R1 -01 eller GSX-R 1000 -01?

När K1:an kom så var motorn den brutalaste som fanns att köpa från japan i 1000cc segmentet, den vann de flesta tester och presterade bra på banorna och har av mig inga kända svagheter mer än att spjäll lägesgivaren på K1:orna byttes på garanti och att K1:orna har en lite konstig "choke" funktion som inte finns på K2:orna eller senare modeller.

Den vann för att hojvärlden hungrade efter en "R1"-dödare. Året efter när gixxern berfiats från sin fåniga "choke" samt de fula speglarna hamnade samma hoj efter en klart sämre (i alla fall tröttare och tråkigare) R1:a i tidning efter tidning.
Gaffelbenen slog sig krokiga på några stycken.

Jag är 190cm lång och tyckte inte att sittställningen var något egentligt problem mer än de vanliga som alla supersport hojar har för folk med min längd. Kör en K7:a numera och den har då en något annorlunda körställning och smalare tank. Motorn är dock inte lika "trevlig" då den kräver mer varvande men när man låter den varva, vilken MOTOR:yoparty

Knävinkeln på första generationen är vansinnigt skarp. Tittar man i tabeller och jämför med andra hojar så är avståndet från sadeln inte så annorlunda men då ska man ha i tanke att Suckans sadel var som en 40 cm tjock skogaholmslimpa anpassad för hemoröjdhärjade bakdelar vilket gör att man sjunker 5-10 cm längre ner mot fotpinnarna när man sätter sig ner än på t.ex en blade som har en spånplatta som sadel.

Trots alla dessa minus (enligt mig) så är hojen underbar just pga motorn.

:fyllisar
 
Klurigt. Har 02-03 bromsar och svartlackad ram men man ser att bakramen inte är skruvad och att kåporna är 00-01.

Grymt bra framgaffel bör tilläggas. studsade bakhjul i 3000 mil under inlärningsprocessen och slog ner hårt säkert 200 gånger men bytte inte en packbox!

Går allt lacka som tur är, för orginal är inte allt för vackert, mycket går att byta. grymmt rolig och charmig cykel, aldrig att någon kommer ersätta slynan.

Öga för detaljer har du ialf.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top