R1 02 slirande koppling

Markokask

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället
Hej. Min R1a har en slirande koppling, den var så när jag köpte den så jag beställde nytt koplingskitt från EBC. Bytte ut allt och tog en sväng, kopplingen slirade fortfarande, fattade ingenting. Tog isär allt för kontroll flera gånger samt provkörde men fortfarande slir. Läste på amerikanska R1 forum att vissa körde med dubbla diafragmafjädrar (även kallad solfjäder) så jag testade det och inget slir överhuvudtaget. Kopplingshandtaget blev ju dock fruktansvärt trögt, men jag orkade inte bry mig längre var bara glad att jag äntligen kunde köra.

Efter att jag kört så i 2 år så är jag jävligt trött på det sjukt tröga kopplingshandtaget, så jag testade att plocka bort en solfjäder och köra standard, i tron om att grejerna kanske "satt" sig, men nej det blev slir direkt. Vettefan vad jag skall göra...

Läste dock en grej angående EBCs kopplingar, att dom ej fungerar bra med helsyntet olja (kör med Q8 SBK) så man kanske ska testa en delsyntet? Fast det funkar ju fint när man smäller dit en extra fjäder så vettefan om det skulle hjälpa?

Jag har slack på kopplingsvajern, allt ska vara rätt monterat då jag följt manualen noga. Läst fruktansvärt mycket på nätet gällande detta, läst en del trådar på sporthoj om samma problem men finns ingen lösning i trådarna dom har bara dött ut.

Någon som kan hjälpa? Vad kan man testa?
Läste någonstans att man kan pröva FJR 1300's solfjäder då den ska vara lite kraftigare, men känns ju inte som om det ska behövas....
Funderat på att köpa Barnetts konvertering, men segt att lägga ut flera tusen på att bara testa.
 
Hittade en konstig grej. Kollade på lelles sprängskiss på kopplingen och tyckte den inte var exakt samma som min manual. Jämförde och det är skillnad, bakom pianotråden sitter det en lamell samt stålskiva och 2st ringar, positioneringen på dessa är inte samma.... samt kollade ett klipp på Youtube på en som tar isär kopplingen och han har bakom pianotråden 1. Stålskiva 2. Ring 3. Lamell 4. Ring. Vet någon hur det ska vara?
Jag tror jag har monterat enligt bild nr.2

Screenshot_20200502-223157_Samsung Internet.jpg
View attachment 453815
 
Yamaha brukar ha En(1) lammel som är lite tjockare. Ex. 8st som är 2,6mm tjocka o en på 3,2mm

Nu är måtten tagna rakt ur luften men i din manual står det. Kommer lammellerna i fel ordning kan det bli slir eller halvt omöjligt att koppla ur.
 
Last edited:
De två UNIKA <tm blocket> lamellerna, en av stål och en av fiber, skall sitta bakom "8". Kika på https://www.ronayers.com/oemparts/a/yam/50044a2af8700209bc790746/clutch eller servicemanualen https://www.manualslib.com/manual/806496/Yamaha-Yzf-R1p.html?page=278#manual och inte på någon tub-video. Olika fabrikanter har sina egna lösningar på "anti chatter" funktionen. Om en av "brickorna" är konvex skall skall den vändas så att ytterdiametern träffar stållamellen och inte innerdiametern.
 
Yamaha brukar ha En(1) lammel som är lite tjockare. Ex. 8st som är 2,6mm tjocka o en på 3,2mm

Nu är måtten tagna rakt ur luften men i din manual står det. Kommer lammellerna i fel ordning kan det bli slir eller halvt omöjligt att koppla ur.

Ja precis, lamellen bakom tråden är tunnare än resten. Frågan är bara hur det ska monteras då jag hittar sprängskisser över kopplingen som visar olika montering (se bifogade bilder)
 
De två UNIKA <tm blocket> lamellerna, en av stål och en av fiber, skall sitta bakom "8". Kika på https://www.ronayers.com/oemparts/a/yam/50044a2af8700209bc790746/clutch eller servicemanualen https://www.manualslib.com/manual/806496/Yamaha-Yzf-R1p.html?page=278#manual och inte på någon tub-video. Olika fabrikanter har sina egna lösningar på "anti chatter" funktionen. Om en av "brickorna" är konvex skall skall den vändas så att ytterdiametern träffar stållamellen och inte innerdiametern.

Fattar inte varför mina inlägg försvinner när jag ska redigera dom bara, men vi kör igen.

Ja precis. Man varför visar sprängskisserna du länkade olika och mina också? Vilken är rätt vilken ska man följa? Jag tror den första du länkade är mest förekommande på nätet när man söker, och jag har monterat enligt bild nummer två du länkade då det är den manualen jag har nedladdad.
 
Detta kan vara ett alternativ om den fortsätter att slira även om du fått alla lameller på rätt ställe.
http://motospeed.se/produktvisning-variant/?item=prod_prod-s1/7324

Jag monterade en sådan på min banhoj som hade börjat att slira, även efter att jag bytt alla lameller, sedan dess har den aldrig slirat igen.

Ja skrev det i slutet på tråden. Hade jag varit säker på upphört slir hade jag köpt direkt, men det vet man ju aldrig innan man testat.
Men hade du samma problem som jag och det löste sig kanske det fungerar för mig också.
 
Fast det funkar ju fint när man smäller dit en extra fjäder så vettefan om det skulle hjälpa?

På t.ex. mina gsf1200 sitter det två sol/diafragmafjädrar som mattas över tid och om kopplingen är lite sliten monterar jag en extra stållamell som tar upp "slacket" eller monterar en extra (original) diagragmafjäder - vilket som funkar bäst. Diafragmafjädrarna från Barnett har en viss förmåga att spricka - trots att de är gulkromaterade, lite hårdare och jättefina att titta på.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top