R1 '03 bluddrar på låga varv.

Ok ska kolla upp spridarkontakterna och lambasonden då. Men om det vore lambdasonden borde den väl gå illa längre upp i registret också? Det är ju alltid endast upp till 2800rpm sen går den klockrent! Oberoende på om man har jämn gas, lite gas eller mycket gas. Märks även att tomgången är lite lite orolig mot vad den var när den gick perfekt där ett par dagar.

Det skumma är ju att den gick dåligt sen lämnade jag in den på ventiljustering och när jag hämtade hojen dagen efter så gick den klockrent! Sen fick den som sagt stå still i en månad ca utan att jag startade upp den nån gång och sen gick den så här dåligt igen direkt. Detta gör att jag misstänker nån kontakt nånstans som mekanikern hade isär och satte ihop vilket gjorde att det blev lite bättre kontakt men att den ärgade igen när den fick stå still så länge.

MVH Henke

02-03 har ingen lambda, några andra förslag från manualen:

ENGINE
Cylinder(s) and cylinder head(s)
• Incorrect valve clearance
• Damaged valve train components
Air filter
• Clogged air filter element
FUEL SYSTEM
Throttle body(-ies)
• Damaged or loose throttle body joint
• Improperly synchronized throttle bodies
• Improperly adjusted engine idling speed
(throttle stop screw)
• Improper throttle cable free play
• Flooded throttle body
• Faulty air induction system
ELECTRICAL SYSTEMS
Battery
• Discharged battery
• Faulty battery
Spark plug(s)
• Incorrect spark plug gap
• Incorrect spark plug heat range
• Fouled spark plug
• Worn or damaged electrode
• Worn or damaged insulator
Ignition coil(s)
• Broken or shorted primary or secondary
coils
• Cracked or broken ignition coil
Ignition system
• Faulty ECU
• Faulty crankshaft position sensor
• Broken generator rotor woodruff key

Ok ska kolla upp spridarkontakterna och lambasonden då. Men om det vore lambdasonden borde den väl gå illa längre upp i registret också? Det är ju alltid endast upp till 2800rpm sen går den klockrent! Oberoende på om man har jämn gas, lite gas eller mycket gas. Märks även att tomgången är lite lite orolig mot vad den var när den gick perfekt där ett par dagar.

tydligen så har ju inte -02-03 nån lamda vilket jag trodde alla modernare motorer me elektronisk insprutning hade för att justera förbränningen..:va men vissa kör visst fortfarande me ECU som inte kan självjustera förbränningen/blandningen... trodde alla insprutningsmotorer på hojar hade "Adaptiva" ECU. ;men R1 -02-03 har visst samma motor o komponenter i den som R1 -98-01 bara att det e "sprut" på -02-03 men den säger ju många ska kännas slöare o vara ryckig i gasen på låga varv...

hade det funnits en lamda på hojen så hade symtomen varit likartad om lamdan börjat ge upp.. då rycker o jävlas det ordentligt när motorn går på nödläge vilket gör att motorn går fett men den brukar gå skapligt bra om man ger fullgas.

MAPsensorn eller TPS:en som jävlas då?

alt. om du skulle prova att "nolla" ECUboxen/styrboxen genom att ta bort batteripolerna en stund o sen prova att starta den o prova om det blev nån skillnad. ladda batteriet me en stund.

Det skumma är ju att den gick dåligt sen lämnade jag in den på ventiljustering och när jag hämtade hojen dagen efter så gick den klockrent! Sen fick den som sagt stå still i en månad ca utan att jag startade upp den nån gång och sen gick den så här dåligt igen direkt. Detta gör att jag misstänker nån kontakt nånstans som mekanikern hade isär och satte ihop vilket gjorde att det blev lite bättre kontakt men att den ärgade igen när den fick stå still så länge.

MVH Henke

prova batteriknepet först som sagt, men annars så e ju säsongen typ slut så ta bort tanken o ta bort kontaktstycket en
(1) i taget o gör rent det från oxid så gott det gör (ta bort o sätt tillbaka kontakttstycket flera ggr.) försök sen att få i "kopparpasta" på stiften i kontaktstycket o på givarstiftetför att förhindra mera oxid mm.

(dock så vet jag inte om "felkoder" mm tas bort från ECU som inte e "Adaptiva") nån som vet???:va

mvh.T

Last edited:
Fungerar din bränslepump som den ska? Den ska ge en viss mängd under en viss tid. Det brukar stå i verkstadsmanualen hur man testar detta.

Fungerar din bränslepump som den ska? Den ska ge en viss mängd under en viss tid. Det brukar stå i verkstadsmanualen hur man testar detta.

Om det hade varit bränslepumpen så hade det väl märkts mer på höga varv vid fullt gaspådrag? :va

Ska väl kanske skriva att problemet är löst ifall nån stöter på nåt liknande! Gjorde rent alla stift och kontakter med el-rengöring och oxid-cleaner ett par gånger men det blev ingen skillnad.

Däremot såg jag lite av en slump precis när jag släppte ner tanken att bränslereturslangen hade legat i kläm så den hade fått ett veck på sig. Kapade av några centimeter och drog den på sidan av alla andra slangar och kablar så den definitivt gick fritt och efter det går hojen kanon!

Hade också problemet att soppapumpen lät ansträngd precis när man drog på tändningen och den ville få upp tryck men det försvann helt nu också.

Det va med andra ord bränslereturen som gjorde att hojen gick som en påse skit under 3000rpm!

MVH Henke

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...