R.I.P. Bomber- Sveriges bästa mc-tidning!

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Nu är det väl säkert så att man inte får posta sånt här men då får väl nån ta bort tråden.... Jag tycker iaf att det är synd som fan att folk inte köper Bomber tillräckligt mycket i Sverige för att tidningen ska kunna finnas här med...
Jag tycker att det var utan tvekan den skönaste mc-tidningen som vi har...
jag kommer sakna den mycket :död

//PB

Tråkigt att tidningen läggs ner :( men, ja, klart olämpligt forum att lägga tråden i tycker jag. Borde flyttas till Mc-relaterat eller nåt.

Jag är mest förbannad över att jag som prenummerant inte får någon ersättning för uteblivna nummer, som jag redan betalat för... Tråkigt att dessa skojare finns även inom mc-branschen...

Jag har varit prenummerant sedan starten och tycker att det är synd att tidningen är "borta", mycket skön läsning.

Tycker det var en bra tidning! Men som sagt det där med uteblivna nummer borde man ju få ersättning för...:näsblod

Håller med, kanontidning med mycket fräna byggreportage. Lite extra surt för mig eftersom jag vann en helårsprenumeration för nästa år i SSOTYA-buildoffen i våras...

Trist att den försvann.
Men ledsnade när det skulle krypa bleka finska brudar på alla streetfighters.

Är inte den typen som uppskattar det.

Hellre visa en brud som byggt en egen hoj som vilken hojbyggare som helst.

Trist att det gick som det gick.
Klart kul med en uppstickare, men som sagt det föll inte mig i smaken i längden.

Marknadsekonomi i ett nötskal.
Detta borde ju innebära att de flesta av oss här på SH är nöjda.

Trist att den försvann.
Men ledsnade när det skulle krypa bleka finska brudar på alla streetfighters.

Är inte den typen som uppskattar det.

Hellre visa en brud som byggt en egen hoj som vilken hojbyggare som helst....

Samma här. Jag bläddrade i en tidning och ledsnade direkt, lite samma stuk som i tex Scandbike med halv- eller helnakna tjejer utan koppling till hojarna. Lite som vissa amerikanska machohiphop-videos med en massa attityd.

Men det är förstås tråkigt för hojsverige att en svensk hojtidning försvinner även om det är en tidning jag inte läser.

Last edited:
Bomber var ett trevligt projekt som tyvärr inte höll hela vägen ut ekonomiskt.
Bomber gav de etablerade tidningarna en känga samt försökte få upp intresset för andra saker än fabricerade acc/effekt siffror och varvtidsonani.
Samt jag tror inte det gjordes en enda artikel om Nurburgring och hotell i dess omgivning :D

Exakt varför det inte höll vet jag inte då jag aldrig hade hand om siffrorna. Men antalet prenumeranter torde väl ha med det att göra. Det är prenumeranterna en tidning tjänar pengar på. Lösnummer går väl i princip bara plus minus noll.

Visst var tidningen amatörmässigt i början. Ingen av de som var med hade gjort något liknande innan. Material var svårt att få tag i och mycket översattes från finska tidningen.
Det finska materialet innehöll ganska många *uurhhmmm* mindre snygga exemplar av det kvinnliga könet.
De sista exemplaren blev det dock mer svenskt material.

På tal om översatt material, hur mycket sådant tror ni det finns bland alla andra tidningar ?
Nästan 40-50 % är inköpt material som översatts.
Ta vilken tidning som hellst och kolla vilka som skrivit artiklarna (Roland Brown är inte svensk :tungan )

Sen tycker jag också att alla som prenumererade borde få någonting som kompensation, men det ligger hos bolaget Bomber AB att göra något åt.
Ni borde åtminstånde ha fått en Bomber kalender samt Bomber Weekend DVD:n.

Prenumererade på den i ett halvår, för att vara ärlig var det den sämsta tidningen jag någonsin ägt, plottrigare än något en femåring och gjort under klipp och klistra timmen.

Fräna bilder dock, och relativt bra artiklar.

