R1 -04 är nu släppt!

Jag vill också ha! Men jag fattar inte hur man kan ha råd med en GSX-R 1000, R1, Fireblade osv av senaste modell när man är 25-35 år och bor i Gbg eller Sthlm? Jag menar även om man får en "bra" premie så hamnar den ju på fel sida 50 000:- strecket. Eller? Har folk dom försäkrade på sitt företag, kör dom med enbart trafik försäkring eller hur funkar det egentligen?
Anledningen till att jag frågar é att jag vil ha en R1 -04 men förstår inte hur jag ska ha råd att försäkra den?
Har svårt att tänka mig att folk lägger 130 000:- på en ny hoj och sedan kör med trafikförsäkring? Om inte annat så är ju stöldrisken ganska stor om man bor i stan.

Fyfasen va fin den är!
En sån kommer jag nog aldrig att äga!

gthyni skrev:
Jag

R6:an har en kolvhastighet på 23 m/s vid rödstrecket
nya R1:an 24,5 m/s.

Nästan exakt samma kolvhastighet som BMW M3 -03
d.v.s. i klass med Formel 1!

ja, man kan ifrågasätta mycket. kawasaki säger 160 kilo, yammaha säger 171, vi får som sagt se. jag ser ju helst att kawan är "snabbare". men som en kompis till mig brukar säga: "alla hojar idag är snabba, man kan inte använda allt" osv... den är snygg också!! :D

Silwer skrev:
typ ingentans ännu, den är inte seriebyggd ens ännu.

Jag är säker på att lokale Yamahandlare tar emot
din beställning, kanske mot en mindre handpenning.

955i skrev:
Fast ärligt, 180hk... det är brutalt mycket, hoppas dom hottar upp bromsarna också, känns som kanske det är det dom borde lägga krut på i övrigt så är ju R1 en brutalt bra hoj... (ja dom är säkert radiala och nya, bättre)

Som sagt tidigare, dom uppger 180 hk MED ram-air, alltså i hastigheter över 200 km/h, minst! Motorn i sig ska ge ca 170 hk, och det får man som vanligt ta med en nypa salt. Och för att se vad man får ner i backen lär man ju räkna bort ca 10% (grovt) i transmissionförluster.

Bromsarna ÄR uppdaterade. 320mm skivor istället för 298mm, radialmonterade ok och ny Brembo huvudbromscylinder....... JAG VILL HA!!! :p

Last edited:
dock så tycker jag att en sak som blivit fulare......det är ramen. Dena har inte sina fina mjuka svängar kvar =(

Ravetrancer skrev:
dock så tycker jag att en sak som blivit fulare......det är ramen. Dena har inte sina fina mjuka svängar kvar =(

Du har helt rätt! Något som kännetäknat rettan sedan den kom.
Men Jag ska ha en ändå!!! Att den inte väger 160 kilo ser Jag som ett stort + för Jag kommer åka skitmycket på slangen och den är i det lättaste/vingligaste/vindkänsligaste laget som det är nu!

Hade ju faktiskt hellre haft den en min skruttmoppe :D ... Lite skillnad på 180 kusar o 170 kg eller vad det va, mot min moppe med typ 2 hk o 90kg :fakta

Fy fan va grymm den va...

När tror ni de n kommer ut i butikerna? Kommer den till butikerna före MC-mässan? MÅSTE FÅ SE DEN!!! o iaf provsitta den...provköra kan man juh iaf drömma om...o äga en, ush, 5 år kvar... kanske borde börja spara pengar?

Nån som har koll på uniefär hur serviceintervallerna blir? Allteftersom effekten stiger så bör ju serviceintervallerna stiga också.
Måste man t.ex. totalrenovera efter 5000 mil?

Bara lite tankar från min sida. :)

Ebbe skrev:
Precis!!! Finns så jäkla många puckon som drar igång sina maskiner kalla och ger stumt nerför gatan. Vet inte hur många ggr man sett det och det gör lika ont i motorhjärtat varje gång. Miffon.......

Men nya R1'an är iaf brutalt frän! :tummenupp :bow :tummenupp :bow Hade man bara råd med försäkringens så...
Angående kusarna så gissar jag att det kommer att hamna mellan 150-155 hk på bakhjulet i bänkarna i Sverige. Luffarturbon är ju liite svår att simulera på rätt sätt och jag vet ingen bänk som har den möjligheten. Ska bli väldigt intressant att läsa dom första jämförande testerna mellan Kawa, Yama, Honda å Sukan. :rock

Jag vet en bänk som snart kan simulera fartvinden i 200km/h+

Man kan inte mäta HK-antal från veven med trycksatt luftburk, det finns väl inte(?)
Vad har luftburken med veven att göra?

Säg att R1an har 165 RWHP och då är det sjukt bra. På med helsystem och få kanske 10HK till, porta toppen och sen har ni era 180HK där bak :brynad
Det tillsammans med lättare fälgar kommer ju bli sjukt....

Den var himlans snygg. Ska bli spännande att se hur de ter sig efter ett tag. Att motorerna från yamaha har 20ventiler har ju inte hjälpt dem mycket mer än de vanliga 16ventilerna, de lämnar ju inte MER pulver.

750RR

maverick_750rr skrev:
Jag vet en bänk som snart kan simulera fartvinden i 200km/h+

Man kan inte mäta HK-antal från veven med trycksatt luftburk, det finns väl inte(?)
Vad har luftburken med veven att göra?

Vilken bänk är det? Han måste bygga en ganska stadig fläkt för det.
Eftersom man antingen mäter effekten på bakhjulet, vanligast, eller på utgående axel så har ju luftburkens inverkan på effekten en del med vevaxeln att göra. Mer luft och bränsle in ger mer effekt på vevaxeln.

maverick_750rr skrev:

Den var himlans snygg. Ska bli spännande att se hur de ter sig efter ett tag. Att motorerna från yamaha har 20ventiler har ju inte hjälpt dem mycket mer än de vanliga 16ventilerna, de lämnar ju inte MER pulver.

750RR

De 20 ventilerna är till för att ge bättre fyllnadsgrad i cylindrarna och därigenom ge en bättre effekt och vridmomentkurva. Möjligtvis inte mer effekt men jämnare och under ett stööre register.

Goodstuff skrev:
Vilken bänk är det? Han måste bygga en ganska stadig fläkt för det.
Eftersom man antingen mäter effekten på bakhjulet, vanligast, eller på utgående axel så har ju luftburkens inverkan på effekten en del med vevaxeln att göra. Mer luft och bränsle in ger mer effekt på vevaxeln.

De 20 ventilerna är till för att ge bättre fyllnadsgrad i cylindrarna och därigenom ge en bättre effekt och vridmomentkurva. Möjligtvis inte mer effekt men jämnare och under ett stööre register.

Vilken bänk det är säger jag när fläkten är klar och fungerar, men det blir då sveriges ända bänk med en sådan fläkt.

Har du själv märkt nån skillnad mellan 16v och 20v?

750RR

maverick_750rr skrev:
Vilken bänk det är säger jag när fläkten är klar och fungerar, men det blir då sveriges ända bänk med en sådan fläkt.

Har du själv märkt nån skillnad mellan 16v och 20v?

750RR

Eftersom jag motorn i min hoj endast finns med 20v så är det svårt att testa och jämföra. ;)
De eventuella fördelarna är nog svåra att känna av själv men det kanske går att mäta. Ville bara förklara deras teori bakom den tre insugsventilerna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman