R1 -01 eller GSX-R 1000 -01?

Nä det är en överdrift. Folk har kört sönder gixxer och bladelådor också för att inte tala om ZX9r...
-98 hade rettan en för svag fjäder till hållaren på 2:ans växel men åtgärdades till -99. Rettan har fått lite oförtjänt kritik för lådan då många av de första köptes av nyrika börsklippare då tiden var sådan när den kom och den då var det värsta som fanns. Dessa kunde inte köra utan gasade upp på ettan och crossväxlade över friläget...
Den har dock jäkligt vek ram om man får för sig att rasa omkull med den.

Gixxern har dock haft problem med skeva gaffelben i början. Rettans framgaffel höll fanimej till vad som helst. Jag bytte inte ens en packbox under min 3000 mil av misshandel, sen hur bra den är för bana är ju en annan sak.

Jag hade inte några problem med växellådan på R1, däremot är kopplingen lite klen.
 
Verkar inte som att nån nämnt att r1an har förgasare och gixxern sprut

Det gör säkert valet lite enklare :-)
 
Ni får gärna säga på vilket sätt ni upplever Suzukin bekvämare. Det där med längre fram till styret, skarpare benvinkel och bredare tank låter ju inte riktigt bra om det nu stämmer...

Det enda som stört mig (178 cm lång) är den skarpa benvinkeln på Suzukin. Gör lite ont i knäna efter 10 mil. Att styret skulle sitta långt fram har jag inte märkt av. Yamaha har jag ingen erfarenhet av.
 
Förgasare funkar väl kanon, eller?

Funkar gör det.. Men inte alls lika bra som insprut

Lägre soppaförbrukning, jämnare gång, lättare kallstarter, högre effekt, slits ej som förgasare, slipper igensatta munstycken, slipper dränera förgasarna när den stått länge etc etc

Förgasare är stenåldersteknik
 
Last edited:
Funkar gör det.. Men inte alls lika bra som insprut

Lägre soppaförbrukning, jämnare gång, lättare kallstarter, högre effekt, slits ej som förgasare, slipper igensatta munstycken, slipper dränera förgasarna när den stått länge etc etc

Förgasare är stenåldersteknik

Möjligt, men en bra förknasare är bra mycket skönare att köra med än ett ryckigt insprut på av och påslag, ok "efter ett tag får man in känslan" ofta.
Har inte förlorat mot någon sukka -04 neråt med någon retta, förutom fightern man körde men den gick inte hålla framhjulet i backen.

Framgaffeln håller för allt, enda som var helt.
 

Bifogat

  • DSC00237.JPG
    DSC00237.JPG
    232.5 KB · Visningar: 128
Möjligt, men en bra förknasare är bra mycket skönare att köra med än ett ryckigt insprut på av och påslag, ok "efter ett tag får man in känslan" ofta.
Har inte förlorat mot någon sukka -04 neråt med någon retta, förutom fightern man körde men den gick inte hålla framhjulet i backen.

Framgaffeln håller för allt, enda som var helt.

Rätta mig om jag har fel men är inte det där en 02 eller 03 ans R1, den har ju insprutning isåfall?
 
Det har med hur man ser ut fysiskt. Har du lång rygg, långa armar, korta ben sitter du bättre på gixxern, har du längre ben sitter du bättre på rettan.
:)

Är man snygg ska man ha en R1:a :D :banana


Och den som säger att sukkans låda är skitbra har skitfel. Vet inte helt hundra om 1000 hade samma fel som 750:n men väldigt många 750 lådor har fått öppnas och bytt gafflar och 2:ans och 6:ans drev. Sen var inte kopplingskorgen speciellt hållbar heller på dom tidigare modellerna..
En fördel med sukkan är att mycket av 600, 750 och 1000 delar är lika, lätt att hitta reservdelar.
Jag gillar både sukkan å yamman men jag sitter helt klart bättre på yamman.
Hoppas du gör ett klokt val som passar dig :tummenupp
 
Nu är jag ju lite "partisk" som Suzuki ägare men då jag har haft en 02 gixxer 1000 så måste jag säga att det är en MYCKET trevlig bekantskap med mycket bra motor, har egentligen inget att klaga på då jag tycker att den nog var den bästa 1000cc maskinen av japps tillverkning under perioden 01/02om man ser till prio ordningen motor, chassi, bromsar. För vanlig gatåka vill jag påstå att den presterade bättre än de flesta klarar av att hantera så begränsningen sitter inte i hojen om man inte är en MYCKET duktig pilot.

När K1:an kom så var motorn den brutalaste som fanns att köpa från japan i 1000cc segmentet, den vann de flesta tester och presterade bra på banorna och har av mig inga kända svagheter mer än att spjäll lägesgivaren på K1:orna byttes på garanti och att K1:orna har en lite konstig "choke" funktion som inte finns på K2:orna eller senare modeller.

Jag är 190cm lång och tyckte inte att sittställningen var något egentligt problem mer än de vanliga som alla supersport hojar har för folk med min längd. Kör en K7:a numera och den har då en något annorlunda körställning och smalare tank. Motorn är dock inte lika "trevlig" då den kräver mer varvande men när man låter den varva, vilken MOTOR:yoparty

Edit:

Såg att någon skrev om högfartsstabiliteten, kommer ihåg att en kompis som kör R1:a på en fest beklagade sig om tillfället då jag körde om honom i en snabb kurva och då vände mig om och tittade på honom när jag passerade samtidigt som jag då släppte ena handen från styret , detta skedde då vid en hastighet som han beskrev som den högsta han klarade av i den kurvan med sin R1:a så det kan ligga något gällande skillnad i högfartsstabilitet, det lustiga i situationen är att jag inte ens tänkte på att denna handling skulle vara det minsta svår då jag tyckte hojen gick som tåget (å andra sidan gjorde den det även fullt ut förutom att framhjulet ibland blev lite lätt i riktigt höga farter) . Gixxer 1000 har styrbroms som std vilket kan vara en faktor eller så har R1:orna en design som gör dem "lätt svängda" men samtidigt något instabila i högre farter:confused:
 
