R1 00 problem med batteri

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej hoppas jackan förklara på ett bra sätt så ni förstår vad jag menar. Innan avställning så funkade allt nu skulle jag starta mc för att höra den lite men inget händer helt död. Ibland när jag slår på tändningen så kommer belysningen och strömmen fram ska försöka starta den så klickar den till vid batteriet och blir helt död igen helt svart inget går på. Vad kan felet vara

Batteriet blir urladdat när man inte använder hojen under vintern, skaffa laddare ladda batteriet tuta och kör :7peta

Tror du att det är så. Det är kompisens r1 och plockade ut både min och hans och laddade upp dom men min funkar fint inte hans

Det är högst troligen så då det är väldigt vanligt. MC-batterier är små och Elsystemen är känsliga för låg spänning. Ett byte till Li-Po batteri eliminerar en stor del av spänningsfallet under vintern och kan vara en bra uppgradering.
R1 och R6 har en del problem med underdimensionerade laddregulatorer på tidiga årsmodeller. Det går att uppgradera till en senare modell som är mycket bättre. Det har inget med just detta att göra men kan vara nyttig info.

Testade mitt batteri som funkar fint i hans och den startade utan problem fattar inte varför jag ej testa de det från början men då måste det vara batteriet. Startade utan oroblem

Kolla anslutningarna. Är det dålig kontakt kan det bli precis som du beskriver, funkar ned låg belastning, men när du kopplar på startmotorn så "brinner" den lilla kontaktytan av.

Högst troligt har batteriet ett flertal år på nacken och har därmed gjort sitt. Bara att köpa nytt Ett standard batteri på biltema kostar 300:-

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman