R1 '03 bluddrar på låga varv.

Henke Lindbom

Nybörjare
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
2007 Suzuki Gsx-r 1000
R1 '03 bluddrar på låga varv. LÖST!

Hallå!

Ska först säga att jag sökt men bara hittat massa trådar som gäller förgasarmodeller så det hjälper nog inte mig lika mycket.

En R1 -03 som bluddrar och känns som att den inte riktigt vill gå på alla burkar mellan ca 2300-2800rpm vid försiktig gas. Går fint upp till 2300rpm men börjar sen gå lite ojämnt om man håller lite gas för att sedan skjuta iväg strax innan 3000rpm. Sker likadant på alla växlar men om man ger halvgas eller mer så känns det inte lika mycket. Koppling är ny för 300 mil sedan, tändstift sen 100 mil.

Var ska jag börja leta?

MVH Henke

EDIT!

För er som inte orkar läsa igenom tråden så var problemet att bränslereturslangen va lite skadad och gärna vek sig precis när man släppte ner sista centimetern på tanken. Ny dragning av slangen och bortkapad skadad del löste problemet..

Last edited:
Dålig MAP eller TPS-givare kanske? (specifika varvtalet talar nog för TPSen isåfall)

Jag satt oxåo funderade runt TPS o MAP givarna. men då kom den logiska fråga. kommer det vid de varvtalen eller kommer det vid vissa gaspåslag.
Det jag är o far efter är att problemet kanske ligger mellan 5-15% gaspåslag men i övrigt funkar hojen kanon. och att du har upplevt det som de varvtalen du säger.

TPS givaren kan du mäta upp med en multimeter. den sitter på sidan av spjällhuset. På bilar är det en kontakt med 3 stift i mäter du mellan den mittersta och den ena så skall du få ett Ohm tal och när du vrider på gasen skall det förändras. se då om det förändras jämt eller om det ser ut o finnas hopp om du skulle målat upp värdena som en kurva (Det du skall leta efter är punkter där Ohmvärdet blir 0 alternativt oändligt)

Ja TPS'en har jag också funderat på, har haft problem med den på bilen.

Det är inte vid nåt speciellt gaspådrag för om jag ligger över 3000rpm och ger lika mycket gas så drar den iväg som den ska. Det blir alltså såhär om jag håller helt jämn gas från 1000rpm och uppåt, fint upp till ca. 2300rpm, bludder upp till ca. 2800rpm och sen drar den iväg.

På bilen va det viktigt att TPS'en ger mellan t.ex. 0,75-1,25 V vid noll gas och 4,7-5,0 V vid full gas, finns det liknande värden till hojen?

Står man och frivarvar försiktigt märks inget runt dessa varvtal utan det är bara när det blir lite belastning.

Ska ner till garaget och mäta lite på TPS då.

MVH Henke

om det inte är vid ett visst gaspåslag så lutar det ju mer åt MAP-ivaren, men den är ju inte precis lätt att mäta på om den är hel...

Jag har altid mätt TPS givaren på bilen med Ohm meter o då har jag altså kopplat ur den ur kontakten bara för att det är enklare så.
Men ja man brukar använda en +5V till de flesta givare för att det är smidigt o använda sig av den i systemet sen. Här slutar min kunskap så nu gissar jag bara vad det gäller MAP givaren. Den är svår o mäta som sagt men se om du kan få låna en av någon o prova med.

Har du bytt till slipon/helsystem utan att mappa om hojen?

Ja det sitter ett slipon på hojen men skulle det verkligen kunna göra så mycket vid dom låga varven? Den är alltså INTE omappad men har funderat lite på att skaffa Power Commander och skulle det vara på grund av slipon'et den går dåligt så får jag ju en anledning att köpa hehe!

MVH Henke

Ladda hem verkstadsmanualen... där står det hur hela proceduren går till och vad man behöver för verktyg:)

Edit: Jag har aldrig behövt göra det på min, tycker det verkar lånsökt att man ska behöva göra det om man inte bytt ut nåt defekt membran eller nåt annat till trottlarna.

Last edited:
Ladda hem verkstadsmanualen... där står det hur hela proceduren går till och vad man behöver för verktyg:)

Edit: Jag har aldrig behövt göra det på min, tycker det verkar lånsökt att man ska behöva göra det om man inte bytt ut nåt defekt membran eller nåt annat till trottlarna.

Spjällhusen är väldigt lika en vakuumförgasarbrygga, synka lite då och då är ingen dum ide. Speciellt i detta fall när den går ojämnt vid liten spjällöppning, det är där det märks om synkningen inte är ok.

Kollade spjällhuset med vakuumklockor men dom va bra synkade.

Vet inte om jag bara är nojjig men idag kändes det som att det blivit lite värre än förut. Den hackar en hel del nu när man ger aningen med gas. Skjutsade runt tjejen och då gasade jag försiktigt så hon inte skulle fara runt på bönpallen men ibland studsade nästan båda av så mycket hackade det. Den känns orkeslös som satan också, precis som om den bara fick fyr på 1 cylinder ibland.

Nästa steg?

MVH Henke

Har du kollat EXUP:en? Nästa steg om den är ok är väl att vända sig mot tändspolarna, mäta och se om det finns någon som kan vara hängig.

Vajrarna till exupen va skapligt slappa så jag spände dom men det blev ingen skillnad ändå!

Tändspolarna ska ligga på 1,19-1,61 ohm när man mäter mellan kontaktstiften och 8,5-11,5 kiloohm mellan (minus) kontaktstift och (plus) tändstiftsanslutning.

MVH Henke

Lyfter denna tråd igen..

Efter ventiljusteringen gick hojen klockrent men så fick den stå still i några veckor och då kom såklart problemet tillbaka!

Jag har kollat efter ärgade kontakter och kört oxide cleaner på alla kontakter jag kan tänka mig att mekanikern drog isär när han lyfte ventilkåpan.

Kan det vara så att det bara är dålig kontakt nånstans som gör att den hackar fram upp till 3000rpm? Vilken är mest trolig i såna fall?

MVH Henke

låter ju som taskig lamdasond när det rycker på jämn gas.

R1 98-01 brukar ju dra en del olja o vet inte hur 02-03 e men du har ju som sagt insprutning vilket kom -02 o R1:a motorer som gått långt brukar ju dra en del olja vilket brukar ha ihjäl sonden till slut o eftersom du gjort en ventiljustering vilket man väl gör på R1:an vid 4000 mil så kanske din gått relativt långt o börjat dra lite olja den me..???

annars så kanske du har en spridare som inte vill öppna som den ska... , kanske pga dålig kontakt i i anslutningen... , spridaren kanske hänger sig lite.. (inte så troligt.) en spridare e väl en elektomagnetventil som öppnar o stänger via en strömsignal vilket jag varit me om att de har krånglat... finns tillsatser man slår i soppan som tar bort avlagringar o skit eller så kan du ju om du orkar ta bort spridarna o lämna dem för rengöring o spridarbildskontroll o spridarmängdsmätning.

mvh.T

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...