Last edited:
Jag sitter mycket bättre på R1 och tycker den är bättre att svänga med. Gixxern hatar jag körställningen på och motorn har lite mer punch men den varan finns det tillräckligt av även på R1.
Kvalitet hit och dit det beror väl på skicket på det enskilda exemplaret. Visst var lådan en erkänt svag punkt på R1 98-99 om man misshandlade den.
Möjligt att Gixxer har bättre kvalite? Men riktig kvalite för mig är= Honda.
Det är ditt tycke och smak som avgör vad som passar dig.
 
I ett test i Superbike Mars 2001.

Megatest R1,Gixxer Blade och zx-9r


"Suzukis new Gsxr 1000 makes the R1 feel crude and underpowered"

Bänkningen visade Gixxer 152 hk,R1 134 hk,Blade 132 hk,zx 133 hk

Effekten säger inte allt,,men lite ;)

Väldigt bra test tycker jag.

/WP
 
haft en r1 00:a och en gixxer 01 ,sitter bättre på gixxern men sånt är en smaksak, haft ett antal gsxr så helt opartisk är jag inte,provsitt/ provkör båda
motorn på gixxern är klart roligare
lägg pengar på en styrdämpare om du köper r1:a bästa investeringen jag gjorde
 
Jag har själv en k2:a och min kompis r1 99:a. Vi byter ibland hoj med varandra. Som många skriver i denna tråd, motorn i gixxern och chassit i
R1:an(styrning mm).
Kan bara säga att en R1 med en gixxer motor, hade varit bäst. Kanske då den bästa hojen i världen vid denna tid punkt.
Ang kvaliten, vem bryr sej. Allt går att fixa.
 
Jag föredrar sittställningen på Sukkan, fick ont i handlederna tidigare på R1. Är 181 lång med långa ben och armar. Höjde mina fotpinnar ca tre centimeter, samt tre centimeter längre bak, gjorde sittställningen ännu bättre då vinkeln lår/rygg inte blir lika kraftig. Sen lade jag en sådan bricka som finns vid bakaxelmuttern, emellan ramen och fjäderbenet och höjde baken en bit - brilljant körställning, och snabbare styrning utan förlust av stabilitet :tummenupp
Det enda som stört mig (178 cm lång) är den skarpa benvinkeln på Suzukin. Gör lite ont i knäna efter 10 mil. Att styret skulle sitta långt fram har jag inte märkt av. Yamaha har jag ingen erfarenhet av.
 
Funkar gör det.. Men inte alls lika bra som insprut

Lägre soppaförbrukning, jämnare gång, lättare kallstarter, högre effekt, slits ej som förgasare, slipper igensatta munstycken, slipper dränera förgasarna när den stått länge etc etc

Förgasare är stenåldersteknik

Vad är länge? Min Retta stod nu över vintern dvs jag ställde in den i början på November och tog ut den för ett par veckor sedan. Det var inte direkt några större problem att få igång den. Å andra sidan så hade jag stängt till soppakranen.
 
Jag har själv en k2:a och min kompis r1 99:a. Vi byter ibland hoj med varandra. Som många skriver i denna tråd, motorn i gixxern och chassit i
R1:an(styrning mm).
Kan bara säga att en R1 med en gixxer motor, hade varit bäst. Kanske då den bästa hojen i världen vid denna tid punkt.
Ang kvaliten, vem bryr sej. Allt går att fixa.
Sukkan är väl egentligen bättre på allt förutom sittställning och utseende, dock tycker jag den är riktigt tråkig att köra, r1 bjuder på sig själv och är riktigt rolig att köra enligt mig, speciellt när man drevar ner den 1 kugg fram och helsystem då ligger man spikjämnt med k3a med powercomander.
 
Funkar gör det.. Men inte alls lika bra som insprut

Lägre soppaförbrukning, jämnare gång, lättare kallstarter, högre effekt, slits ej som förgasare, slipper igensatta munstycken, slipper dränera förgasarna när den stått länge etc etc

Förgasare är stenåldersteknik

Håller inte helt med. Lägre soppaförbrukning, lättare kallstarter (om någon, någonsin haft problem med det) ok. Högre effekt pga att det är insprut, nja. R1 02-03 hade sprut på samma motor och känns klart slöare. Dränera fuggarna har jag inget minne av att Jag någonsin gjort och vad beträffar jämnare gång så håller Jag inte alls med.

Samtliga andra hojar Jag haft har varit med sprut och svajat likadant på tomgång och när det gäller på/avslag så är faktiskt fuggerettan oslagbar än i dag. Nu sitter man med en K7 och den är klart bäst av alla spruthojar jag haft hittills på det men rår fortfarande inte på fuggerettan.

Det sköna med fuggerettan än att man liksom "känner" fästet mellan bakhjulet och asfalten i handen. Ju hårdare man kör desto mindre spelar det roll men kommer man in i en tvär landsvägskurva i maklig fart och slår av så bävar man lite för den där ........PÅ som kommer nån gång.

Nej en gammal -01, som hade snuskigt bra förknasare.

Klurigt. Har 02-03 bromsar och svartlackad ram men man ser att bakramen inte är skruvad och att kåporna är 00-01.

Grymt bra framgaffel bör tilläggas. studsade bakhjul i 3000 mil under inlärningsprocessen och slog ner hårt säkert 200 gånger men bytte inte en packbox!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top