Rött kuvert

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Ja fy fan, här går man och sliter hela livet..och vad får man för det?

Nä, inför avrättning vid 65.

berggren_martin skrev:
Hmm.. sida 5 alltså? Där står "utgående värde per 2003-12-31". Vad betyder det? Hur kan det kopplas till vilken pensionsprognos man har?

Det betyder vilket värde placeringarna har just per 2003-12-31. Just nu har jag inte hundra koll på hur prognosen räknas ut i från de värdet ( Man måste blanda in den "andra" allmäna pensionen ), men att det är glädje siffror är helt klart. Det finns folk som har räknat på att man får utt ca: 55-60% av sin slutlön i pension om man inte sparar själv eller har en bra Tjänstepensionsförsäkring. ( Normal inkomstutveckling )

Hmm.. några bra svar har kommit fram, men jag vet inte om det gjort mig så mkt klokare. Det luktar rävspel alltihop :va

Kom att tänkta på en till sak: Är det egentligen så särskilt stor del av pensionen som man kan påverka själv genom fondplacering eller är detta mest ett trick för att få oss engagerade i ekonomiutvecklingen?

Foggy skrev:
Mitt kuvert var orange :mattias
Det här är bara ytterligare en sak de gör för att förvirra situationen totalt. De skriver att det är ett orangefärgat kuvert, men sen dimper det ner ett knallrött i brevlådan.

berggren_martin skrev:
Kom att tänkta på en till sak: Är det egentligen så särskilt stor del av pensionen som man kan påverka själv genom fondplacering eller är detta mest ett trick för att få oss engagerade i ekonomiutvecklingen?

Nej det är 2,5% av de totala 18,5% av inkomsten som placeras som du kan påverka själv genom fondplaceringar. Så det är egentligen en väldigt liten del, kan dock generera en hel del pengar om det placeras optimalt.

Blev en dåligt förklaring kanske men alltså, totalt placeras 18,5% av inkomsten. 2,5% i egna placeringar och 16% av "staten".

Rörigt, ja! Rävspel, nja mest lite otydligt redovisat.

Värt att notera är ju att de fonder som förvaltas av AP-fonderna (dvs de som hade hade hand om pensionen helt o hållet tidigare och som man har om man inte valt aktivt) är bland de som gått bäst. Själv förstår jag inte syftet med reformen då man som p.grip säger har väldigt lite kontroll över pengarna själv ändå.

Coola Ola skrev:
Värt att notera är ju att de fonder som förvaltas av AP-fonderna (dvs de som hade hade hand om pensionen helt o hållet tidigare och som man har om man inte valt aktivt) är bland de som gått bäst. Själv förstår jag inte syftet med reformen då man som p.grip säger har väldigt lite kontroll över pengarna själv ändå.

Hänger det ihop med det röda kuvertet? F-n man borde avskaffa pensionen från och med nu så kan lla göra vad de vill med pengarna istället. Som tur är så är expertisen överens om att man inte ska engagera sig för mycket innan man fyllt 30... :)

Markus skrev:
Hänger det ihop med det röda kuvertet? F-n man borde avskaffa pensionen från och med nu så kan lla göra vad de vill med pengarna istället. Som tur är så är expertisen överens om att man inte ska engagera sig för mycket innan man fyllt 30... :)

Nja, är snarare rekomenderat att sätta undan en par hundringar redan från 20:års åldern då tio års småsparande ger en ganska stor påse extra pengar i slutändan, även om räntan inte blir den bästa.

Edit: fan vad tråkig jag låter, jag har inte själv lagt undan en krona än, och det dröjer nog innan jag gör det!! :D

p.grip skrev:
Nja, är snarare rekomenderat att sätta undan en par hundringar redan från 20:års åldern då tio års småsparande ger en ganska stor påse extra pengar i slutändan, även om räntan inte blir den bästa.

Har inte studerat det här i detalj, men är det inte så att "expertisen" menar att man sparar "mer" om man avsätter samma summa till annan sparform? Fördelen med pensionsspar är väl att det är avdragsgillt, men man kommer ju inte åt pengarna heller...

Ett brev som man måste göra reklam på tv för att få folk att läsa. Är inte det lite konstigt? :va

Rymding skrev:
Ett brev som man måste göra reklam på tv för att få folk att läsa. Är inte det lite konstigt? :va
Jo, mycket :lol :rofl :lol :rofl

Kunde de inte lägga ner några kronor på att komma upp med information som folk förstår istället, eller är de rädda för att för många ska börja ifrågasätta systemet då kanske? :rolleyes:

Markus skrev:

Det har det kanske inte? Jag hade för mig att det som stod i röda kuvertet var det som var den bit man fick välja själv. Som så mång andra så har jag inte öppnat det på några år så jag har inte nån vidare koll :hihi

Jag tror inte man får pengarna iaf... DOm hinner försvinna innan man blir pensionär...
Staten och alla dess myglare suger....!!!

Det är ju tamejfan en hel vetenskap att placera pengar. Folk har det som heltidsjobb o så begär dom att en vanlig dödlig ska kunna veta/fatta vad man ska satsa på...!! :va :rolleyes:

JÄVLIGT KORKAT!!! :gnissla

Tjing för att inte glo i kuvertet...känns som det kvittar just nu...vad det kan tänkas stå för summa där.

ChaosX skrev:
Jag tror inte man får pengarna iaf... DOm hinner försvinna innan man blir pensionär... Staten och alla dess myglare suger....!!!

Precis....för tänk på alla chefer som måste få sina miljarder i pension... det lär inte bli mycket över.

Staten tvingar folk att spela om sina pensionspengar :huvet jag slänger brevet oöppnat i pappersåtervinningen.

Hmmm... Det står "Vi har reserverat en plats på fattighuset för er räkning" på sid 5 i mitt besked. Det låter illavarslande :gnissla

Bingo skrev:
Hmmm... Det står "Vi har reserverat en plats på fattighuset för er räkning" på sid 5 i mitt besked. Det låter illavarslande :gnissla

Vad gnäller du för, gubbe! Du fick ju plats iaf. :fatta!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage