå bara är nödreparerad.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top