R1 -05 går illa!!

Motorn är inlämnad på verkstad där de har konstaterats att en ventil lossnat, Inväntar svar från yamaha om dom vill ta på sej felet? Så här lät hojen 1000 mil tidigare! Var inne på ventiljustering för 500 mil sedan. Dra man upp volymen högt vill jag påstå att det är ventilerna som redan då låter illa! Men vad vet jag? Yamaha tickande säger vissa?
http://www.youtube.com/watch?v=oktzt1tfCtg&feature=c4-overview&list=UUpuVTTRcgoGTfJWsD5KQoPQ

Låter väldigt likt min 05:a på tomgång, men tick-ljudet när du varvar lite känns inte riktigt bekant.

Låter väldigt likt min 05:a på tomgång, men tick-ljudet när du varvar lite känns inte riktigt bekant.

Finns ett lite tickande ljud på tomgången men hörs inte på filmen. men som sagt ljudet när jag varvar ska nog inte vara där utan beror troligtvis på ventilerna?

Fick svar från yamaha idag och dom vill inte ta på sej skadan pga att den är importerad!

Du är ju utanför garantitiden så det skulle vara ren goodwill från Yamaha Sverige om de tog på sig detta. Och goodwill när de inte sålt cykeln från början och tjänat pengar på den känns väl ganska tveksamt.

Trist oavsett du får jaga motor på ebay.

Ja får göra de!
Passar -06ans motor bolt-on? För -06an har väl inte samma problem med ventilerna?

Fick svar från yamaha idag och dom vill inte ta på sej skadan pga att den är importerad!

5 års garanti för Yamaha MC och arbets-ATV

Dela

Yamaha investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från tävlingsbanor, Yamaha-klubbar samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att en modern Yamaha-MC eller fyrhjuling ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.

Import har du väl vanliga 2 års garantin på så du var några år sen....

polarens R1 -05 rasade efter 2 år och 2 mån. fick ingen goodwill heller....

Med vänlig hälsning

5 års garanti för Yamaha MC och arbets-ATV

Yamaha investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från tävlingsbanor, Yamaha-klubbar samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att en modern Yamaha-MC eller fyrhjuling ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.

Import har du väl vanliga 2 års garantin på så du var några år sen....

polarens R1 -05 rasade efter 2 år och 2 mån. fick ingen goodwill heller....

Med vänlig hälsning

05 r1 motor verkar vara ovanligt många som rasar!

Och inte har de gått många mil heller! Runt 2000 mil har min gått.

Skulle vara intressant att sammanställa en lista med hur många mil R1 04-06 gått innan ras i motorn.
Och skicka till Yamaha. Skulle man se ett mönster att motorn klappar ihop runt 2000 mil?!

Last edited:
05 r1 motor verkar vara ovanligt många som rasar!

Och inte har de gått många mil heller! Runt 2000 mil har min gått.

Skulle vara intressant att sammanställa en lista med hur många mil R1 04-06 gått innan ras i motorn.
Och skicka till Yamaha. Skulle man se ett mönster att motorn klappar ihop runt 2000 mil?!

verkar ju vara ett ventilknaster som havererar vilket gör att ventilen glider ner i loppet och får sig en omgång av kolven!

hade inte GSX-R 1000 -05 problem med sina ventilknaster??

Med vänlig hälsning

Snacka inte skit om Yamaha R1 -05!
Har själv haft en och detta är min polare! Kan meddela att hojen gick som en klocka många mil efteråt. Nu har den en ny lycklig ägare någonstans i landet :)
http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U

TYCON MC från Avesta! :fakta

Detta var väl på Gotland med????

Att varva en hoj som var kall (har jag för mig) och sedan koka hojen behöver ju inte betyda att den pajar annat än topp-packningen går men hojar brukar ju bli över 100 gr.C när man kör hårt så!

Med vänlig hälsning

TYCON MC från Avesta! :fakta

Detta var väl på Gotland med????

Att varva en hoj som var kall (har jag för mig) och sedan koka hojen behöver ju inte betyda att den pajar annat än topp-packningen går men hojar brukar ju bli över 100 gr.C när man kör hårt så!

Med vänlig hälsning
Stämmer bra :tummenupp

En halvt relaterad följdfråga:
Låste sig bakhjulet eller mosade det runt tills det gick i sansad fart? Hur orolig behöver man vara för att köra gammal 90-talshoj med klädsamt rassel och slammer?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!