Hej. Min R1a har en slirande koppling, den var så när jag köpte den så jag beställde nytt koplingskitt från EBC. Bytte ut allt och tog en sväng, kopplingen slirade fortfarande, fattade ingenting. Tog isär allt för kontroll flera gånger samt provkörde men fortfarande slir. Läste på amerikanska R1 forum att vissa körde med dubbla diafragmafjädrar (även kallad solfjäder) så jag testade det och inget slir överhuvudtaget. Kopplingshandtaget blev ju dock fruktansvärt trögt, men jag orkade inte bry mig längre var bara glad att jag äntligen kunde köra.
Efter att jag kört så i 2 år så är jag jävligt trött på det sjukt tröga kopplingshandtaget, så jag testade att plocka bort en solfjäder och köra standard, i tron om att grejerna kanske "satt" sig, men nej det blev slir direkt. Vettefan vad jag skall göra...
Läste dock en grej angående EBCs kopplingar, att dom ej fungerar bra med helsyntet olja (kör med Q8 SBK) så man kanske ska testa en delsyntet? Fast det funkar ju fint när man smäller dit en extra fjäder så vettefan om det skulle hjälpa?
Jag har slack på kopplingsvajern, allt ska vara rätt monterat då jag följt manualen noga. Läst fruktansvärt mycket på nätet gällande detta, läst en del trådar på sporthoj om samma problem men finns ingen lösning i trådarna dom har bara dött ut.
Någon som kan hjälpa? Vad kan man testa?
Läste någonstans att man kan pröva FJR 1300's solfjäder då den ska vara lite kraftigare, men känns ju inte som om det ska behövas....
Funderat på att köpa Barnetts konvertering, men segt att lägga ut flera tusen på att bara testa.
Efter att jag kört så i 2 år så är jag jävligt trött på det sjukt tröga kopplingshandtaget, så jag testade att plocka bort en solfjäder och köra standard, i tron om att grejerna kanske "satt" sig, men nej det blev slir direkt. Vettefan vad jag skall göra...
Läste dock en grej angående EBCs kopplingar, att dom ej fungerar bra med helsyntet olja (kör med Q8 SBK) så man kanske ska testa en delsyntet? Fast det funkar ju fint när man smäller dit en extra fjäder så vettefan om det skulle hjälpa?
Jag har slack på kopplingsvajern, allt ska vara rätt monterat då jag följt manualen noga. Läst fruktansvärt mycket på nätet gällande detta, läst en del trådar på sporthoj om samma problem men finns ingen lösning i trådarna dom har bara dött ut.
Någon som kan hjälpa? Vad kan man testa?
Läste någonstans att man kan pröva FJR 1300's solfjäder då den ska vara lite kraftigare, men känns ju inte som om det ska behövas....
Funderat på att köpa Barnetts konvertering, men segt att lägga ut flera tusen på att bara testa.