Jag är mest förbannad över att jag som prenummerant inte får någon ersättning för uteblivna nummer, som jag redan betalat för... Tråkigt att dessa skojare finns även inom mc-branschen...

Jag har varit prenummerant sedan starten och tycker att det är synd att tidningen är "borta", mycket skön läsning.

Oxå prenumerant sedan starten.
Fick reda på detta för någon månad sedan och kontaktade då en person som hade med tidningen att göra. Han sa att dom funderade på "eventuell" kompensation för oss prenumeranter...har ju inte dykt upp någonting än...
Är väl inte många kronor men man känner sig lurad.

Förövrigt tycker jag det var den bästa Svenska (finska...) hojtidning.:yoparty

Last edited:
Tycker å ena sidan det är synd att en svensk hojtidning försvinner, och bomber var en bra motpol till bike som också är en överlag "dålig" hojtidning på flera punkter.. Dock tyckte jag bomber grävde sin egen grop genom allt för plottrig/ful layout, dålig korrektur (extremt mycket stavfel) och lite för mycket halvdana tjejer. Därefter min personliga åsikt att många reportage fokuserade för mycket på blingbling, pimp och tyskfighterhojjar, finns så många andra grymma svenska byggen som inte faller i dessa kategorier.

Men som sagt: Marknaden har talat, bomber tilltalade inte tillräckligt många på gott och ont..

/Robban

Last edited:
Tyckte tidningen var ganska kass en del balla byggen helt klart, men det var trist att den försvann ändå.

Jag köper BIKE som är den bästa tidningen i Sverige HIGHSIDER är ett givet val bara för att repotagen och bilderna är så real.

Det är inte enkelt att starta en tidning från scratch.
Man måste prova sig fram vad som fungerar och vad som inte gör det.
Man måste bygga strukturer på hur saker och ting bör ske.
Samt att man måste ha en stor klump med pengar från starten för att överleva.
Man kan nog räkna med att behöva minst ett par miljoner på kontot för att få fart på det hela snabbt och ha en chans att överleva i dagens medievärld.
Man måste nå ut till många väldigt fort och övertyga dem att köpa tidningen. Det går inte att sakta bygga upp en kundkrets och hoppas på det bästa.

Skulle jag ha ett par miljoner över på kontot så skulle jag lugnt vilja göra något liknande Bomber. Fast göra allting rätt från början och få bestämma allt själv istället för att bara skriva för någon.

Om jag skall förutspå framtiden så tror jag att åtminstånde en till svensk hojtidning kommer att försvinna inom närmaste 1-2 åren.
Marknaden är lite för mättad med produkter som är för lika varandra som det är just nu. Det skiljer för lite mellan de stora tidningarna som finns ute nu. Man måste våga profilera sig, våga stå ut från den grå massan.

På tal om översatt material, hur mycket sådant tror ni det finns bland alla andra tidningar ?
Nästan 40-50 % är inköpt material som översatts.
Ta vilken tidning som hellst och kolla vilka som skrivit artiklarna (Roland Brown är inte svensk :tungan )

MCM skriver nog det mesta själv, men så är dom unika också.
Visst köper dom in resereportage av folk som har varit ute och åkt ibland, men dom lyckas filtrera det bra i översättningen till att likna tidningen i övrigt.

Jag tycker också att det är synd att Bomber gick i graven, men man får se det från den ljusa sidan, när stormen har lagt sig så kan man starta en ny tidning "Street & Stunt" eller något, och slippa känna sig tvungen att efterlikna finska Bomber eller någon annan....

Bomber har lite nerpissad layout tyvärr, men det finns så jävla sura tidningar i pressbyrån, typ marsvinsnytt att denna borde kunnat leva likväl...

Det är inget skojeri med att ett företag går i putten Limez. Det är en risk man alltid tar om man förskottsbetalar till ett företag. Tänk på det nästa gång du köper t ex ett presentkort.

RoLLER - I vått och torrt jag håller.

Tillgång och efterfrågan lärde man ju sig redan i första året på gymnasiet, Funkar inte detta så provar man något nytt, eller så provar man samma igen. Gåresågåre!

Back