R1 -00, ojämn gång vid halvgas

permanen

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Yamaha R1 -00
Halloj!

Har en R1 00 som jag nyss bytte motor på då den gamla sprack i cylinderloppen.

Hade liknande problem med den förra motorn som med denna dock är det mycket värre på denna. Denna motorn ska ha gått 2800 mil den förra hade gått ca 5000.

Det som händer är att om jag ligger på halvgas runt 6-7 000 varv eller högre och växlar lite mellan motorbroms och gaspådrag så bluddrar hojjen till nån halvsekund för att sedan gå som vanligt. Med den nya motorn blev det värre och den gick igår hyffsat ojämt vid halvgas. Ett par ggr när jag kopplade och gasade bluddrar den till innan den går upp i varv också. Någon gång när jag kopplade dog motorn t.om. men gick igång direkt igen när jag släppte upp kopplingen.

Har bytt till en koppling jag köpte på ebay som jag inte är helt säker på att funkar exakt som originalet, kan det ha med det att göra? Funderade även på om jag inte fått till exupen tillräckligt bra så att avgasventilen är seg och stryper hojen?

Någon kompis föreslog att jag fått en vakumslang fel nånstans, vad skulle det kunna det vara tros?

När jag ger fullt gaspådrag drar hojjen som vanligt annars.

Gissningar på eventuella fel?
Tändstift?
Toppackning?
Exup?
Vakumslang?
Bränslesystem? Filter eller pump kass kanske?
Kopplingen?

Någon som har vatt me om något liknande eller har tips på hur jag kan utesluta fel?

Kan vara rätt mycket pröva med stift och vakum slangar billigast ( skadar aldrig med nytt heller ) Har du använt samma spridare på förra motorn och den nya? Kanske behöver rengöras

Okej ja nya stift kan jag fixa. Det är förgasare på hojen!

Var sitter vakumslangarna? Förgasarna är ju så röriga. Men jag har samma förgasare som till förra motorn.

Ska ut på en lunchsväng nu och tänkte låsa exupen i öppet läge, mest för att utesluta de. Det jag har trott tidigare att de var..

Okej ja nya stift kan jag fixa. Det är förgasare på hojen!

Var sitter vakumslangarna? Förgasarna är ju så röriga. Men jag har samma förgasare som till förra motorn.

Ska ut på en lunchsväng nu och tänkte låsa exupen i öppet läge, mest för att utesluta de. Det jag har trott tidigare att de var..

aha kan inte r1, men antog att en 00 hade direkt insprut:p jadu, kolla så att alla vakum slangar runt förgasare osv är hela, om inte byt ut torra = byt ut , rensa förgasarna osv osv förmodligen något där omkring lycka till:) annars be någon här i forumet som kan r1 göra det för en slant som bor i trakterna till dig:p

låter som tjuv luft sen att det blivit värre kan bero på att du inte synkat förgasarna till nya motorn kolla även om du har skit i munstycken exupen kan du utesluta

Det var exupen! hade helt glömt att spänna vajrarna efter motorbytet.. den låg väl halvstängd och glappade runt när jag växlade mellan gaspådrag och motorbroms. Dock kvarstår problemet, men är numera minimalt. Nu är det som det var med den förra motorn. För att få väck de sista måste jag säkert synka om förknasarna och rensa munstycken.. Men de får bli ett senare projekt. Nu snurrar den helt okej iaf! Tack för hjälpen

gräver vidare med de andra problemen.. Om den tar tjuvluft hade den väl gått skit hela tiden mer eller mindre? Var kan den tjuva luft isf? Har spänt allt ordentligt och alla gummin runt instug osv ser friska och bra ut. Den gungade ju till vid motorbroms-gaspådrag innan jag började skruva med maskineriet också.. Hur rengör man munstycken osv?

Mvh

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...